آموزش و پرورش کنکور سمپاد دارد اما به دنبال حذف کنکور است!

اقتصاد ایران: کارشناسان بر این باورند که آموزش و پرورش ابتدا باید کنکورهای داخلی خود را حذف کند و سپس به دنبال حذف کنکور برای پذیرش دانشجو باشد. همچنین، امتحانات نهایی نباید برای همه دانش‌آموزان الزامی باشد.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نشست تخصصی بررسی سیاست‌ سهیم کردن نتیجه امتحانات نهایی در پذیرش دانشجویان در پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

در این نشست محمود مهرمحمدی؛ استاد دانشگاه تربیت مدرس، محسن زارعی؛ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش، خسرو ساکی؛ رئیس سابق مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش، هادی عزیززاده؛ دبیرکل اسبق شورای عالی آموزش و پرورش و احمد حج‌فروش؛ کارشناس مسائل آموزش و پرورش حضور داشتند.

 هیچ کشوری به خاطر کنکور امتحانات مدارس را نهایی نمی‌کند

در این نشست هادی عزیززاده؛ دبیرکل اسبق شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هیچ کشوری نیامده است به خاطر نمره‌دهی در کنکور، امتحانات مدارس را نهایی کند و امتحانات نهایی سه ساله آسیب‌های بسیاری را به همراه دارد، گفت: دوره متوسطه دوم اهداف بسیاری دارد که با امتحانات نهایی محقق نمی‌شود.

امتحانات نهایی باید از پایه دهم و یازدهم حذف شود

وی افزود: با اصل امتحانات نهایی مخالف هستم و امتحانات نهایی در پایه‌های دهم و یازدهم باید حذف و امتحانات داخلی توسط معلم برگزار شود تا با رصد وضعیت دانش‌آموز از جمله مشارکت، کارگروهی، وقت‌شناسی، نظم و درس خواندن برای نمره دادن اقدام کند بنابراین نهایی کردن امتحانات این دوپایه خطا است.

دبیرکل اسبق شورای عالی آموزش و پرورش مطرح کرد: بسیاری از کشورها حتی در پایه دوازدهم امتحانات نهایی ندارند و حالا اگر ما در کشور امتحانات نهایی پایه دوازدهم داریم، نمره امتحان نهایی نباید به جای نمره معلم قرار بگیرد.

 آموزش و پرورش ابتدا کنکورهای داخلی خود را حذف کند

عزیززاده گفت: در دنیا روش‌ها و معیارهای مختلفی برای انتخاب دانشجو وجود دارد و معتقدم کنکور لازم است، اگر آموزش و پرورش می‌گوید کنکور لازم نیست در نخستین اقدام کنکورهای داخلی خود را حذف کرده و پذیرش دانش‌آموز برای مدارس خاص را بدون کنکور و براساس سوابق تحصیلی انجام دهد؛ وقتی این وزارتخانه برای پذیرش دانش‌آموز در مدارس خاص، کنکور برگزار می‌کند چگونه انتظار دارد که برای پذیرش دانشجو سوابق تحصیلی اعمال شود؟

برای عدالت، امتحانات نهایی فقط در پایه دوازدهم برگزار شود

 وی متذکر شد: برای برقراری عدالت آموزشی نیاز است تا در شرایط فعلی، امتحانات نهایی فقط در پایه دوازدهم برگزار شود و سهم آن در کنکور مثبت باشد.

مصوبه کنکوری در سال‌های پایانی رژیم پهلوی اجرا می‌شد!

به گزارش تسنیم، احمد حج‌فروش؛ کارشناس مسائل آموزش و پرورش امروز در این نشست گفت: وزارت علوم از سال 1342 تصمیم گرفت یک آزمون متمرکز همراه با تست‌های کوتاه جواب را برگزار کند و نتیجه آن به گونه‌ای بود که بسیاری از افراد با معدل بالا، پذیرش نشدند.

 این کارشناس آموزش و پرورش بیان کرد: بعد از انقلاب وزیر آموزش و پرورش وقت تصمیم گرفت امتحانات نهایی را استانی کند پس از آن وزارت علوم، سوابق تحصیلی را نپذیرفت و از سال 1361 تا به امروز آزمون‌های چهار جوابی یا کنکور محور پذیرش دانشجو است.

حج‌فروش با اشاره به اینکه تاثیر قطعی معدل به مدت یک سال در سال 1392 اجرا شد اما با رای دیوان عدالت اداری ابطال شد، گفت: پس از آن تاثیر مثبت سوابق تحصیلی اعمال شد.

وی متذکر شد: هم‌اکنون 85 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها به پذیرش براساس سوابق تحصیلی اختصاص دارد اما اکثر رشته‌های عرضه شده به رشته‌های بدون طرفدار که رقابتی برای آنها وجود ندارد اختصاص دارد.

همچنین محسن زارعی؛ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش در این نشست گفت: سال 1392 در مصوبه مجلس تاکید شد تا امتحانات نهایی در سال پایانی دوره متوسطه دوم برگزار شود و سهم سوابق تحصیلی در شورای سنجش و پذیرش مصوب شود اما در این شورا مصوب شد تا فقط در پایه دوازدهم آزمون گرفته شود که این در مغایرت با قانون مجلس بود و پس از آن دیوان عدالت اداری مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور را لغو کرد.

وی افزود: پس از این ماجرا، مجدد مجلس در مصوبه‌ای بر تاثیر مثبت سوابق تحصیلی در کنکور اشاره می کند.

سهم سوابق تحصیلی دوره متوسطه در کنکور 1405

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزات آموزش و پرورش گفت: این وزارتخانه پیشنهاد داده است تا سهم سوابق تحصیلی برای سال آینده "1404" به 60 درصد برسد که 20 درصد آن برای پایه یازدهم و 40 درصد برای پایه دوازدهم باشد و برای سال 1405 نیز سهم سوابق تحصیلی در پایه دهم به 10درصد، پایه یازدهم به 20 درصد و پایه دوازدهم به 30 درصد برسد.

وزیر آموزش و پرورش درباره تغییر مصوبه کنکوری نظری نداده است

زارعی با اشاره به صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش درباره تغییر سهم سوابق تحصیلی در کنکور گفت: آقای کاظمی گفته است که صدای دانش‌آموزان را می‌شنود و اعلام می‌کند اما قضاوت و نکته‌ای را درباره مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نگفته است‌.

نباید تمام دانش‌آموزان را درگیر امتحانات نهایی کنیم

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: برخی دانش‌آموزان به دنبال ورود به دانشگاه نیستند و این حرف درستی است که نباید تمام دانش‌آموزان را درگیر امتحانات نهایی کنیم.

کمترین نمرات برای مناطق مرزی و محروم

زارعی با اشاره به اینکه طبق مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرجعیت کلاس درس و معلم تقویت شده است، متذکر شد: در امتحانات نهایی نمرات دانش‌آموزان ساکن در مناطق مرزی و حاشیه‌ای کمترین است و باید کل کشور به این موضوع پاسخ بدهند.

وی بیان کرد: یکی از سوالات مطرح این است که آیا بعد از تاثیر سوابق تحصیلی، سهم مناطق کمتر برخوردار در رتبه‌های زیر سه هزار کنکور بیشتر شد‌، در پاسخ به این سوال باید گفت؛ براساس نتایج سال 1391، 11 استانی که بیشترین سهم را از رتبه‌های زیر سه هزار می بردند، برای 7 استان سهمشان متعادل شد و 11 استانی که سهمشان کم بود، 8 استان محروم سهمشان بیشتر شد.

همچنین محمود مهرمحمدی؛ استاد دانشگاه تربیت مدرس در این نشست با اشاره به اینکه تا شاخص‌هایی را در نظر نگیریم و اجماع نسبی نداشته باشیم برای رسیدن به سیاست اصلی در سنجش و پذیرش دانشجو با چالش مواجه می‌شویم، گفت: البته نمی‌توان به یک سیاست خوب و بی نقص در این زمینه دست پیدا کرد.

وی افزود: کنکور در برخی موارد و امتحانات نهایی نیز در مواردی امتیازاتی دارند اما سر جمع امتیازات مشخص می‌کند که سیاست بهتر کدام است.

آثار منفی امتحانات نهایی در سه سال دوره متوسطه دوم

استاد دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: معتقدم باید دنبال راه حل جدیدی باشیم چون راه حل کنکور و سوابق تحصیلی قابل دفاع نیستند و امتحانات نهایی در سه‌پایه دوره متوسطه دوم آثار سوء بسیاری دارد.

مهرمحمدی متذکر شد: نخستین شاخص این است که سیاست سنجش و پذیرش اعمال شده، با عاملیت معلم به عنوان بازیگر اصلی تعلیم و تربیت چه مواجه‌ای دارد؟ آیا باعث تقویت یا تضعیف معلم می‌شود؟

ایده تازه‌ای برای پذیرش دانشجو نیاز است

وی افزود: پشتیبانی از یادگیری عمیق و هویت ساز، استرس مدیریت شده و کنترل شده برای دانش‌آموزان، از رونق انداختن بازار سوداگران و کم کردن گردش مالی، احیای تمام دروس و پایدار کردن اهداف یادگیری و شایسته گزینی از سایر شاخص‌ها است.

استاد دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: درباره هر سیاستی باید براساس این شاخص‌ها ارزیابی کنیم و بازگشت کامل به کنکور یا سپردن آن به آموزش و پرورش در قالب امتحانات نهایی کاملاً نادرست است بنابراین نیاز است به ایده تازه‌ای برسیم.

آزمون خاص برای متقاضیان ورود به دانشگاه برگزار شود

مهرمحمدی با اشاره به اینکه کشور فنلاند برای اعطای دیپلم به دانش‌آموزان بر نمرات داخلی متکی است و برای افرادی که می خواهند وارد دانشگاه شوند، آزمون استاندارد برگزار می‌کند، گفت: این آزمون موثرترین عامل پذیرش در دانشگاه‌ها است.

وی افزود: معتقدم محوریت موضوع سامان دادن به شیوه سنجش و گزینش دانشجو باید با آموزش و پرورش باشد اما این به منزله برگزاری امتحانات نهایی برای تمام دانش آموزان نیست و افرادی که می خواهند به دانشگاه بروند باید در آزمون مخصوص شرکت کنند.

همچنین خسرو ساکی؛ رئیس سابق مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش در این نشست با طرح این پرسش که آیا ضرورتی دارد که سوابق تحصیلی را در پذیرش دانشگاه‌ها دخالت دهیم، آیا سوابق تحصیلی در دنیا برای پذیرش در مقاطع تحصیلی بعدی مورد توجه قرار می‌گیرد؟ گفت: از  سال 1386 در مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر سهم سوابق تحصیلی و کمرنگ شدن کنکور بحث و بررسی شد.

وی افزود: می‌پذیرم که در تصمیمات کارشناسی ضعف داریم اما اینگونه نیست که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از ریشه غیرکارشناسی باشد اما این به معنای بدون مشکل بودن مصوبه کنکوری نیست.

 سهم مدارس عادی از رتبه‌های زیر سه هزار فقط  17 درصد

وی بیان کرد: در کنکور سال 1399 نسبت دانش‌آموزان مدارس خاص و غیردولتی به کل دانش‌آموزان کشور 31.87 درصد بود اما سهم آنها از رتبه‌های کمتر از سه هزار نفر، 82.11 درصد بود و مدارس سمپاد که 3.26 درصد دانش آموزان را تحت پوشش داشتند، 38 درصد رتبه‌های زیر سه هزار کنکور را به خود اختصاص دادند.

رئیس اسبق مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش افزود: 62 درصد دانش‌آموزان در مدارس عادی هستند که سهم آنها از رتبه‌های زیر 3 هزار کمتر از 17 درصد است بنابراین ریشه ناعدالتی در ساختار است و باید ورودی‌های نظام آموزش و پرورش را اصلاح کنیم.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ