لبخند اپل خشکید؛ اجبار به پرداخت مالیات ۱۴ میلیارد دلاری یک روز پس از رونمایی آیفون ۱۶

اقتصاد ایران: اتحادیه‌ی اروپا تنها ساعاتی پس از معرفی آیفون ۱۶، با صورت‌حساب ۱۴ میلیارد دلاری به استقبال اپل رفت.

اتحادیه‌ی اروپا، اپل را به پرداخت جریمه‌ی بیش‌ از ۱۴ میلیارد دلاری محکوم کرد. کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه‌ی اروپا، در سال ۲۰۱۶ به اپل دستور داده بود ۱۳ میلیارد یورو (۱۴٫۴ میلیارد دلار) مالیات معوقه به ایرلند بپردازد.

کمیسیون اروپا در سال ۲۰۱۶ گفت اپل به‌مدت بیش از دو دهه با بهره‌گیری از دو قانون مالیاتی در ایرلند توانسته است بار مالیاتی خود را به‌صورت ساختگی کاهش دهد و در سال ۲۰۱۴ به ۰٫۰۰۵ درصد برساند.

به‌گزارش رویترز، دیوان دادگستری اتحادیه‌ی اروپا مستقر در لوکزامبورگ با حمایت از مارگارت وستاگر، رئیس واحد ضدانحصار اتحادیه‌ی اروپا، اعلام کرد: «دیوان دادگستری [در مورد پرداخت مالیات اپل] قضاوت نهایی را صادر و تصمیم کمیسیون اروپا در سال ۲۰۱۶ را تأیید می‌کند: ایرلند به اپل کمک غیرقانونی اعطا کرده و ملزم به بازپس‌گیری آن است.»

به‌گفته‌ی قضات دیوان دادگستری اتحادیه‌ی اروپا، دو بخش شرکت اپل که در ایرلند ثبت شده بودند، از مزایای مالیاتی بیشتری نسبت‌ به شرکت‌های مقیم ایرلند برخوردار بودند. در حالی که خودِ شرکت‌های مقیم نمی‌توانستند از تخفیف‌های مالیاتی ویژه که مقامات مالیاتی ایرلند به اپل داده بودند، بهره‌مند شوند.

اپل در بازه‌ی زمانی ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ که تحت بررسی اتحادیه‌ی اروپا قرار داشت، مبلغ ۵۷۷ میلیون دلار معادل ۱۲٫۵ درصد از سود کسب‌شده در ایرلند را به‌عنوان مالیات پرداخت کرده است.

مقالات مرتبط
  • جریمه پرحاشیه اپل در هلند؛ دادگاه سرنوشت پرونده را تعیین می‌کند
  • اروپا احتمالاً پس از رونمایی آیفون ۱۶ با صورت‌حساب ۱۴ میلیارد دلاری به استقبال اپل می‌رود

اپل ضمن ابراز ناامیدی از حکم اتحادیه‌ی اروپا اعلام کرد: «کمیسیون اروپا سعی دارد به‌صورت واپس‌گرا قوانین را تغییر دهد و این واقعیت را نادیده بگیرد که طبق قوانین بین‌المللی مالیاتی، درآمد ما قبلاً مشمول مالیات در ایالات متحده بوده است.»

ایرلند که نرخ‌های مالیاتی اندکش، شرکت‌های بزرگ فناوری را برای تأسیس مقر اروپایی به خود جذب می‌کند، حکم اتحادیه‌ی اروپا را به چالش کشید و گفت که برخورد مالیاتی این کشور در موضوعاتی مانند حق اختراع و طرح‌های صنعتی با سایر کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه‌ی اقتصادی (OECD) همخوانی دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ