پاکستان برای ایران بهانه‌ تراشید

اقتصاد ایران: وزیر دفاع پاکستان به صراحت آمریکا را برای تاخیر در پروژه خط لوله گاز با ایران مقصر دانست و گفت اسلام‌آباد باید هر کشور دیگری را که به این پروژه مرتبط است، درگیر کند تا بتواند این توافق را تکمیل کند.

ایسنا: «خواجه محمد آصف» وزیر دفاع پاکستان به انتقاد از رویکرد واشنگتن در رابطه با پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان پرداخت و گفت «اسلام‌آباد باید با ایالات متحده وارد دیپلماسی شود و هر کشور دیگری را که به توافق‌نامه خط لوله گاز از ایران مرتبط است، درگیر کند تا اجازه دهند این توافق را تکمیل کنیم».

این وزیر پاکستانی در گفت‌وگو با بخش اردو روزنامه ایندیپندنت با تاکید بر اینکه «این موضوع برای پاکستان حیاتی است»، گفت فشارهای بین‌المللی سبب می‌شود که پاکستان به توافق خود با ایران عمل نکند.

به نوشته ایندیپندنت، اگر اسلام‌آباد به تعهد خود در قبال این پروژه عمل نکند، ایران می‌تواند به‌عنوان غرامت درخواست ۱۸ میلیارد دلار کند.

وزیر دفاع پاکستان گفت: ما قادر به پرداخت ۱۸ میلیارد دلار، به‌ویژه در شرایط اقتصادی که اکنون با آن مواجه هستیم، نخواهیم بود. ما باید راهی برای برون رفت از این وضعیت پیدا کنیم، باید از کشورهای دیگر بخواهیم که آمریکا را متقاعد کنند که به ما اجازه دهد، قرارداد خط لوله گاز با ایران را تکمیل کنیم.

او با اشاره به تعاملات تجاری و اقتصادی سایر کشورها با ایران به‌رغم وجود تحریم‌ها اظهار داشت: هند با ایران تجارت می‌کند و بسیاری از کشورها بدون هیچ مجازاتی با ایران تجارت می‌کنند، اما از ما باج‌گیری می‌شود که این، سوء‌استفاده بزرگی است.

واشنگتن بارها مخالفت خود را پروژه خط لوله انتقال گاز از ایران به پاکستان اعلام کرده است.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هفته گذشته در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌هایی که حاکی از تمایل اسلام‌آباد به دریافت معافیت تحریمی از آمریکا برای تکمیل خط لوله گازی ایران-پاکستان است، گفت ایالات متحده به هیچ کشوری، از جمله پاکستان توصیه نمی‌کند که تجارت با ایران را در نظر داشته باشد.

میلر همچنین تاکید کرد: «ما به اجرای تحریم‌های خود علیه ایران ادامه می‌دهیم. از همین رو، به هر کسی که توافق‌های تجاری با ایران را بررسی می‌کند، توصیه می‌کنیم که پیامدهای این گونه توافق‌ها را هم در نظر بگیرد».

خط لوله گازی پاکستان-ایران پروژه‌ای بلندمدت میان تهران و اسلام‌آباد است که بیش از ۲ دهه با چالش‌هایی از جمله تامین مالی مواجه بوده و اجرای آن به تعویق افتاده است. این خط لوله گاز ایران را به پاکستان انتقال می‌دهد.

پاکستان در ماه مارس گفته بود که به دنبال معافیت‌های تحریمی آمریکا برای تکمیل این خط لوله خواهد بود که آمریکا به طور علنی اعلام کرده بود از این پروژه حمایت نمی‌کند و درباره خطر تحریم‌ها درصورت تجارت با ایران هشدار داده بود.

خواجه آصف در مصاحبه خود با این روزنامه انگلیسی با اشاره به سفر «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان به آمریکا در ماه جاری (میلادی) افزود: او باید در آنجا تاکید کند که (ایران) ما را به دادگاه می‌کشاند و ترس از دست دادن (این پول) وجود دارد، پس به ما اجازه دهید که بتوانیم به توافق‌نامه‌مان عمل کنیم.

جمهوری اسلامی ایران گفته است تاکنون ۲ میلیارد دلار برای احداث این خط لوله در مرزهای خود هزینه کرده و آن را آماده بهره‌برداری برای صادرات گاز کرده است. اگرچه، پاکستان فرایند احداث را آغاز نکرده و مدت کوتاهی پس از توافق احداث این خط لوله که در ۲۰۱۰ امضا شد، اعلام کرد این پروژه فعلا، با توجه به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران متوقف شده است.

وزیر نفت وقت ایران در واکنش به ادعای پاکستان گفته بود تهران به تعهدات خود عمل کرده است و انتظار دارد پاکستان نیز تعهدات خود را عملی و این روند را تسریع کند.

پاکستان سپس در سال ۲۰۱۴ خواستار تمدید ۱۰ ساله توافق شد تا بتواند خط لوله را احداث کند. تاریخ این توافق در سپتامبر سال جاری (میلادی) به پایان می‌رسد. از این‌رو، ایران می‌تواند از پاکستان به دادگاه بین‌المللی لاهه شکایت و آن را جریمه کند. رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که پاکستان ممکن است به دلیل عمل نکردن به تعهدات خود ذیل توافق تا ۱۸ میلیارد دلار جریمه شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ