نمونه برداری از سوخت هسته ای به ربات واگذار شد

اقتصاد ایران: یک بازوی رباتیک با قابلیت امتداد یافتن فرایند ورود به یکی از ۳ راکتور آسیب دیده واحد برق هسته ای فوکوشیما دایچی برای به دستیابی به بقایای سوخت ذوب شده را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، پس از آنکه زلزله عزیم و سونامی در سال ۲۰۱۱ میلادی به سیستم های خنک کننده این واحد آسیب جدی رساندند، سوخت با خاصیت رادیواکتیویته بالا و مواد دیگر در راکتورها ذوب شدند.

شرکت توکیو پاور الکتریک که اپراتور این واحد است، قبل از ربات های کوچک برای بررسی داخل راکتورها استفاده کرده بود اما این نخستین باری است که شرکت تصمیم دارد نمونه ای از زباله ذوب شده را جمع کند. این چالش برانگیزترین بخش فرایند انحلال واحد است که چند سال طول کشیده است.

ماموریت نخست قرار بود در۲۲ آگوست انجام شود اما هنگامیکه کارگران متوجه شدند ۵ لوله ۱.۵ متری که قرار بود برای جلو راندن ربات در راکتور به کار روند، در وضعیت نامناسبی قرار داند امروز تجهیزات در وضعیت درست قرار گرفت تا عملیات آغاز شود.

ربات پس از ورود به عملیات از راه دور کنترل می شود. این ابزار که تلسکو نام گرفته می تواند تا ۲۲ متر امتداد یابد و لوله ها آن را به جلو می رانند تا به انبوه سوخت ذب شده برسد و نمونه ای کمتر از ۳ گرم از آن را جمع آوری کند. پیش بینی می شود این عملیات ۲ هفته طول بکشد.

طبق تخمین کارشناسان ۸۸۰ تن سوخت مذاب رادیواکتیو مرگبار در ۳ راکتور این واحد باقی مانده است.

دولت و شرکت اپراتور هدف ۳۰تا۴۰ ساله برای پاکسازی این واحد را در نظر دارند اما کارشناسان معتقدند چنین بازه ای غیر واقع بینانه است. از سوی دیگر هیچ برنامه ای برای حذف کامل بقایای سوخت مذاب یا ذخیره آن مشخص نشده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ