خرد جمعی در تقابل با فضای مجازی برای انتخاب استاندار زنجان

اقتصاد ایران: زنجان- انتخاب استاندار دولت چهاردهم زنجان در حالی به محل بحث محافل مختلف استان تبدیل شده که در سوی دیگر میدان برخی با بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی گزینه خودخوانده استانداری را مطرح می‌کنند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها -رحیم مقدمی: زنجان بعد از انقلاب اسلامی ایران ۱۹ استاندار را تجربه کرده است که سهم نیروهای بومی تنها سه نفر بوده که به جز محسن افشارچی نفر دیگر یعنی کاظمی استاندار دولت سازندگی و جمشید انصاری استاندار دولت تدبیر و امید به عنوان استانداران شبه‌بومی مطرح هستند؛ چرا که محل سکونت این دو نفر تهران بود.

در شرایط برابر و درصورتی‌که گزینه‌های استانداری ویژگی‌ها و کارآمدی نسبتاً یکسانی داشته باشند اولویت گزینه بومی است. ضمن اینکه حضور افشارچی به عنوان یکی از بومیان شهره به پاک دستی و سلامت و نیز چهره‌ای علمی و دانشگاهی با رویکرد تربیت نسل جوان توقعات را از استاندار بعدی بالا برده و قطعاً گزینه جدید باید در حد افشارچی باشد.

بدون شک هیچ مدیری نمی‌تواند همه توقعات اقشار را برآورده سازد و بی کاستی عمل کند بخش زیادی از عملکرد و تصمیمات مدیران تحت تأثیر شرایط موجود است و مختص یک منطقه و استان نیست. افشارچی هم گرچه در انتخاب برخی مدیران ایراداتی داشت اما در کل نگاه جامع نگر اعتقاد به انجام کارهای نو ولو دشوار و تفکر علمی داشت و این موضوع محرکی برای توسعه استان بود.

ترافیک نام‌های مطرح و ناشناخته برای رفتن به ساختمان استانداری

توقع از فعالان سیاسی اجتماعی استان این است که به جای نگاه حزبی و جناحی و منافع شخصی تراز اول بودن گزینه استانداری را چه در حوزه علمی و چه عملی در اولویت قرار دهند. فرصت طلبانی که صرفاً از اعتماد به نفس کاذب و زد و بند سود برده‌اند یا بازنشستگانی که یک بار امتحان خود را پس داده‌اند نمی‌توانند جایگزین گزینه فعلی باشند.

طی سال‌های اخیر استان زنجان توانسته روند توسعه‌ای خود را با بهره‌گیری از نیروهای بومی توانمند به خوبی پشت سر بگذارد. مسیری که دارای وجه تمایز قابل توجهی با ادوار گذشته بود، توسعه‌ای که مبتنی بر تفکر توسعه متوازن در همه بخش‌ها ترسیم و نگاه صرف به توسعه شرق استان را با یک رویکرد منطقی به سمت توسعه متوازن از شرق تا غرب و شمال تا جنوب استان سوق داد.

این رویکرد هر چند آنچنان که باید دارای شتاب نیست ولی باید این تفکر را مرهون وجود نیروهای بومی به ویژه استاندار بومی که دارای شناخت جامع و شفاف به همه استان است، دانست که توانست مناطق کمتر توجه شده و کمتر توسعه یافته را در یک بستر مناسب و بر اساس سند آمایش سرزمینی مناسب طرح‌ریزی کند.

آنچه که این روزها فضای رسانه‌ای، عمومی و فرآیندی که در بستری فضای مجازی استان زنجان شاهد آن هستیم، ترافیکی از اسامی است که یا از سوی احزاب و گروه‌های سیاسی و حامیان دولت مطرح می‌شود و یا اسامی است که تبلور برخی گمانه‌زنی‌ها در بستر فضای مجازی است ولی آنچه به عینه خود را نشان می‌دهد و همواره در استان شاهد آن بودیم، انتخاب گزینه نهایی متفاوت از آنچه که در محافل و گمانه‌زنی‌ها مطرح می‌شود، است.

در رقابت برای انتخاب استاندار زنجان نمره ۲۰ را چه کسی خواهد گرفت؟

برخی از اسامی مطرح شده برای تصدی بیستمین استاندار زنجان دارای پایگاه سیاسی و البته سیاسیون شناسنامه‌دار هستند، کسانی که دارای سابقه سیاسی و مدیریتی قابل دفاع بوده و همواره در فرآیندهای مختلف توانسته‌اند نه به عنوان یک نام، بلکه به عنوان یک هدایت‌گر و مدیر موفق عمل کنند.

گزینه‌های خودخوانده برای پست استانداری زنجان توهین به شعور مردم

اسامی متعدد دیگری نیز برای استانداری زنجان مطرح هستند که بیشتر، گزینه‌های خودخوانده استانداری را شامل می‌شوند. افرادی که هم خودشان و هم کسانی که آن‌ها را در بستر فضای مجازی مطرح می‌کنند، بهتر می‌دانند که چارچوب‌های جایگاه استانداری یک چارچوب خاص و متفاوت از برداشت‌های این افراد برای پست حساس استانداری است.

کسانی که با برخی رسانه‌ها و فعالان مجازی در استان تماس می‌گیرند و خود و یا فردی را برای استانداری زنجان مطرح می‌کنند، شعور و فهم خود را زیر سوال می‌برند و باید متوجه باشند رسانه و فعالان مجازی شناسنامه‌دار استان زنجان برای توسعه استان همواره تلاش کرده‌اند و بی‌تردید منافع توسعه‌ای استان و شهروندان زنجانی را فدای شهرت‌طلب و منفعت‌طلبی برخی افراد نمی‌کنند.

استاندار باید نگاه توسعه‌ای به مسائل مختلف داشته باشد

رئیس خانه احزاب استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه استاندار به نوعی نماینده عالی دولت در استان به شمار می‌رود، افزود: به همین خاطر استاندار باید همه شاخص‌هایی که لازمه نماینده عالی دولت است را داشته و به نوعی باید به همه موضوعات اشرافیت داشته باشد تا بتوان استاندار را نماینده عالی نظام تلقی کرد.

رسول بیات با تاکید بر اینکه استاندار باید با اشرافیت به همه موضوعات بتواند در حل مسائل و مشکلات استان گام‌های مؤثری بردارد، اظهار کرد: از همه مهم‌تر اینکه استاندار باید بتواند با برخورداری از شخصیت درخور این جایگاه و متعادل بودن از این حیث، آرامش را به درون استان تزریق کند.

خرد جمعی در تقابل با فضای مجازی برای انتخاب استاندار زنجان

این فعال سیاسی اصلاح طلب، داشتن برنامه برای توسعه استان را یکی دیگر از شاخص‌های بارز استاندار بودن عنوان کرد و ادامه داد: این دیدگاه که استاندار باید فردی اقتصادی باشد تا بتواند مشکلات این حوزه را مرتفع کند، یک دیدگاه غلطی است؛ چرا که استاندار قرار نیست خود، فردی اقتصاددان باشد، بلکه استاندار باید فهم درستی از مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و … داشته باشد.

بیات خاطرنشان کرد: این بدان معنی است که کار استاندار محدود به مسائل اقتصادی نیست، بلکه وظیفه اصلی استاندار، مدیریت استان است و این مدیریت توسط تیم مدیریتی انجام می‌شود.

به استاندار بومی وزارت کشوری معتقد هستیم

رئیس خانه احزاب استان زنجان با یادآوری اینکه استاندار باید به قدری اشرافیت به مسائل مختلف داشته باشد که بتواند تیم مدیریتی بسیار قوی را در حوزه‌های مختلف به ویژه اقتصادی تشکیل و مشکلات استان را ریشه‌ای حل کند، تصریح کرد: همچنین فهم درست از مسائل سیاسی استان می‌تواند گروه‌های سیاسی مختلف را به هم نزدیک کند. علاوه بر این، نگاه استاندار به مسائل مختلف باید نگاه توسعه‌ای باشد تا بتواند مسائل مختلف را به درستی در کنار هم چیدمان کرده و آن‌ها را رهبری کند.

استاندار بومی با توجه به شناختی که از مسائل مختلف استان دارد، باعث می‌شود که در دوران مدیریتی خود، تحرک بیشتری نسبت به سایر استانداران داشته باشد

بیات با تاکید بر اینکه ما به استاندار بومی وزارت کشوری معتقد هستیم، عنوان کرد: استاندار بومی با توجه به شناختی که از مسائل مختلف استان دارد، باعث می‌شود که در دوران مدیریتی خود، تحرک بیشتری نسبت به سایر استانداران داشته باشد و به دلیل عرقی که به استان خود دارد، وقت بیشتری برای حل مشکلات خواهد گذاشت.

وی با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۹ استاندار در این استان خدمت کرده‌اند که فقط ۳ استاندار بومی بودند، ادامه داد: از این ۳ استاندار نیز فقط آخرین استاندار ساکن استان بود و مابقی شبه‌بومی بودند، بنابراین انتخاب ۳ استاندار بومی از بین ۱۹ استاندار رقم پایینی است و باید در این برهه فرصت مدیریت به استاندار بومی داده شود.

این فعال سیاسی با بیان اینکه استاندار بومی وزارتی می‌تواند با شناختی که از روند کارها در وزارت کشور دارد، روند پیگیری امور را با تشکیل تیم مدیریتی قوی تسریع ببخشد، گفت: این در حالی است که استاندار غیربومی در بدو ورود باید ابتدا به ساکن زمانی را برای آشنایی با مسائل اولیه استان سپری کند تا سپس به مباحث مدیریتی برسد که این موضوع به نفع استان نخواهد بود.

گزینه‌های مطرح درفضای مجازی گزینه‌های بی قابلیت برای استانداری

بیات در ادامه با تاکید بر اینکه استانداری زمانی به پویایی می‌رسد که بتواند سرمایه‌های خود را انباشت کند، اضافه کند: استاندار وزارتی بعد از اتمام دوره مدیریت، با همان نگاه در بخش‌های دیگر خدمت خواهد کرد و این تجربه در همین سیکل خواهد چرخید به عنوان مثال هیچ نیروی وزارت کشوری نمی‌تواند در کلاس درس تدریس کند ولی شاهد آن هستیم برخی فرهنگیان صاحب پست‌های همانند فرمانداری و غیره می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه برخی از اسامی که در فضای مجازی برای تصدی پست استانداری زنجان مطرح شده است، از هیچ‌گونه قابلیتی برخوردار نیستند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که برخی از اسامی نیز این قابلیت را دارند که مدیریت استان به این افراد سپرده شود.

چهره‌های بومی قابلی برای تصدی استانداری زنجان داریم

یک فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه استاندار در توسعه استان نقش حیاتی دارد، افزود: استاندار باید بتواند ارتباط مؤثری با نیروهای انسانی توانمند استان و نیز سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها ایجاد کند.

وی یادآور شد: به‌کارگیری نیروهای توانمند داخلی و داشتن ارتباط مؤثر با مرکز، دو شاخصه بارز استاندار است.

خرد جمعی در تقابل با فضای مجازی برای انتخاب استاندار زنجان

مجید ناصحی‌مقدم با تاکید بر اینکه استاندار باید شناخت کافی از استان و منابع آن داشته باشد، تصریح کرد: به همین خاطر استاندار بومی می‌تواند بیش از سایرین از این ویژگی برخوردار باشد و امروز در همه نهادهای سیاسی استان می‌توان افراد توانمندی را برای تصدی این پست حیاتی یافت.

شرایط امروز استان زنجان نسبت به چند دهه قبل کاملاً متفاوت بوده و افراد توانمندی داریم که قابلیت تصدی پست استانداری را دارند

ناصحی‌مقدم با اشاره به اینکه استاندار بومی در حل مشکلات یک گام نسبت به استاندار غیربومی جلوتر خواهد بود، خاطرنشان کرد: این بدان خاطر است که اولاً شناخت کافی از استان داشته و در ثانی به استانی که در آن متولد شده است، عرق دارد و همه این مسائل دست به دست هم داده و به روند حل مشکلات و مسائل مختلف استان شتاب می‌دهد.

وی با بیان اینکه شرایط امروز استان نسبت به چند دهه قبل کاملاً متفاوت بوده و امروز افراد توانمندی در استان داریم که قابلیت تصدی پست استانداری را دارند، عنوان کرد: لذا به نظر می‌رسد امروز نیازی به مطرح شدن گزینه‌های غیربومی برای تصدی پست استانداری زنجان نیست.

هنوز تصمیم قطعی برای انتخاب استاندار زنجان گرفته نشده است

نماینده زنجان و طارم در مجلس با اشاره به اینکه تاکنون روی هیچ گزینه‌ای قطعی برای انتخاب استاندار زنجان تصمیم‌گیری نشده است، عنوان کرد: بیشتر جریان‌های سیاسی در حال جا انداختن برخی افراد به عنوان گزینه استانداری هستند. دلیلی برای اداره استان خود توسط غیر بومی‌ها نمی‌بینیم.

مصطفی طاهری با اشاره به اینکه در زمان وحیدی به عنوان وزیر کشور پیشنهاد دریافت گزینه‌های استانداری از سوی مجمع نمایندگان داده شده بود ولی تاکنون مؤمنی وزیر کشور درخواستی برای دریافت اسامی گزینه‌های پیشنهادی از سوی مجمع نمایندگان نداشته است، تصریح کرد: در این زمینه مجمع نمایندگان نیز جلسه‌ای برگزار نکرده است.

نماینده زنجان و طارم در مجلس با اشاره به اینکه در مورد بومی یا غیربومی بودن گزینه استانداری زنجان بیان کرد: دلیلی برای اداره استان خود توسط غیر بومی‌ها نمی‌بینیم، زنجان نخبگان زیادی دارد که می‌توان در سطح کشوری نیز از حضور آنها بهره‌مند شد، اما اینکه نگاه سیاسی برای انتخاب استانداران چیست بر عهده وزارت کشور است.

خرد جمعی در تقابل با فضای مجازی برای انتخاب استاندار زنجان

استاندار باید در مرکز شناخته شده باشد

یک فعال سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه دیدگاه شخصی من در خصوص موضوع انتصاب مدیران ارشد به ویژه استاندار این است که استانداری که وزنه سیاسی نباشد، آن طور که باید نمی‌تواند در مرکز و وزارتخانه‌ها تأثیرگذار باشد، افزود: این بدان معنی است که ترتیب اثری برای حرف‌های این استاندار از سوی مرکز نخواهیم دید.

سجاد مقدمی یکی از شاخص‌های مهم برای استاندار را فردی شناخته شده به لحاظ سیاسی در مرکز عنوان کرد و ادامه داد: اگر قرار باشد فردی را به عنوان استاندار زنجان برگزینیم که در سابقه فعالیت وی عناوینی چون مدیرکلی و فرمانداری شهرستان‌های ضعیف باشد، هر چند این فرد بومی هم باشد اما ارتباط قوی با مرکز نداشته باشد، این فرد استاندار ضعیفی خواهد بود، اگر چه بومی هم باشد

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه استاندار باید علاوه بر موضوع سیاسی در استانی چون زنجان، به شاخصه‌های تولید و توسعه استان نیز توجه داشته باشد، تصریح کرد: یکی از اهداف استاندار علاوه بر مباحث سیاسی که برای جذب سرمایه است، باید به موضوع توسعه اقتصادی و به ویژه اقتصاد پایه توجه کند. چون زنجان امروز نیمه خشک بوده و نیاز است که اقتصاد پایداری داشته باشد، به همین خاطر باید به مواردی چون معادن و کشاورزی توجه کند.

خرد جمعی در تقابل با فضای مجازی برای انتخاب استاندار زنجان

مقدمی خاطرنشان کرد: اگر استاندار برای چهار سال آینده برنامه تحول اقتصادی برای استان نداشته و به زیرساخت‌ها توجه نکند، استاندار بومی باشد یا نه موضوعیتی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه داشتن برنامه اقتصادی برای متحول کردن استان نیز یکی دیگر از شاخص‌های استاندار است، عنوان کرد: مجموعه استانداری باید هماهنگی لازم را با یکدیگر داشته باشند، در غیر این صورت خدمت خوبی به مردم نخواهد کرد. از همه مهم‌تر اینکه هماهنگی لازم با مجمع نمایندگان استان داشته باشد.

این فعال سیاسی یادآور شد: امروز چهره‌های مختلفی در استان داریم. اگر بنا است از ظرفیت‌های داخلی و خارج استان که سابقه مدیریتی استانداری ندارند، استفاده کنیم این تصمیم برای استان مضر است، لذا ما به دنبال استاندار سیاسی و اقتصادی هستیم.

باید قبول کنیم جایگاه استاندار به عنوان مقام عالی دولت در یک استان حساسیت‌ها و مقتضیات خاص خود را دارد و فردی که به این جایگاه انتخاب می‌شود باید به عنوان نقطه ثقل و استناد همه گروه‌ها و جریان‌ها باشد تا بتواند با بهره‌گیری از خرد جمعی به فرایند توسعه‌ای پایدار دست یابد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ