پاسخ تند ایران به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس

اقتصاد ایران: سخنگوی وزارت خارجه ایران، بند مربوط به جزایر ایرانی در خلیج فارس را مطلقا مردود دانست و تاکید کرد جزایر سه‌گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران است.

ایسنا: «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برخی مفاد مرتبط با ایران در بیانیه پایانی یکصد و شصت و یکمین نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس در ریاض را محکوم و آن‌ها را تکراری، غیرسازنده و بی‌حاصل توصیف کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که مواضع غیرسازنده شورای همکاری خلیج فارس، کمکی به فرآیند تعامل و همکاری منطقه‌ای نمی‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران، بند مربوط به جزایر ایرانی در خلیج فارس را مطلقا مردود دانست و تاکید کرد جزایر سه‌گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران است.

او افزود: جمهوری اسلامی ایران هرگونه اظهارنظر در خصوص مسکونی‌سازی، سفر مقامات کشوری و لشکری به جزایر متعلق به ایران و همچنین برگزاری رزمایش نظامی در مرزهای سرزمینی خود را دخالت در امور حاکمیتی خود تلقی نموده و آن را محکوم می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درج ادعای یکجانبه کویت درباره میدان آرش در بیانیه پایانی وزرای خارجه این شورا را مردود دانست و گفت: صدور بیانیه‌های تکراری و طرح ادعاهای یک‌جانبه، فاقد ارزش حقوقی است و حقی را برای طرف کویتی اثبات نمی‌کند.

کنعانی افزود تنها راهکار منطقی و نتیجه بخش در خصوص میدان آرش، بازگشت به میز مذاکرات فنی و حقوقی و گفت‌وگوی دوجانبه به منظور دستیابی به توافقی پایدار براساس حسن همجواری و احترام به منافع مشترک است.

او همچنین با اشاره به بند موضوعات مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره به قوانین و تعهدات بین‌المللی خود پای‌بند بوده، فلذا اظهارات بی‌اساس در ارتباط با برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود را فاقد ارزش می‌داند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی امنیت در منطقه را مقوله‌ای یکپارچه و غیرقابل تفکیک دانست و با تاکید بر اهمیت همکاری منطقه‌ای بمنظور تأمین امنیت جمعی افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن مردود دانستن حضور نظامی بیگانگان در سطح منطقه، نقش مؤثر و سازنده خود را در تأمین امنیت آب‌ها و آبراه‌های منطقه‌ای با قوت ادامه خواهد داد.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی با اشاره به تبریک بیانیه شورا به انتخاب «مسعود پزشکیان» به عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران نیز در استمرار رویکرد راهبردی و سیاست‌های اصولی نظام، با تاکید بر استمرار سیاست همسایگی به عنوان اولویت سیاسی خارجی خود، همواره راهکار حل مشکلات منطقه را بر مبنای تعامل و همکاری با همسایگان دانسته و از ابتکارهای سازنده در زمینه توسعه مناسبات و همکاری‌های ۲ و چندجانبه استقبال می‌کند و یادآور می‌شود مواضعی از جنس موارد اشاره شده در بالا در بیانیه‌های شورای همکاری، کمکی به فرآیند تعامل و همکاری منطقه‌ای نمی‌کند و باید از آن‌ها پرهیز کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ