ظرفیت‌سازی تجاری در بزرگترین بندر ایران با احداث سه طرح زیرساختی

اقتصاد ایران: بندرعباس- مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه علاوه بر احداث، تکمیل و توسعه زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های روبنایی مورد نیاز بندر شهید رجایی سه طرح مهم و راهبردی درحال تکمیل است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین عباس‌نژاد در این خصوص اظهار کرد: علاوه بر احداث، تکمیل و توسعه زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های روبنایی مورد نیاز بندر شهید رجایی سه طرح مهم و راهبردی بر اساس برنامه زمان‌بندی در حال انجام است.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین راهبردهای سازمانی در ارائه خدمات بهتر و البته رعایت حقوق عامه و الزامات زیست محیطی ظرفیت سازی و ایجاد زیرساخت‌ها متناسب برای تسریع در امور بازرگانی و ترافیک بار در بزرگترین بندر تجاری کشور بوده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: ب رهمین مبنا احداث سه طرح مهم ترمینال مکانیزه غلات، پایانه مواد معدنی و طرح تعمیرات اساسی پل‌های بندر شهید رجایی مورد توجه و بر اساس برنامه زمان‌بندی در حال اجرا است.

عباس‌نژاد در تشریح ویژگی‌ها، اهداف و مزایای این طرح‌ها بیان کرد: عملیات اجرایی نخستین ترمینال مکانیزه غلات در استان هرمزگان به ظرفیت ۱۵۰ هزار تن بوده با یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر شهید رجایی در حال ساخت است.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های ۹ گانه توسعه دریا محور از سوی رهبر معظم انقلاب و تاکید دولت سیزدهم در تحقق سیاست‌های کلان اقتصاد دریا محور، مساحت این ترمینال مکانیزه را ۶۶ هزار متر مربع اعلام کرد که با احداث آن زمینه اشتغال ٣٠٠ نفر در استان فراهم می‌شود.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، پیشرفت فیزیکی این طرح را ۱۳ درصد اعلام کرد با احداث این ترمینال سطح استاندارد تخلیه و بارگیری، نگه‌داری غلات در بندر و همچنین سرعت عملیات بندری در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی افزایش خواهد یافت.

عباس‌نژاد یادآور شد: ایجاد این ظرفیت سرمایه‌گذاری در بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور، زمینه احداث ١٢عدد سیلوی بتنی نگهداری غلات به ظرفیت ١٥٠هزار تن و خرید ٢ دستگاه مکنده ریلی به ظرفیت ٦٠٠ تن بر ساعت و احداث ٣٦٠ متر نوار نقاله را نیز فراهم خواهد کرد.

وی در بخش دیگری به طرح تعمیرات اساسی پل‌های بندر شهید رجایی با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی اشاره کرد و بیان داشت: طرح تعمیرات اساسی پنج دستگاه پل داخلی و جاده‌ای مجتمع بندری شهید رجایی با توجه به اینکه قدمتی بیش از ۴۰ سال دارند و همچنین تغییر آئین‌نامه‌های مرتبط با بارگذاری پل‌ها، تعمیرات اساسی آنها در دستور کار واحد مهندسی عمران اداره‌کل قرار گرفته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اعتبار کل این طرح را نیز بالغ بر ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال با هدف ارتقا توان عملیاتی بنادر از طریق افزایش نُرم‌های عملیاتی در بنادر استان هرمزگان از ۱۱ به ۱۴ درصد اعلام کرد.

به گفته عباس‌نژاد؛ عملیات اجرایی پنج دستگاه پل داخلی بزرگترین بندر تجاری ایران به صورت تیر پیش ساخته و مقاوم‌سازی و فندانسیون‌های قبلی با بهره‌گیری از توان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه با نصب این سیستم می‌توان سالیان طولانی از این پل‌ها به صورت کاملاً استاندارد بهره‌مند شد، پیش‌بینی کرد، تا مردادماه سال ۱۴۰۴ این طرح آماده و مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی اضافه کرد: طرح پایانه مکانیزه مواد فله معدنی در غرب بندر شهید رجایی نیز با حدود ۱۱ درصد پیشرفت فیزیکی با هدف سهولت در حمل و نقل مواد فله و کاهش هزینه‌های حمل و نقل این مواد در غرب این بندر در حال احداث است.

عباس‌نژاد در این طرح، قطار با عبور از خطوط انشعاب و مانوری بندر شهید رجایی در پارکینگ مخصوص توقف کرده و عملیات تخلیه و بارگیری را به صورت کاملاً مکانیزه انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مجموع ظرفیت حمل ریلی بندرعباس حدود ۴ میلیون تن بوده که بهره‌برداری از این طرح آن را به ۲۰ میلیون تن افزایش خواهد داد، خاطرنشان کرد: انجام این طرح حدود ۳۵ درصد بهره‌وری کلی حمل‌ونقل ریلی را بهبود می‌بخشد.

گفتنی است؛ در طرح جامع بندر شهید رجایی، در حوزه دریایی، احداث اسکله‌های نفتی و خدماتی جدید، توسعه کانال دسترسی و در بخش بندری نیز طرح‌هایی از جمله توسعه کریدورهای خطوط لوله نفتی، احداث سیلوی ترانزیت غلات با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن، احداث ترمینال‌های سه کانتینری و احداث پایانه مکانیزه کالا و توسعه فاز یک اراضی لجستیک صنعتی بندری تعریف شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ