خودروهای پلاک تهران فقط از مراکز پایتخت معاینه فنی بگیرند

اقتصاد ایران: عصر خودرو- مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای پایتخت از شهرداری و شورا خواست در قالب طرح یا لایحه‌ اخذ طرح ترافیک مبتنی بر معاینه فنی در مراکز این شهر شود و خودروهای دارای پلاک تهران ملزم شوند از مراکز موجود در پایتخت خدمات معاینه فنی دریافت کنند.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، محمد مهدی میرزایی قمی روز سه شنبه در حاشیه دویست و شصت و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی گزارش حسابرسی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اعلام اینکه در تهران هر هزینه‌ای که به ستاد مرکزی پرداخت می‌شود مبتنی بر درآمدهایی است که بر اساس تعرفه‌ها دریافت می‌شود، اظهار کرد: براساس تبصره چهار ماده 6 قانون هوای پاک نرخ معاینه فنی خارج در حیطه اختیارات شورا و شهرداری است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه متاسفانه نرخ معاینه فنی متناسب با خدمات نیست، افزود: نرخ معاینه فنی به مدت سه سال 47 هزار تومان بود که از ابتدای سال 1401 با افزایش نرخ به 92 هزار تومان رسید. در یک سال و نیم اخیر این رقم ثابت بود و افزایش نرخ وجود نداشته و حاشیه سود ما 20 درصد است.

میرزایی قمی تاکید کرد: پیشنهاد نرخ گذاری ما برای معاینه فنی امسال 420 هزار تومان بود اما در نهایت 92 هزار تومان تایید شد. با توجه به زیانی که از سال‌های گذشته باقی مانده، وقتی این تعرفه دریافت می‌شود وضعیت درآمدی شرکت با مشکل مواجه می‌شود. به هر شکل ما از ماده 141 خارج شده‌ایم.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران تعداد مراجعات سال قبل را یک میلیون و 666 هزار مورد دانست و گفت: مرکز معاینه فنی بیهقی 6 خط دارد که از سال 1379 راه اندازی شده و از 15 سال گذشته دستگاه‌های آن به روزرسانی نشده و از ابتدای حضور من با اختصاص 60 میلیارد تومان، تمام دستگاه‌های این مرکز به روزرسانی شد. بین 600 مرکز معاینه فنی کشور به اندازه مرکز بیهقی تهران به روز نیست.

میرزایی قمی با بیان اینکه ظرفیت و استعداد مراکز معاینه فنی جذب 3.5 میلیون خودرو است درحالیکه تعداد مراجعات 1.6 میلیون بوده است، یادآور شد: سال گذشته تنها 37 درصد از خودروهای پلاک تهران به مراکز مراجعه کردند. خودروهای دارای پلاک تهران باید از مراکز موجود در پایتخت خدمات معاینه فنی دریافت کنند.

وی تأکید کرد: درخواست ما این است که در قالب طرح یا لایحه از سوی شهرداری و شورا، اخذ طرح ترافیک مبتنی بر معاینه فنی در مراکز شهر تهران شود؛ چرا که 37 درصد رقم بسیار پایینی است.

راهی جز کنترل هوشمند نداریم

در ادامه سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر ضمن قدردانی ویژه از تلاش کارکنان و مدیران ستاد معاینه فنی تهران، گفت: شرایط سختی برای سنجش خودروها وجود دارد اما با دقت و نظم و رعایت تمام استانداردها در مراکز خدمات رسانی صورت می‌گیرد. در چند نوبت بازدید از مراکز شاهد این نظم هستم؛ به ویژه از زمانی که نوبت‌دهی اینترنتی آغاز شده است. مراکز معاینه فنی کاملاً استاندارد است و کارکنان نیز برخورد بسیار خوبی با شهروندان دارند.

وی افزود: ما در کنترل معاینه فنی هیچ راهی جز کنترل هوشمند نداریم و باید به واسطه استفاده از دوربین‌های پلاک خوان، خودروهای فاقد معاینه فنی اعمال قانون شوند. علت این اعمال قانون هم حجم بالای آلودگی هواست و نمی توانیم اجازه دهیم مردم به سختی تنفس کنند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه متاسفانه مراکز معاینه فنی خارج از شهر به دلیل برخورد ساده انگارانه باعث شده اند مالکان خودروها به شهرستان‌ها مراجعه کنند، یادآور شد: ما باید از وزارت کشور بخواهیم که مراکز معاینه فنی فاقد استانداردهای لازم، اجازه فعالیت نداشته باشند و با ابزار غیراستاندارد گواهی معاینه فنی صادر نکنند اگر شرایط صدور گواهی یکسان باشد شاهد وضعیت فعلی نخواهیم بود.

در ادامه گزارش حسابرسی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران برای سال 1402 با حداکثر آرا موافق تایید شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ