عارف: هیچ‌گونه ادغام یا الحاقی برای سازمان محیط زیست منطقی نیست

اقتصاد ایران: معاون اول رئیس جمهور در مراسم تکریم و معارفه روسای سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: احساس می‌کنیم هیچ‌گونه ادغام یا الحاقی در خصوص سازمان محیط زیست و منابع طبیعی منطقی و نیاز نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور در مراسم تکریم و معارفه رؤسای سازمان حفاظت محیط زیست با بیان سخنانی، گفت: اهمیت محیط زیست در جمع فعالان محیط زیست امری بدیهی است اما وقتی از محدوده سازمان عبور می‌کنیم متأسفانه یک بحث و کار زینتی و لوکس تلقی می‌شود که نتیجه آن وضعیتی است که امروز با آن روبرو هستیم. امروز موضوع ادغام سازمان محیط زیست و منابع طبیعی در صحبت‌های آقای سلاجقه مطرح شد. تجربه نشان داده در ادغام‌هایی که در سطح سازمان‌های عالی و وزارتخانه‌ها انجام می‌شود این الحاق و در کنار هم قرار گرفتن است.

وی افزود: گاهی آنقدر این دو جنسی که در کنار هم قرار می‌گیرند نامتجانس هستند که اصولاً بعد از ادغام توجیهی برای آن نمی‌ماند. به عنوان مثال ادغام دو سازمان مهم ورزش و جوانان شاید وجه مشترک این دو سازمان که ادغام آن نتیجه داد این است که جوانان ورزش می‌کنند. واقعیت این است که هر دو سازمان ضرر کردند.

معاون اول رئیس جمهور در مورد ادغام محیط زیست و منابع طبیعی ادامه داد: در بحث محیط زیست، ادغام یک بحث قدیمی است. برنامه سوم توسعه برنامه اصلاح ساختار بود بحث‌های بسیاری شد در زمان آن برنامه به خصوص در مورد منابع طبیعی و آب بحث‌های جدی صورت گرفت. این مباحث در کنار محیط زیست مطرح شد، شاید با دلایل احساسی و عذر می‌خواهم تا مقداری عوامانه، اگر این سه بخش در کنار هم قرار بگیرند هم آب حفظ می‌شود هم محیط زیست و هم منابع طبیعی؛ حفظ خواهد شد.

هیچ راهی جز اینکه هدایت سازمان محیط زیست بر عهده بالاترین مقام اجرایی باشد، نداریم

عارف تصریح کرد: کشور تا اینجا به این نتیجه رسیده که به خاطر مسائل و ملاحظات و ضرورت اقداماتی که در بخش محیط زیست باید انجام شود هیچ راهی جز اینکه هدایت این سازمان بر عهده بالاترین مقام اجرایی باشد، نداریم. محیط زیست باید توسط رئیس جمهور اداره شود نه در قالب دستگاه‌هایی که یک شخصیت حقوقی مستقل دارند توسط وزیر امور آن بخش اداره می‌شود. و این نگرانی وجود داشت که اگر از سطح اول اجرایی این سازمان یک قدم و فاصله کوتاهی داشته باشد مشکلات مراتبی که داریم به مراتب بدتر خواهد شد.

وی گفت: خوشحال هستیم که حداقل در حرف جایگاه سازمان محیط زیست در حال تعیین سطح قرار دارد که طبیعتاً برخی از اموری که به عهده رئیس جمهور گذاشته می‌شود به ویژه در کشور ما رئیس جمهور باید بالاجبار تفسیر تخصصی داشته باشد و امور را بر عهده فردی بگذارد که کاملاً اختیار و اقتدار رئیس جمهور را دارد چند سازمانی که به این صورت داریم با همین رویکرد است، سازمان‌های وابسته به ریاست جمهوری و رئیس جمهور را شخصیت حقیقی و حقوقی مستقل نمی‌دانیم.

ادغام محیط زیست منطقی نیست و نیاز نیست

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در جلسه معاون علمی رئیس جمهور اشاره کردم که معاون علمی رئیس جمهور یعنی رئیس جمهور علمی، اینجا هم رئیس این سازمان رئیس جمهور تخصصی و محیط زیستی است. این جایگاه را قائل هستیم و به همین دلیل احساس می‌کنیم هیچ‌گونه ادغام یا الحاقی منطقی نیست و نیاز نیست.

نگاه‌های بخشی مشکل کشور است

معاون اول رئیس جمهور که با بیان مخالفت خود با ادغام سازمان محیط زیست با تشویق حاضرین مواجه شد، عنوان کرد: پاسخ خودم را از واکنش شما دریافت کردم. من در دولت اصلاحات به رئیس محیط زیست یک واقعیتی را می‌گفتم. خانم دکتر ابتکار اگر شما در دولت جنگنده نباشید، وضعیت محیط زیست همینطور می‌ماند. این به خاطر نگاه‌های بخشی است که در کشور داریم و هر مدیری فقط بخش خود را می‌بیند. و آن چند صباحی که مسئولیت دارد را می‌بیند و چون می‌خواهد گزارش خوب بدهد عموماً به رنگ و روغن کاری و کارهای سطحی می‌پردازد و این گرفتاری است که ما در دستگاه‌ها داریم و این تغییر و تحولات عجیبی که با تغییر یک وزیر و مسئول در دستگاه اجرایی داریم ناشی از این نگاه کوتاه مدت است.

عارف در همین رابطه ادامه: فکر می‌کند وقت زیادی ندارد و بالاجبار نزدیکان خود را که با آنها آشنا است باید سر کار بیاورد و در سازمان قرار دهد و در نتیجه همیشه ما یک سیکل‌های کوتاه مدتی را در این چهار دهه با آنها روبرو بوده‌ایم. از یک جایی شروع می‌کنیم و از آنجا که نگاهمان نفی گذشته بوده است متأسفانه که البته در دولت چهاردهم یکی از راهبردهایی که اعلام کردیم این است که کلاً مسئولین حق نفی گذشته و حق نفی مسئولین گذشته را ندارند. کاری را نفی می‌کنیم و یک کاری را خودمان شروع می‌کنیم و اصلاح می‌کنیم اما خدایی نکرده با شخصیت افراد مسائلی که پیرامون ویژگی‌های اخلاقی و شخصی آنها است بنا نیست کاری داشته باشیم.

در حال تکمیل…

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ