فلسطین، موضوع اصلی مذاکرات لاوروف در ریاض

اقتصاد ایران: وزیر امور خارجه روسیه در نشست گفت‌وگوی استراتژیک روسیه و شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس، هشدار داد که خاورمیانه در آستانه یک فاجعه بزرگ قرار گرفته و مسکو در حال تلاش است تا از وقوع این فاجعه جلوگیری کند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، دفتر مطبوعاتی سازمان همکاری اسلامی شب گذشته اعلام کرد که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، و حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی (OIC)، در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، مذاکرات دوجانبه‌ای انجام دادند که طی آن به بررسی راه‌های حل و فصل مسئله فلسطین و وضعیت جوامع مسلمان در جهان پرداختند.

طبق این اطلاعات، در این دیدار مسائل مورد علاقه مشترک طرفین، از جمله تلاش‌های بین‌المللی به منظور حل و فصل مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی، به ویژه در ارتباط با مناقشه فلسطین و اسرائیل، بویژه اوضاع نوار غزه و همچنین وضعیت کلی در جوامع مسلمان در جهان، مورد بحث و تبادل نظر طرفین قرار گرفت.

در سازمان همکاری اسلامی همچنین تأکید شد که لاوروف و طه بر اهمیت هماهنگی و رایزنی منظم برای حمایت از تلاش‌های بین‌المللی در جهت تأمین صلح و ثبات جهانی، به ویژه در کشورهای عضو این سازمان، تأکید کردند.

تلاش روسیه برای جلوگیری از وقوع فاجعه در خاورمیانه 

وزیر امور خارجه روسیه همچنین روز دوشنبه در سخنرانی خود در نشست گفت‌وگوی استراتژیک روسیه و شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس که در ریاض برگزار شد،، هشدار داد که خاورمیانه در آستانه یک فاجعه بزرگ منطقه‌ای قرار گرفته و روسیه در حال تلاش است تا از وقوع این فاجعه جلوگیری کند.

سرگئی لاوروف یادآور شد که ناتوانی جامعه جهانی در متوقف کردن درگیری‌های نظامی در نوار غزه و جلوگیری از کشته شدن گسترده مردم بی‌گناه ساکن این منطقه، به شدت وضعیت نظامی-سیاسی منطقه را از مرز لبنان تا آب‌های دریای سرخ وخیم کرده است. او گفت: «همزمان با این فاجعه انسانی، تنش‌ها میان اسرائیل و لبنان هم به سطح خطرناکی رسیده است.

بدین ترتیب خاورمیانه بار دیگر در آستانه یک جنگ بزرگ منطقه‌ای قرار دارد و مسئولیت مشترک همه ما این است که از وقوع این فاجعه جلوگیری کنیم.»

وزیر خارجه تأکید کرد که روسیه با تمامی طرف‌ها و کشورهای تاثیرگذار برای کاهش تنش و عادی‌سازی اوضاع در منطقه همکاری می‌کند.

پیش‌تر، در اوایل ماه سپتامبر، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، اعلام کرده بود که مواضع کشورش  در قبال اسرائیل و فلسطین مبتنی بر ایجاد دو کشور مستقل است و این موضع گیری اصولی بوده و از روی موقعیت‌های موقت اتخاذ نشده است. پوتین یادآور شد که این موضع گیری مورد تأیید بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده قرار دارد، اما این مسئله همچنان حل نشده باقی مانده و عامل اصلی مناقشات کنونی است.

وزیر خارجه روسیه روز گذشته همچنین با محمد بن سلمان آل سعود، ولیعهد و رئیس شورای وزیران عربستان سعودی، دیدار کرد. وزارت امور خارجه روسیه ویدیویی از آغاز این دیدار دوجانبه منتشر کرد. مذاکرات طرفین پشت درهای بسته انجام گرفت.

لاوروف که به ریاض سفر کرده، عصر روز دوشنبه در نشست وزیران گفت‌وگوی استراتژیک روسیه و شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس شرکت و طی سخنرانی خود مواضع کشورش در خصوص مسائل منطقه را تشریح کرد.

انتهای پیام/ 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ