خصوصی کردن بانک‌ها زمینه پرداخت وام‌های نجومی را ایجاد کرد

اقتصاد ایران: اصفهان – امام جمعه اصفهان گفت: خصوصی کردن بانک‌ها زمینه پرداخت وام‌های نجومی را ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد صبح سه شنبه در دیدارمدیرکل و معاونان دیوان محاسبات استان اصفهان با اشاره به روایتی از امیرمومنان (ع) در توصیه به کارمندان و فرمانداران خود در حفظ بیت المال اظهار کرد: راهنما و رهبر ما امیرمومنان (ع) است و حضرت در توصیه‌ای به فرمانداران و کارمندان خود می‌فرماید: " نوک قلم‌ها را تیز کنید، سطرها را نزدیک هم قرار دهید، مطالب اضافی را از متن حذف کنید، فقط مسائل لازم را بنویسید و از زیاده روی در نوشتن بپرهیزید ".

وی با بیان لزوم حفظ بیت المال در ادارات و دستگاه‌ها و به ویژه پرهیز از مصرف بی رویه کاغذ با توجه به کمبود آن در کشور گفت: در ادارات ما اقلام اداری به ویژه کاغذ زیاد مصرف می‌شود و باید در این زمینه و به خصوص بحث اسراف خودسازی کنیم و اگر می‌خواهیم به تمدن اسلامی برسیم، تمدن اسلامی به این معنا است که اعضای جامعه درست کار کنند و هر فرد مسئول کار خود باشد.

خطیب جمعه اصفهان افزود: در زمینه گزارش‌های عملکرد، دیوان محاسبات نیز نیاز به دادن گزارش به همه دستگاه‌ها ندارد و هر زمان دستگاهی گزارش درخواست کرد، دیوان محاسبات می‌تواند گزارش عملکرد خود را تنها به دستگاه درخواست کننده ارسال کند و از اسراف در این باره پرهیز کند.

وی با تاکید بر جلوگیری و مراقبت از هزینه‌های بی مورد در ادارات و دستگاه‌ها تصریح کرد: یکی از اموری که بنای آن از ابتدا به اشتباه در کشور قرار داده شد خصوصی کردن بانک‌ها بود و همین مسئله زمینه پرداخت وام‌های نجومی را ایجاد کرد.

آیت‌الله طباطبایی نژاد ضمن تقبیح عملکرد بانک‌های خصوصی در پرداخت وام‌های نجومی به افراد مورد نظر خود عنوان کرد: یکی از مشکلات ما ایجاد بانک‌های خصوصی است و حتی در زمانی که این بانک‌ها با مشکل و ورشکستگی مواجه می‌شوند به آنها کمک می‌شود.

وی اضافه کرد: به جای آنکه با پول مردم به خود مردم وام داده شود، آن را در اختیار افراد خاص می‌گذاریم و یکی از دلایلی که مردم پول خود را به کار نمی‌گیرند بهره‌های بالای بانک‌های خصوصی است.

امام جمعه اصفهان تاکید کرد: سرنخ برخی از امور باید در دست دولت باشد از جمله این امور اداره بانک‌ها و پالایشگاه‌ها است.

آیت الله طباطبایی نژاد یکی دیگر از مسائلی که نظارت و ارزیابی دقیقی روی آن وجود ندارد را موضوع پذیرش دانشگاه‌ها و سهمیه بندی رشته‌ها دانست و گفت: در زمینه دانشگاه و ورودی دانشگاه‌ها به اشتباه عمل می‌کنیم و برای فارغ التحصیلان ایجاد توقع شده است و این دست و دلبازی در پذیرش دانشگاه‌ها برای کشور مشکل ایجاد کرده است، لذا باید زیربناها را درست کرد.

عضو خبرگان رهبری کار دیوان محاسبات را کاری بسیار ارزشمند و دشوار عنوان کرد و ادامه داد: برخی از فسادهای جز و کوچک اثر سو و تخریب فراوانی در پی دارد، هم چنان که قران کریم نیز می‌فرماید" وَمَن یَعۡشُ عَن ذِکۡرِ ٱلرَّحۡمَٰنِ نُقَیِّضۡ لَهُۥ شَیۡطَٰنࣰا فَهُوَ لَهُۥ قَرِینࣱ "یعنی اگر کسی از یاد خدا غافل شد ما شیطان خصوصی برای آن فرد قرار می‌دهیم و کار این شیطان آن است که انسان را از راه درست بازدارد و فرد خیال کند کار خوب انجام می‌دهد.

نماینده ولی فقیه در استان یاد خدا را سبب پرهیز از خطا و انحراف بیان کرد و افزود: یاد خدا یعنی در هر قدم و عملی رضای خدا را مدنظر داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: مشکل انسان، غفلت است و تصور می‌کند کارهای آن خوب است، در حالی که انسان پیش از اینکه برای هر فردی کار کند باید برای خود عمل کند، یعنی خلاف نکند و نباید خود را اهل جهنم کنیم تا امور یک کشور انجام شود و هدایت خود را فدای کار هیچ فردی نکنیم.

وی اضافه کرد: باید شکر این نعمت را به جای آوریم که خداوند ما را در موقعیتی قرار داده است تا جلوی فساد را بگیریم و این کار شجاعت می‌خواهد و در کار محاسبات از هیچ فردی نباید ترسید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ