سفر «پزشکیان» به عراق فرصت خوبی برای اجرایی شدن توافقنامه‌ها است

اقتصاد ایران: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: نمی‌توانیم از مجموعه کشورهایی که همجوار ما هستند، کشوری را جایگزین عراق کنیم که نقش و اهمیت عراق را برای ما داشته باشد.

سید هادی سید افقهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق، اظهار داشت: جمهوری عراق به لحاظ ژئوپلیتیکی، فرهنگی، اجتماعی، آئینی، سیاسی و اقتصادی جایگاه ویژه‌ای در روابط ما با این کشور دارد.

وی ادامه داد: نمی‌توانیم از مجموعه کشورهایی که همجوار ما هستند، کشوری را جایگزین عراق کنیم که نقش و اهمیت عراق را برای ما داشته باشد.

کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در بُعد حاکمیتی و مردمی عمق راهبردی برای یکدیگر هستند.

سید افقهی عنوان کرد: روابط فی‌مابین دو کشور شاهد فراز و فرودهای زیادی بوده و در زمان جنگ تحمیلی روابط کاملاً قطع بود چرا که موضع آنها جنگ طلبانه بود اما پس از فروپاشی حزب بعث دیوارهای مانع بر سر راه ارتباط میان دو کشور فروریخت و به مرور زمان علیرغم کارشکنی‌های آمریکا، اراده مردم و بسیاری از گروه‌های سیاسی، شیعی، سنی و حتی کُردها مایل به ادامه روابط هستند.

وی با بیان اینکه پس از سقوط صدام، کشورهای عربی حتی مایل به گشایش سفارت‌های خود در عراق نبودند، اظهار کرد: برای برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس توسعه روابط ایران و عراق خوشایند نیست.

کارشناس مسائل غرب آسیا بیان کرد: در آستانه سفر رئیس جمهور به عراق چند نکته قابل ذکر است، یکی اینکه پیشران سفر اخیر شهید رئیسی به عراق بود که در آن سفر توافقنامه‌های امنیتی، اقتصادی، گاز، برق، ترانزیت کالا، تسهیل آمد و شد زائران و حتی توریسم پزشکی و بهداشتی صحبت شد. بنابراین این سفر بسیار مهم است تا این توافقنامه‌ها نهایی شود و راهکارهایی برای تحکیم و توسعه روابط ایجاد شود و به اجرا درآوردن این توافقنامه‌ها به تأخیر نیفتد تا فرصت و فضا برای شیطنت‌های آمریکا محدود شود؛ لذا این سفر اهمیت قابل توجهی دارد.

سید افقهی خاطرنشان کرد: در عرف دیپلماتیک، وقتی رئیس جمهور جدید کشوری تصمیم به انجام سفر می‌گیرد، اولین کشور انتخابی نشان‌دهنده اهمیت آن است؛ لذا این سفر نشان می‌دهد عراق برای ما مهم است و امیدواریم نتایج خوبی در این سفر رقم بخورد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ