قم پیشتاز سوادآموزی/ ۹۲ درصد جمعیت استان باسواد هستند

اقتصاد ایران: قم- ۹۲ درصد جمعیت استان قم باسواد هستند و تعداد افراد بی سواد و کم سواد به ۱۸ هزار فرد رسیده که نشان دهنده پیشتاز سوادآموزی در این استان است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - دانیال قنبری: یونسکو در ۲۶ اکتبر ۱۹۶۶ میلادی در چهاردهمین نشست کنفرانس عمومی یونسکو، ۸ سپتامبر را روز جهانی سوادآموزی و مبارزه با بی‌سوادی نام گذاری کرده و دلیل این نامگذاری، نشان دادن اهمیت سواد برای افراد و جوامع و تلاش برای کاهش نرخ بی سوادی در کشورهای دنیا و بیداری ملت‌ها و حساسیت آنها نسبت به سواد است.

آمار افراد باسواد استان قم در سال ۱۳۵۷ نزدیک به ۴۷ درصد و میانگین کشور نیز زیر ۵۰ درصد بود که با تشکیل نهضت سوادآموزی این آمار امروز به ۹۸ درصد رسیده است.

در حال حاضر ۹۲ درصد جمعیت استان قم باسواد هستند و طبق سرشماری و آمار مسکن که در سال ۱۳۹۵ انجام شده، نزدیک به ۳۲ هزار فرد در قم بی سواد و کم سواد وجود داشت که امروز این تعداد به ۱۸ هزار رسیده است.

استان قم طی سال ۱۴۰۲ در جذب و شناسایی افراد کم سواد و بی سواد نسبت به سال‌های گذشته یک درصد رشد یافته و شاخص‌های تخصصی و عمومی معاونت سواد آموزی استان قم رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

قم پیشتاز سوادآموزی/ ۹۲ درصد جمعیت استان باسواد هستند

افزایش سواد موجب کاهش وقوع جرایم می‌شود

در زمینه سواد آموزی معاونت سواد آموزی آموزش و پرورش استان قم به همراه ۱۷ دستگاه دیگر فعالیت دارند و بررسی‌های صورت گرفته حاکی از آن است که افزایش سواد موجب کاهش وقوع جرایم می‌شود.

در شهر مقدس قم چهار ناحیه آموزش و پرورش مستقر است که در هر ناحیه کارشناسانی هستند که این امر را پیگیری می‌کنند و افرادی که خواستار سواد آموزی هستند می‌توانند به مدارس به ویژه مقاطع ابتدایی مراجعه کنند و توسط مدیر مدرسه نسبت به ثبت اقدام آنها می‌شود.

در دو شهر کهک و جعفریه قم نیز کارشناسانی هستند که امر ثبت نام را انجام می‌دهند و همچنین این ثبت نام به صورت سامانه‌ای صورت می‌پذیرد.

گفتنی است از این افراد حمایت‌های ویژه‌ای صورت خواهد گرفت و بسته‌های حمایتی به سواد آموزان اختصاص داده می‌شود.

قم پیشتاز سوادآموزی/ ۹۲ درصد جمعیت استان باسواد هستند

غلامرضا رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در حال حاضر ۲۳۰۰ نفر در دوره‌های سواد آموزی شرکت دارند و تعدادی از این افراد در ورودی دانشگاه‌های عالی کشور پذیرفته شده‌اند و در حال تحصیل هستند و همچنین ۱۳۸ نفر از افرادی که در دوره‌های سواد آموزی شرکت می‌کردند، امروز در پست‌های کلان مدیریتی در حال فعالیت هستند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم بیان کرد: اطلاع رسانی این دوره‌ها از طریق نواحی استان انجام می‌شود و حتی پس از ثبت نام دانش آموزان، والدین آنها شناسایی می‌شوند و پس از احصا به اداره آموزش پرورش انتقال داده می‌شوند.

وی ادامه داد: طرح‌های روستای باسواد، سواد قرآن پایه، نهضت دانش آموزی و طرح مدرسه محور از جمله طرح‌هایی است که در راستای سواد آموزی در استان قم اجرا می‌شود.

رضایی خاطرنشان کرد: در گذشته سواد آموزی فقط محدود به خواندن و نوشتن بود، ولی امروز سواد آموزی به روش نوینی پیش می‌رود و فراتر از این اوامر است، ضمن اینکه در کلاس‌های سواد آموزی مسائل خانه داری، دینی، مهارت‌های فردی و فناوری آموزش داده می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ