مصائب فراوان مردم در پایتخت انرژی کشور/ مشکلات عسلویه رفع شود

اقتصاد ایران: بوشهر- مردم در پایتخت اقتصادی و انرژی کشور با مسائل و مشکلات فراوانی از جمله آب، برق، اشتغال، آلایندگی و… روبرو هستند که صنعت باید با نگاه ویژه به رفع این مصائب بپردازد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: شهرستان عسلویه میزبان صنایع بزرگ نفت، گاز و پتروشیمی است و به دلیل حضور و استقرار انبوه صنایع مرتبط با انرژی به عنوان قطب اقتصادی و انرژی کشور شناخته می‌شود.

بخش عمده پیشرفت‌ها در شهرستان عسلویه مربوط به داخل فنس‌های صنایع است؛ جایی که مردم سهمی از آن ندارند و سهم آنها از حضور و فعالیت صنایع در شهرستان، آلایندگی، بیکاری و… است.

در همه جای دنیا صنایع به مسئولیت‌های اجتماعی خود پایبند بوده و جامعه پیرامونی سهمی در اشتغال، درآمدزایی و امکانات و زیرساخت‌های صنایع دارد ولی در عسلویه و البته دیگر نقاط استان بوشهر صنایع به این امر بی‌توجه بوده‌اند.

مسائلی همچون کم‌آبی در پایتخت انرژی و اقتصادی کشور به هیچ وجه پذیرفتنی نیست؛ مساله و مشکلی که بایستی در همان ابتدای حضور صنایع برای آن چاره اندیشی می‌شد ولی علیرغم وعده‌های مکرر مسئولان، این موارد همچنان یک مشکل بزرگ است.

بی‌توجهی صنایع به عسلویه

رئیس شورای شهرستان عسلویه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سهم شهرستان عسلویه از بودجه مسئولیت‌های اجتماعی متناسب با آسیب‌هایی که جامعه محلی از صنعت دیده است نیست.

بوهندی نجفی اضافه کرد: متأسفانه جامعه صنعت نفت و گاز و پتروشیمی به ویژه برخی پتروشیمی‌ها با درآمد کلان نتوانسته‌اند رضایت مندی مردم شهرستان عسلویه را کسب کنند و مردم همچنان از این شرکت‌ها گلایه مند هستند.

رئیس شورای شهرستان عسلویه افزود: مردم شهرستان عسلویه همواره ثابت قدم در مسیر ولایت و تعالی نظام اسلامی بوده‌اند و در همه صحنه‌های ملی و انتخابات حضور چشمگیری داشته‌اند به دنبال خدمات نظام اسلامی، گام‌های بزرگی در راستای پیشرفت شهرستان برداشته شده است که مردم قدردان این خدمات هستند، اما از ظرفیت صنایع مستقر در منطقه عسلویه سهم ناچیزی به شهرستان اختصاص داد شده است.

نجفی با انتقاد از برخی شرکت‌ها و صنعت نفت و گاز و پتروشیمی که در این منطقه به درآمدهای کلانی دست یافته‌اند تصریح کرد: مردم از خدمات این صنایع رضایت نداشته‌اند و البته برخی از صنایع همکاری لازم با شورای شهرستان عسلویه دارند و باید از خدمات قابل تحسینی که انجام گرفته تقدیر کرد.

مصائب فراوان مردم در پایتخت انرژی کشور/ مشکلات عسلویه رفع شود

وی بیان داشت: در بحث اشتغال خواهان این هستیم که به مقدار فرصت‌های شغلی که از جامعه محلی در بخش صیادی و کشاورزی گرفته شده به کارگیری جوانان در صنایع مستقر در اولویت کاری مدیران شرکت‌ها باشد.

رئیس شورای شهرستان عسلویه گفت: زیبنده نیست برای شرکت‌های مستقر در منطقه که مردم شهرستان عسلویه بیکار بوده، مشکل آب شرب و قطعی برق داشته باشند.

وی تصریح کرد: خدماتی که توسط شرکت‌های منطقه به جامعه محلی اختصاص می‌یابد با سقف درآمد این شرکت‌ها منطبق نیست و سهم شهرستان عسلویه از بودجه مسئولیت‌های اجتماعی متناسب با آسیب‌هایی که جامعه محلی دیده‌، نیست.

نجفی گفت: رفع مشکل بیکاری جوانان، آب، قطعی برق، حل مشکل مالکیت زمین‌های مردم، ته لنجی، آلودگی هوا، توزیع عادلانه عوارض آلایندگی، بالا بردن سهم بودجه مسئولیت‌های اجتماعی، لایروبی اسکله عسلویه از خواسته‌ها و دغدغه‌های به جد مردم عسلویه است.

امکانات و اعتبارات به عسلویه اختصاص یابد

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر نیز با اشاره به برخی از مشکلات شهرستان عسلویه اظهار کرد: شهرستان عسلویه در جغرافیای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و علم و فناوری جایگاه فوق‌العاده ویژه‌ای دارد و در آینده‌ای نه چندان دور سطح آن ارتقا پیدا خواهد کرد.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری خاطرنشان کرد: ضریب امنیت و شاخص‌های اجتماعی و امنیتی و اخلاقی در شهرستان عسلویه بالاست که نشان از فرهنگ بالای مردم این منطقه است.

وی تاکید کرد: باید اعتبارات و امکانات لازم برای مردم منطقه عسلویه فراهم شود تا مردم در کنار دیدن صنایع عظیم پارس جنوبی، رفاه و پیشرفت مردمی در مسائل آموزشی، آب شرب، تجارت دریایی و اقتصاد دریاپایه، حوزه فرهنگی و اشتغال را هم مشاهده کنند.

وی گفت: نباید در شهرستان عسلویه مردم نیاز داشته باشند به کسی بگویند فلان چیز را می‌خواهیم، بلکه باید در کنار صنایع عظیم پارس جنوبی همه چیز داشته باشند. باید توازن بین رشد صنعت و پیشرفت عمومی و مردمی وجود داشته باشد.

آیت الله صفایی بوشهری افزود: نباید در عسلویه بعد از سخنان مقام معظم رهبری در سفر به این منطقه در سال ۹۲، در خصوص محیط زیست مشکل آلاینده‌ها، فضای سبز و آلودگی دریا داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با بیان اینکه حتی یک جوان هم نباید در منطقه عسلویه بیکار باشد، عنوان کرد: مردم این منطقه نباید مشکل آب شرب داشته باشند. این منطقه باید حداقل آسیب محیط زیست داشته باشد.

صفایی بوشهری ادامه داد: مردم باید در رفاه نسبی باشند و اگر ضریب پیشرفت در جاهای دیگر ۱۵ است اینجا باید ۹۰ باشد، چون اینجا پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی، مسئولیت‌های اجتماعی، حق آلایندگی و ارزش افزوده دارد و باید شرایط بهتری فراهم شود کما اینکه عسلویه الان در جایگاه شایسته قرار ندارد.

هر چند برخی از صنایع مستقر در جنوب استان بوشهر خدماتی را به مردم شهرستان عسلویه ارائه می‌دهند ولی این میزان خدمات با نیازهای شهرستان و سهم واقعی مردم فاصله بسیار زیادی دارد و این اعتبارات قطره‌چکانی دردی از مردم دوا نمی‌کند و مردم پایتخت اقتصادی و انرژی کشور با مسائل و مشکلات فراوانی از جمله آب، برق، اشتغال، آلایندگی و… روبرو هستند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ