معین فعلا اجازه بازگشت ندارد تا مردم ترکیه پولدارتر شوند

اقتصاد ایران: روزنامه فرهیختگان در گزارشی به حواشی آمار منتشر شده درباره کنسرت خوانندگان ایرانی پرداخته است.

روزنامه فرهیختگان در گزارشی به حواشی آمار منتشر شده درباره کنسرت خوانندگان ایرانی پرداخته است.

در این گزارش می‌خوانیم:

* این چند روز زیاد در خبرها دیدیم و شنیدیم 15 هزار نفر به کنسرت معین در استانبول رفتند و خیلی‌ها این جمعیت را بیشترین جمعیت ایرانی که برای برگزاری یک کنسرت می‌روند، قلمداد کردند و بارها از کلمه رکورد برای این اجرا استفاده شد. البته این تعداد برای یک شب و برگزاری یک کنسرت حتما آمار زیادی است.

*  سال ۱۴۰۱ هم با توجه به اتفاقی که افتاد و چند ماه پر از آشفتگی را به همراه داشت، وضعیت موسیقی در شرایط خوبی نبود. سال۱۴۰۲، ۱۹۱۱ مجوز اجرای صحنه‌ای صادر شده و ۴۵۰۰ اجرا به روی سن رفت.

* آمار مخاطبان چهار میلیونی کنسرت در سال 1402 نشان‌دهنده اقبال مردم به اجراهای صحنه‌ای در سراسر کشور است. البته این نکته را هم باید لحاظ کرد، که قیمت بلیت کنسرت‌ها کم نیست اما مردم باز هم اجراها را به تمدید می‌کشانند پس پیام روشنی به مدیران فرهنگی دارد که می‌توانند با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی درست در طول سال، اقبال به این اجراها را بیشتر کنند. از طرف دیگر با دادن اجازه حضور به خوانندگانی که دوست دارند به وطن‌شان برگردند و در طول این سال‌ها، وطن همیشه برای‌شان در اولویت بوده است می‌توان ارزی را که برای خروج از کشور و کنسرت خارجی خرج می‌شود، به داخل کشور آورد. نصرالله معین نمونه خوبی برای این موضوع است، کسی که بارها ارادتش به وطن را اثبات کرده و از سال گذشته گمانه‌زنی‌هایی هم برای بازگشتش به ایران وجود داشت.

* با آغاز پاییز، تعداد مجوزها به 600 عدد رسید و یک هزار و 600 کنسرت برگزار شد. در پاییز مخاطبان کنسرت میلیونی شدند و بیش از یک میلیون و 440 هزار نفر محاسبه شدند. در آخرین فصل سال هم صعودی بودن نمودار مشخص بود و 746 مجوز صادر شد. همچنین بیش از یک هزار و 700 کنسرت به نمایش در آمد. مخاطبان این فصل هم برای دومین بار میلیونی شدند و به عدد یک میلیون و 580 هزار نفر رسیدند. در مجموع، در سال 1402، 1911 مجوز صادر شد که منجر به برگزاری چهار هزار و 500 کنسرت در کل ایران شد. مجموع مخاطبانی که به سالن‌های موسیقی برای شرکت در کنسرت رفتند به صورت متوسط، بیش از چهار میلیون برآورد شده است.

* عشق به موسیقی مرز نمی‌شناسد. کنسرت اخیر نصرالله معین در استانبول نمونه‌ای برای اثبات این جمله است. این کنسرت در تاریخ 15 شهریور، برگزار شد و 15 هزار ایرانی دور هم در جایی خارج از وطن‌شان جمع شدند و معین خواننده‌ ایرانی برای آنها خواند. این کنسرت در سالن آرنا اولکر استانبول برگزار شد. اولین سالن چندمنظوره در ترکیه که ظاهری مدرن دارد و علاوه‌بر کنسرت و نمایش میزبان بازی‌های بستکتبال هم است. اگر میانگین قیمت بلیت را 200 دلار محاسبه کنیم در همین یک سانس بالغ بر سه میلیون دلار فقط بلیت فروخته شده است. برخی گمانه‌زنی‌ها وجود داشت که بخش قابل‌توجهی از افرادی که در کنسرت حضور داشتند از ایران به این کنسرت رفته‌اند. جنبه‌ اقتصادی این موضوع را نمی‌توان بی‌تاثیر دانست؛ چراکه برگزاری کنسرت‌های خوانندگان ایرانی در خارج از کشور علاوه‌بر جنبه‌های هنری تاثیر قابل‌توجهی بر اقتصاد کشور مقصد دارد. سفر هوایی، رزرو هتل و سایر هزینه‌های جانبی حجم قابل‌توجهی از سرمایه را از ایران به آن کشور منتقل می‌کند. می‌توان گفت برگزاری هر کنسرت در خارج از کشور به‌نوعی صادرات ارز محسوب می‌شود و این موضوع از نظر اقتصادی قابل تامل است.

* در کنار بعد اقتصادی لازم به ذکر است که جمع شدن ایرانی‌ها در خارج از کشور برای خواننده‌ای که در داخل با خواندن و فعالیت هنری او مشکلی ندارند، موضوعی است که وجهه‌ خوبی ندارد. سالنی که معین در آن اجرا کرد به نحوی است که امکان برگزاری چند سانس پشت هم یا اجرای برنامه با فواصل کم در آن امکان‌پذیر نیست. به همین جهت نهایتا هر شش ماه یک‌بار بشود در چنین سالنی کنسرت اجرا کرد. بازگشت معین به ایران باعث می‌شود تعداد بیشتری کنسرت نیز برگزار شود.

* برج میلاد و سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی در سال گذشته جزء شلوغ‌ترین سالن‌های برگزاری کنسرت بودند. هرکدام با ظرفیت دو هزار و 100 نفره‌ای که دارند، علاقه‌مندان زیادی را در خود جای می‌دهند. بسیاری از خوانندگان مانند رضا صادقی، مجید رضوی، معین زندی، روزبه بمانی و مصطفی راغب در این سالن‌ها کنسرت برگزار کردند. قیمت بلیت‌ها از ۲۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۹۰۰ هزار تومان هم می‌رسد!

* طبق گزارش‌ها، علی یاسینی و علیرضا قربانی به‌عنوان پرکارترین خوانندگان پاپ در سال گذشته شناخته شده‌اند. علی یاسینی با برگزاری بیش از ۱۷۰ سانس کنسرت در تهران و حدود ۵۰ سانس در سایر شهرها و کشورهای دیگر رکورد قابل‌توجهی را در تعداد اجراها به ثبت رسانده است. همچنین علیرضا قربانی نیز با برگزاری حدود ۱۰۰ شب کنسرت و بیش از ۱۶۰ سانس اجرا، هم در ایران و هم در کشورهای خارجی به‌طور گسترده‌ای روی صحنه رفته است. تورهای کنسرت او در شهرهای مختلف ایران و همچنین کشورهای اروپایی، کانادا و استرالیا برگزار شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ