بعد از آباد کردن منطقه به سراغ اشتغال رفتیم

اقتصاد ایران: تغییر چهره محله یکی از برنامه‌های اصلی گروه جهادی بود و حالا پس از کارهای عمرانی بر روی اشتغال متمرکز شده‌اند.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ مجید عباسی متولد ۱۳۵۵ کارشناس علوم تربیتی و کارشناسی ارشد کشاورزی کارمند مؤسسه مصباح الهدی حسینیه اعظم زنجان و مسئول گروه جهادی محله سقاخانه ابهر است.

سقاخانه محله‌ای بود که هیچ کس حاضر به زندگی در آن نبود. فقط در زمان انتخابات مسئولان یاد این محله می‌افتادند و با حضور در آن رأی جمع می‌کردند و می‌رفتند. آقای عباسی با کمک عده‌ای دیگر از سال ۱۳۹۵ گروهی جهادی تشکیل داده و کار در سقاخانه را شروع کردند و هم اکنون پنجاه نفر عضو دارند که اکثر آن‌ها دانشجو و یا فارغ التحصیل هستند.

تمرکز بر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است و به صورت محله محوری فعالیت می‌کنند. هدف آن‌ها کاهش آسیب‌های اجتماعی در محله است. تغییر چهره محله یکی از برنامه‌های اصلی آن‌ها است. در شروع کار اهالی می‌گفتند چهل سال است در این محل کاری انجام نشده، شما چطور می‌خواهید این کار را بکنید؟

همین مساله باعث شد وارد فعالیت‌های عمرانی شوند و با کمک شهرداری سه پارک در محله احداث کردند. بعد متوجه شدند که می‌توانند کار را به ثمر برسانند، امکانات بیشتری به آن‌ها اختصاص پیدا کرد و با استفاده از این امکانات خیابان‌های شهر را آسفالت کرده و شش مدرسه را بازسازی کردند. سه خانه را هم از صفر تا صد ساختند و چهارخانه هم بازسازی شد. در دوران کرونا هم با کمک خیرین و سپاه دو میلیارد تومان جمع‌آوری و میان نیازمندان منطقه توزیع شد.

برای درآمدزایی و خوداتکا شدن گل‌های فصلی که شهرداری هرس می‌کند و دور می‌اندازد را جمع‌آوری و در یک خانه شصت متری گلخانه درست می‌کنند. در این محل گیاهان را قلمه زده و کاشته و پس از شش ماه هر گیاه را دانه‌ای سی هزار تومان می‌فروشند. از این مبلغ پانزده هزار تومان آن هزینه و مابقی سود خالص است. لاستیک‌هایی که مردم دور می‌اندازند را جمع‌آوری و با رنگ‌آمیزی تبدیل به گلدان نمی‌کنند و حدود دویست تا سیصد هزار تومان می‌فروشند. از محل درآمد آن‌ها هزینه بازسازی مدرسه همان محل تأمین می‌شود.

در زمینه اشتغال‌زایی به طور مستقیم ورود نکردند. سعی بر این بود که حلقه وصل باشند و از اقدامات و فعالیت‌های منطقه مانع زدایی کنند. مثلاً اگر مرکز نیکوکاری اعلام کند که ده خانواده نیازمند شغل دارد این گروه با یک تولیدی صحبت می‌کنند تا نیروهایی که نیاز دارد را از مرکز جذب کند.

البته مشکلات کارگاه‌ها را هم با پیگیری از مسؤولان و دستگاه‌های دولتی رفع می‌کنند. حالا که کارهای عمرانی محله به پایان رسیده می‌خواهند بر روی اشتغال متمرکز شوند و یک واحد تولید قارچ احداث کنند. مقدمات فروش و تأمین وام هم فراهم شده که امید است این اقدامات به ثمر برسد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ