تلاش اسپانیا برای میانجی‌گری در مناقشات پکن-بروکسل

اقتصاد ایران: نخست وزیر اسپانیا در سفر به چین و دیدار با رهبری این کشور برای حل مناقشات تجاری بین بروکسل و پکن تلاش می‌کند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "هندلزبلات" آلمان، نخست وزیر اسپانیا و رئیس جمهور چین می خواهند روابط بین اتحادیه اروپا و چین را بهبود بخشند و در این میان "پدرو سانچز"، نخست وزیر اسپانیا امیدوار است از جنگ تجاری بین طرفین جلوگیری کند.

به این ترتیب در جریان تشدید مناقشات تجاری بین اتحادیه اروپا و چین، پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، تمایل خود را برای کاهش تنش ها اعلام کردند. در بیانیه ای که دفتر شی پس از نشست روز دوشنبه منتشر کرد آمده است که پکن امیدوار است که اسپانیا بتواند "نقش سازنده" را در پیشبرد روابط چین و اتحادیه اروپا ایفا کند.

سانچز پاسخ داد که کشورش برای رویکردی سازنده با هدف روابط نزدیک تر، گسترده تر و متعادل تر تلاش می کند. وی اعلام کرد که امیدوار است که بتواند از جنگ تجاری جلوگیری کرد.

یکی از منابع داخلی با دسترسی مستقیم به این مذاکرات اعلام کرد که جلسه "بسیار خوب" پیش رفت. هر دو طرف از مواضع خود دفاع کردند، اما سعی کردند به توافق برسند. بر اساس اطلاعات رسمی، موضوعاتی مانند هوش مصنوعی (AI)، انرژی و فناوری های بالا نیز مورد بررسی قرار گرفت. سانچز قرار است روز سه شنبه با نمایندگان خودروساز SAIC Motor دیدار کند.

اتحادیه اروپا در حال بررسی تعرفه های تنبیهی برای واردات خودروهای الکتریکی از چین است و تصمیم نهایی در پایان اکتبر گرفته خواهد شد. کمیسیون اتحادیه اروپا استدلال می کند که تولید در چین به شدت با یارانه ها حمایت می شود و بنابراین خودروسازان اروپایی را به خطر می اندازد.

این تعرفه ها به ویژه در صنعت خودروسازی آلمان که به شدت به چین وابسته است، به دلیل نگرانی در مورد تعرفه های تلافی جویانه احتمالی بر صادرات اروپا، با انتقاداتی مواجه شده است. به عنوان مثال، این موارد می‌تواند روی Seat زیرمجموعه فولکس واگن تأثیر بگذارد. وین گریفیث ،رئیس Seat در ابتدای سپتامبر به خبرگزاری رویترز گفت که این تعرفه ها همچنین می تواند به معنای پایان مدل Tavascan Cupra ساخت چین باشد.

اخیراً، وزارت بازرگانی چین نسبت به اعمال تعرفه‌های اضافی از سوی اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی چینی به سازمان تجارت جهانی (WTO) شکایت کرد.

جنگ تجاری چین و اتحادیه اروپا بر سر تعرفه‌هایی که اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی چین وارد کرده به یک نقطه پرتنش رسیده است.

به گفته وزارت بازرگانی چین، این اقدام اروپا، قوانین سازمان تجارت جهانی (WTO) را به شدت نقض کرده و همکاری‌های جهانی در زمینه‌ تغییرات اقلیمی را به چالش می‌کشد. پکن از اتحادیه اروپا خواسته تا به سرعت اقدامات غلط خود را اصلاح و با همکاری یکدیگر، هم از ثبات همکاری‌های اقتصادی و تجاری چین – اتحادیه اروپا و هم از زنجیره صنعتی و تامین خودروهای برقی محافظت کنند.

ازآنجایی که خودروسازان چینی از یارانه‌ها برای تولید خودروهای برقی استفاده می‌کنند، قیمت این خودروها در اروپا نسبت به دیگر خودروهای برقی از مزیت نسبی برخوردار است و نسبت به دیگر خودروسازان قدرت رقابت بیشتری دارند. به همین دلیل واردات خودروی برقی از چین به اتحادیه اروپا چندین برابر شده و از 6/1 میلیارد دلار در سال 2020 به 11 میلیارد دلار در سال 2023 افزایش یافته است.

درواقع عملاً اروپا به مهمترین بازار خارجی خودروهای برقی چین تبدیل شده است. به دنبال افزایش صادارت خودروهای برقی، اتحادیه اروپا نیز اقدام به افزایش تعرفه واردات خودروهای برقی چین کرد که این سیاست اتحادیه موجب شد، چین به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده و اقدام اتحادیه اروپا را نقض قوانین سازمان اعلام کند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ