آیا واردات خودرو با محدودیت مواجه شده است؟

اقتصاد ایران: سرانجام یک مقام مسئول در وزارت صمت خبر تعلیق ثبت سفارش خودرو را تکذیب کرد. نوسان تصمیمات و سیاست‌ها در حوزه «واردات خودرو» اثر مستقیم بر روند قیمت‌ها در بازار داخلی دارد و تبعات اعمال محدودیت در مسیر واردات، مسیر دسترسی مصرف‌کننده به‌خودروهای موجود را پیچیده‌تر خواهد کرد. 

هرچند ورود خودرو به‌کشور در سال ‌جاری نسبت به سال گذشته اوج گرفته است، اما واردکنندگان عنوان می‌کنند از ابتدای سال تا به امروز هیچ ثبت‌سفارش جدیدی انجام نشده است.

طبق آخرین آمار اعلامی از سوی گمرک، واردات قطعی به‌کشور طی پنج ‌ماه ابتدایی امسال بالغ بر ۱۵ هزار دستگاه بوده؛ حال آن‌که در کل سال گذشته کمتر از ۱۲ هزار دستگاه خودرو وارد شده بود. این آمار نشان می‌دهد سرعت ورود خودرو به‌کشور در سال‌ جاری افزایش قابل‌توجهی داشته و به‌نظر می‌رسد دلیل اصلی آن، تخصیص ارز بیشتر به‌واردات است.

با این حال، برخی واردکنندگان از چند روز پیش مدعی بودند ثبت ‌سفارش خودرو تعلیق شده و امکان ثبت‌سفارش برای محصولات خارجی وجود ندارد. روز گذشته مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ضمن تکذیب تعلیق ثبت‌سفارش واردات خودرو عنوان کرد که برای ثبت‌سفارش و واردات خودرو همکاری‌های خوبی با بانک‌مرکزی داشته‌ایم و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

ضیغمی چندی پیش تصریح کرده بود که اختلالی وجود ندارد؛ اما این‌گونه هم نیست که هر شخصی بتواند به‌راحتی درخواست دهد و ثبت‌سفارش وی انجام شود؛ چراکه تعداد درخواست‌ها بسیار زیاد و بیش از سهمیه‌ ارزی این بخش است. با این حال وی دیروز به‌طور صریح توقف ثبت سفارش را تکذیب کرد.

در این خصوص، یک واردکننده خودرو به «دنیای خودرو» گفت که ثبت‌سفارش‌ها هنوز متوقف است؛ اگرچه وعده باز شدن سایت را تا آخر هفته داده‌اند. وی اما موضوع دیگری را نیز در کنار توقف ثبت‌سفارش مطرح کرد و آن دخالت وزارت صمت در عرضه وارداتی‌هایی است که از گمرکات کشور ترخیص شده و آماده تحویل به‌متقاضیان هستند.

در این زمینه عنوان شده که وزارت صمت باز هم نگران فروش نرفتن محصولات چینی وارداتی است و برای همین از عرضه محصولات ژاپنی و کره‌ای توسط واردکنندگان ممانعت می‌کند.یکی از واردکنندگان عنوان کرده بود که دلیل اصلی توقف ثبت‌سفارش واردات خودرو در سال‌ جاری، نگرانی سیاستگزار از ‌فروش ‌نرفتن خودروهای ثبت‌سفارش‌شده یا وارداتی قبلی است.

همچنین در اوایل آزادسازی واردات، بیشتر برندهای چینی و کم‌طرفدار وارد شدند و از آن‌جا که واردات ۵ ‌سال ممنوع بود و چشم‌انداز روشنی نیز از آینده بازار خودروهای خارجی کشور وجود نداشت، از خودروهای مورد نظر استقبال شد.

حالا با توجه به واردات خودروهای اروپایی، ژاپنی و کره‌ای که از برندهای محبوب ایرانی‌ها هستند، بازار از خودروهای وارداتی اولیه به‌خصوص چینی‌ها فاصله گرفته است.

وی همچنین گفته بود بسیاری از کسانی که در اوایل واردات، مشتری خودروهای چینی بودند، با گرفتن این سیگنال که خودروهای بهتر و برندهای معتبرتری در راه بازار کشور است، از خودروهای اولیه استقبال نکردند.

این فعال واردکننده تاکید کرده بود در مواردی به‌فلان واردکننده که متقاضی واردات مثلا فلان خودرو بوده، گفته شده که اگر این خودرو در مقطع فعلی وارد شود، سبب می‌شود فلان خودرو واردشده قبلی فروش نرود. با توجه به‌گفته‌های وی، عملا اتفاقی که رخ داده، این است که سیاستگزار می‌خواهد ابتدا خودروهای واردشده فعلی یا حتی ثبت‌سفارش‌شده پیش از سال ۱۴۰۳ را به‌اصطلاح به‌فروش برساند و پس از آن مجوز ثبت ‌سفارش جدید را بدهد.

کاهش و افزایش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی در میان خودروهای وارداتی

خودروهای داخلی روز گذشته شاهد افت بهای یک تا ۶ میلیون‌تومانی بودند. جایی که تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۹۲۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۸۵۶ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک (۸۵گانه) (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۶۷۶ میلیون‌تومان، ساینا S اتومات (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۵۰۷ میلیون‌تومان، سورن پلاس با موتور XU۷P (۱۴۰۳) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۵۹۸ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (۱۴۰۱) با ۲ میلیون‌تومان کاهش ۵۸۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۱۰ میلیون‌تومان، تیگارد X۳۵ (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۳۴۰ میلیون‌تومان، فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۵۹۰ میلیون‌تومان و فیدلیتی پرایم ۵ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۷۷۵ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی در میان خودروهای وارداتی شاهد کاهش و افزایش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش کیا K۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان و نیسان سیلفی E-Power پلاس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان اعلام رسید. از طرفی هونگچی H۵ (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان، هوندا وزل (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان و فیات ۵۰۰ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ