لزوم بازنگری و تقویت نقش راهبردی نظام بیمه‌ای در حوزه سلامت

اقتصاد ایران: مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با تاکید بر اینکه نقش راهبردی نظام بیمه‌ای در حوزه سلامت همچنان مورد غفلت قرار گرفته است گفت: باید وظایف متولیان خدمات سلامت مشخص باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در این مراسم ضمن گرامی‌داشت یاد و نام همه شهدا خصوصاً شهدای عرصه سلامت و درمان کشور اظهار داشت: فراموش نمی‌کنیم که در ایام بیماری کرونا، در مقطعی روزانه تا ۷۰۰ نفر از هموطنان‌مان را از دست می‌دادیم و اگر مجاهدت‌ها و رشادت‌ها و حضور خالصانه خادمان عرصه سلامت و پزشکان عزیزمان نبود، قطعاً آرامش پس از آن طوفان بزرگ را نمی‌دیدیم. شاهد بودیم که در آن دوران سخت، عزیزان فعال در حوزه سلامت و درمان «طبیب دوار بطبه» بودند؛ یعنی مرحم آلام و سختی‌های کسانی که شاید در آن روزها نزدیکانشان هم از آن‌ها فاصله می‌گرفتند.

وی در ادامه با تبریک حلول ماه مبارک ربیع‌الاول و فرارسیدن میلاد باسعادت خاتم‌الانبیاء حضرت محمد مصطفی صلی‌الله علیه و آله و سلم گفت: تعبیری که در نهج‌البلاغه حضرت امیرالمومنین علی علیه‌السلام درباره حضرت خاتم‌المرسلین به کار برده‌اند «طبیب دوار بطبه» است، یعنی ایشان به‌صورت مستمر در پی رفع حاجات روحی و جسمی مردم بودند. ما دیدیم که عزیزان پزشک و کادر سلامت ما در همین سازمان تأمین‌اجتماعی چگونه در ایام کرونا به‌صورت مستمر تلاش کردند که این تشبیه ذاتی به مقام رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله را ترجمه کنند. بنابراین باید قدردان مقام شامخ پزشکان عزیز باشیم و اگر در طی این مدت قصوری از جانب ما بود از خداوند می‌خواهیم این توفیق را به ما عطا کند که بیش از پیش در خدمت شما باشیم.

موسوی افزود: اگر امروز از توسعه شاخص‌های رشد و رفاه حرف می‌زنیم، قطعاً یکی از مؤلفه‌های اساسی در حوزه سلامت، خدمات پزشکان و کادر درمان کشور است. اگر امروز با افتخار بیان می‌کنیم که شاخص امید به زندگی پس از انقلاب اسلامی به بالای ۷۷ سال رسیده است، این دستاورد مرهون تلاش‌های نظام اسلامی و حضور مؤثری است که در شبکه عظیم نظام سلامت رقم خورده است. امیدوارم که با تلاش‌های شما عزیزان همچنان شاهد افتخارآفرینی‌های متعدد در عرصه سلامت خصوصاً در سازمان تأمین‌اجتماعی باشیم.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اقدامات تحولی این سازمان طی سه سال گذشته، گفت: وقتی تیم فعلی کار خود را آغاز کرد، سازمان تأمین‌اجتماعی وضعیت خوبی نداشت. از همان ابتدا دو اولویت مهم را برای خود تعیین کردیم که یکی پرداخت به‌موقع حقوق و مستمری بازنشستگان عزیز و پس از آن ارائه خدمات با کیفیت سلامت و درمان به این عزیزان و همه بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی بود؛ آن هم در حالی که سازمانی با این خدمات متنوع و گسترده؛ در آن مقطع بیش از ۱۱۵ هزار میلیارد تومان بدهی ناشی از استقراض بانکی داشت.

وی افزود: امروز با تلاش جامعه ۷۰ هزار نفری کارکنان سازمان تأمین‌اجتماعی و مدیریت راهبردی در بخش مصارف و منابع، مفتخریم اعلام کنیم که ۱۰۶ هزار میلیارد از بدهی‌های این سازمان تسویه شده و نه تنها حتی یک خدمت از خدمات سازمان خصوصاً در بخش درمان کم نشده، بلکه هر روز شاهد توسعه این بخش با دستان پرتوان جامعه پزشکی و کادر محترم درمان شاغل در مراکز درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی بودیم.

وی در ادامه گفت: طی سه سال گذشته بیش از ۴۳ مرکز درمانی تخصصی، فوق‌تخصصی و بیمارستانی در سراسر کشور خصوصاً در مناطق کمتر برخوردار به بهره‌برداری رسید که بخشی از این پروژه‌ها در گذشته آغاز شده بود و بخشی از آنها نیز در کمتر از سه سال تکمیل و آماده بهره‌برداری شد. از بیمارستان ۱۶۰ تخت‌خوابی آبادان تا بیمارستان هدایت تهران و درمانگاه لنگرود تا بیمارستان ۵۵۰ تختخوابی شهید فیاض‌بخش تهران که ان‌شاءالله به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد، همگی طرح‌هایی هستند که طی سه سال گذشته به چرخه خدمات‌رسانی حوزه درمان سازمان تأمین‌اجتماعی اضافه شده است. در این دوره نه تنها حتی یک قلم دارو از پوشش بیمه‌ای ما خارج نشد، بلکه بالغ بر ۲۰۰ قلم دارو خصوصاً در حوزه بیماری‌های خاص به فهرست داروهای تحت پوشش بیمه‌ای سازمان اضافه شد.

وی با اشاره به این‌که بدهی‌های سازمان به طرف‌های قرارداد همواره یکی از دغدغه‌های مجموعه تأمین‌اجتماعی بوده است، گفت: در این دوره به‌رغم بدهی‌های وزرات بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی به سازمان تأمین‌اجتماعی، فاصله تسویه بدهی‌ها به مراکز طرف قرارداد از ۶ تا ۹ ماه به ۳ الی ۴ ماه رسیده و در تیر ماه سال جاری بی‌سابقه‌ترین پرداخت بدهی به طرف‌های قرارداد به مبلغ ۲۳ هزار میلیارد تومان انجام شد. علی‌رغم برخی ادعاها در مورد بی رغبتی ارائه‌دهندگان خدمات سلامت به همکاری با سازمان تأمین‌اجتماعی نیز تعداد پزشکان و واحدهای طرف‌های قرارداد سازمان تأمین‌اجتماعی از ۵۲ هزار مورد در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۵۷ هزار مورد در سال ۱۴۰۳ رسیده است.

موسوی با اشاره به این‌که کاهش پرداخت از جیب مردم یکی از اولویت‌های سازمان طی سه سال اخیر بود، اظهار داشت: امروز خدمات بستری برای بیمه‌شدگان بالای ۶۵ سال ما در تمامی مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی، کاملاً رایگان است. علاوه بر این بیمه تکمیلی بازنشستگان عزیز با مبلغی بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان و سهم ۵۰ درصدی سازمان تأمین‌اجتماعی در حال اجرا است. همچنین در مناطقی که ما مراکز ملکی برای بستری بیماران نداریم، خدمات درمانی در مراکز طرف قرارداد دولتی و دانشگاهی به صورت صددرصد رایگان ارائه می‌شود. ۲۵۱ مرکز کنترل دیابت و فشار خون نیز با رویکرد پیشگیری در مراکز درمانی سراسر کشور توسط تیم فعلی درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی راه‌اندازی شده است. در واقع علیرغم تنگناهای مالی، توسعه خدمات درمانی و کاهش پرداخت از جیب مردم به معنای واقعی عملیاتی شد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در ادامه با طرح برخی درخواست‌ها از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: اولین و فوری‌ترین موضوعی که پیگیری آن در این دوره با توجه به اشراف ریاست محترم جمهور به مسائل حوزه درمان ضروری به نظر می‌رسد، احیای جایگاه شورای عالی بیمه سلامت در کشور و مشخص شدن نقش بیمه‌ها در این شورا است. بر اساس سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و خصوصاً سیاست‌های کلی حوزه سلامت، باید وظایف متولیان خدمات سلامت، ارائه‌دهندگان و خریداران این خدمات کاملاً روشن باشد. متأسفانه نقش بیمه‌ها به عنوان خریدار خدمات و نماینده و حافظ منافع بیمه‌شدگان در این شورا تضعیف شده علی‌رغم تلاش‌های انجام شده نقش راهبردی نظام بیمه‌ای در حوزه سلامت همچنان مورد غفلت قرار گرفته است.

موسوی با اشاره به وضع نابسامان نظام تعرفه‌گذاری خدمات سلامت افزود: اولین نکته در این حوزه این است که تعرفه‌ها باید به سمت واقعی شدن حرکت کند که در سیاست‌های ابلاغی نیز به آن اشاره شده است. تعرفه‌گذاری واحد یکی دیگر از نکات قابل توجهی است که در کنار واقعی شدن تعرفه‌ها باید به آن توجه کرد. تعرفه‌های متعدد هم هزینه‌ها را برای نظام بیمه‌ای غیرقابل تحمل کرده است و هم در بحث پرداخت از جیب مردم، نابسامانی‌هایی را به وجود آورده است. باید با حرکت به سوی تعرفه‌گذاری واحد، خرید راهبردی و کیفی خدمت را داشته باشیم؛ یعنی به جای رقابت در تعرفه‌گذاری، رقابت در کیفت ارائه خدمت اتفاق بیفتد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با انتقاد از عدم اجرای راهنماهای بالینی در نظام سلامت گفت: چرا مردم و نظام بیمه‌ای باید هزینه‌های تحمیل شده خارج از راهنماهای بالینی را پرداخت کنند در حالی که سال‌هاست این تجربه در کشورهای دیگر اجرا می‌شود؟

وی با اشاره به این‌که داروی شفابخش همه مشکلات مذکور، اجرای نظام ارجاع به معنای واقعی کلمه است، تصریح کرد: سازمان تأمین‌اجتماعی در این رابطه تجربه مختصر اما مفیدی داشته است که پیش از این رئیس جمهور محترم زمانی که در کمیسیون بهداشت مجلس حضور داشتند، مکرر این مسیر را تأیید می‌کردند. اگر این مسیر درست است باید مدلی را اجرا کنیم که هزینه‌ها برای مردم و حوزه مالی کاهش پیدا کند و در کنار آن توسعه خدمات رایگان را به صورت عمومی داشته باشیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ