بررسی شکایت باشگاه پرسپولیس از استقلال

اقتصاد ایران: باشگاه پرسپولیس روز گذشته با ارسال نامه‌ای به سازمان لیگ، خواستار رسیدگی به فسخ قرارداد‌های بازیکنان استقلال شد.

ورزش سه: باشگاه پرسپولیس با ارسال یک نامه بلند بالا به سازمان لیگ خواستار رسیدگی به تخلفات باشگاه استقلال شد؛ نامه‌ای که به نوعی شکایت باشگاه پرسولیس از رقیب دیرنه خود تلقی می‌شود و در آن به فسخ قرارداد چند بازیکن و اعضای کادر فنی استقلال اشاره دارد و از مسئولین فدراسیون خواسته شده به این موارد ورود و در صورت بروز تخلف به آن رسیدگی کنند.

    با توجه به متن این نامه و قوانین و مقررات موجود در فوتبال ایران در مورد قراردادها و نحوه فسخ آن می‌توان به چند نکته حائز اهمیت اشاره کرد:

* باشگاه پرسپولیس صلاحیت شکایت در مورد فسخ یک طرفه بازیکنان استقلال را دارد؟

شاید این موضوع که قراردادهای بازیکنان استقلال یک موضوع درون باشگاهی است این تصور را ایجاد کند اصلا باشگاه دیگری مثل باشگاه پرسپولیس حق ورود و اعلام شکایت در این موارد را ندارد، درحالی‌که این تصوری اشتباه است. مطابق مقررات انضباطی هر شخصی که به اقتضای سمت یا مسئولیتش در فوتبال از وقوع تخلف یا جرمی مطلع شود باید آن را به صورت کتبی به رکن قضایی فدراسیون اعلام نماید و رکن قضایی ملزم به رسیدگی است‌. علاوه بر این مورد نیز با توجه به رقابت باشگاه استقلال در لیگ برتر ایران با باشگاه پرسپولیس، در صورت بروز تخلفات به نوعی در روند رقابت سالم ورزشی اخلال ایجاد نموده و باشگاه پرسپولیس ذی‌نفع محسوب می‌شود.

* فسخ یک طرفه، خلاف قوانین است؟

با توجه به مقررات نقل و انتقالات بازیکنان در ایران و همچنین فیفا صرفا فسخ یک طرفه قرارداد خلاف قانون نیست، بلکه موردی که باید مورد ارزیابی قرار گیرد این است آیا این فسخ با دلیل موجه بوده یا فسخ غیرموجه محسوب می‌شده است که این مورد و تشخیص آن نیاز به بررسی موردی توسط کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال دارد. در صورتی که کمیته مذکور این فسخ یک طرفه را غیر موجه تشخیص دهد باشگاه استقلال با تنبیهات انضباطی روبرو خواهد شد؛ تنبیهاتی که می‌توان منجر به بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی این باشگاه نیز شود.

* چه زمانی از فصل مسابقات امکان فسخ یک طرفه قرارداد وجود دارد؟

باشگاه پرسپولیس با استناد به ماده 17 مقررات نقل و انتقالات فدراسیون فوتبال ایران مدعی است با توجه به آنکه فصل مسابقات لیگ برتر آغاز شده و باشگاه استقلال بعد از شروع مسابقات قرارداد مهرداد محمدی را فسخ کرده، دچار تخلف شده و به نوعی این فسخ یک طرفه از حسب زمانی غیر قانونی بوده است. ماده استنادی باشگاه پرسپولیس اشاره دارد که "در طی فصل مسابقات، یک قرارداد به صورت یک طرفه قابل فسخ نیست" اما نکته مهم این است این ماده در ادامه مواد قبلی و همچنین ماده بعدی و با توجه به قوانین فیفا قابل تفسیر است و به تنهایی قابل استناد نیست.

همانطور که ذکر شد صرف فسخ یک طرفه غیر قانونی نیست، بلکه فسخ غیرموجه غیرقانونی است و این ماده نیز اشاره به فسخ غیرموجه دارد، درحالی‌که اگر باشگاه یا حتی بازیکن دلیل موجهی برای فسخ یک طرفه داشته باشد حق فسخ یک طرفه در هر زمانی را دارد. در تایید این مطلب باید به ماده بند ماده 15 مقررات نقل و انتقالات اشاره نموده که عنوان می‌دارد "هر یک از طرفین می‌توانند در صورت وجود دلیل موجه، قرارداد را بدون هیچ گونه پیامدی (پرداخت غرامت و یا مجازات ورزشی) فسخ نمایند."

همچنین در قوانین فیفا نیز آورده شده است هر یک از طرفین در هر زمانی، از جمله در دوره مسابقات، حق دارند قرارداد را با دلایل موجه به صورت یک جانبه فسخ نمایند.

* فدراسیون حق دارد فسخ قرارداد را ثبت نکند یا قرارداد جدید را ثبت ننماید؟

دیگر نکته مهم این نامه ارسالی باشگاه پرسپولیس این است علاوه بر باشگاه استقلال از مسئول نقل و انتقالات بابت ثبت قرارداد نیز شکایت شده است. درحالی‌که مطابق مقررات واحد نقل و انتقالات بدون ورود به ماهیت موضوع، فسخ قرارداد را ثبت می‌نماید و مسئولیت آن متوجه شخص متقاضی ثبت است. همچنین ثبت قرارداد جدید نیز از وظایف مسئول نقل و انتقالات است و تنها بعد ثبت باید قرارداد را جهت بررسی در اختیار کمیته ناظر بر قرارداد‌ها قرار دهد و اگر در انجام این اقدام کوتاهی کند تخلف کرده است.

 

پ

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ