سهم ۴۵ صدم درصدی بودجه حوزه فرهنگ اندک است

اقتصاد ایران: وزیر فرهنگ و ارشاد در مراسم معارفه اش گفت: سهم ۴۵ صدم درصدی از بودجه برای فرهنگ و هنر خیلی اندک است.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تکریم و معارفه وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز دوشنبه ۱۹ شهریور با حضور محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم و سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در تالار وحدت برگزار شد.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم در این مراسم گفت: حضور محمدرضا عارف با نگاه علمی و فرهنگی که داشته و دارد، در دولت، چشم انداز امیدی برای اصحاب فکر، فرهنگ و هنر است. وی به حضور وزرای پیشین فرهنگ همچون میرسلیم، صفارهرندی، جنتی در مراسم اشاره و از حضورشان قدردانی کرد.

صالحی همچنین از اصحاب فرهنگ و هنر عذرخواهی کرد که در این مراسم فرصت گفت‌وگوی آنها فراهم نیست و این وعده را داد که بزودی در فرصت مناسبی باب گفت و گوی اهالی فرهنگ و هنر با شخص رئیس جمهور و معاون اول فراهم شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از استقبال پزشکیان برای برپایی جلسه دیدار با اهالی فرهنگ نیز خبر داد و در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه دولت چهاردم دو رسالت مهم دارد، گفت: رسالت اول رسالت ملی و راهبردی وفاق است و رسالت دوم مقابله با انزوای ایران در سطح بین المللی است. در این دو رسالت وزارت ارشاد نقش پیشران را ایفا می‌کند. با این نگاه باید به وزارت فرهنگ نگاه کرد، نه در امتداد وزراتخانه های دیگر.

صالحی گفتمان وفاق را دارای سه ضلع دانست و گفت: ضلع اول داخل قوه مجریه قرار دارد و شامل ابر مسأله های فرابخشی همچون ناطرازی انرژی، محیط زیست، کاهش سرمایه گذاری و… است. برای این ضلع ما به یک گفتمان وفاق در درون کابینه نیاز داریم.

وی افزود: ضلع دوم، وفاق قوه مجریه با حاکمیت است، مسیری که اقای پزشکیان به خوبی آن را در مسیر تعامل با مجلس و … طی کرده است. اما گفتمان سوم، وفاق در ضلع حاکمیت - ملت است که مسأله مهمی در این بخش وجود دارد. وزارت ارشاد با نخبگان سر و کار دارد. نخبگانی که در ۴ حوزه فرهنگ، هنر، رسانه و دین فعال هستند. بخش وسیعی از نخبگان کشور جزو فضای کاری وزارت ارشاد هستند و اگر ارشاد با اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه ارتباط بر قرار کند، آن‌ها خواهند توانست ملات گسل‌ها را به گونه‌ای بریزند که به یک انسجام درونی با حاکمیت و دولت منتهی شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: پاره‌ای از رویکردها باید تقویت شوند، مشارکت اصحاب فرهنگ و هنر در تصمیم سازی و تصمیم گیری یکی از این رویکرد هاست. وقتی از مشارکت حرف می زنیم، منظور مشارکت گزینشی یا انتخابی نیست، مشارکت فراگیر که بتواند از همفکری به همدلی و از همدلی به همکاری منتهی شود، تأسیس و تقویت صنفی اصحاب فرهنگ و هنر رویکرد بعدی است. صدها هزار اصحاب فرهنگ و هنر داریم که ارتباط با همه آن‌ها ممکن نیست، نهادهای صنفی رقیب و دشمن نیستند، می‌توانند رفیق راه برای دولت و حاکمیت باشند. منتهی باید ادبیات آن‌ها را پذیرفت.

صالحی به تقویت اقتصاد، فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: اگر وضع معیشت اصحاب فرهنگ و هنر مناسب نباشد آن‌ها نمی‌توانند حال مردم را خوب کنند.

وزیر ارشاد سهم فرهنگ و هنر با اشاره به بودجه اندک حوزه فرهنگ در کشور گفت: سهم ۴۵ صدم درصدی از بودجه برای فرهنگ و هنر خیلی اندک است، این بودجه به انضمام حوزه دین به ۶۵ صدم درصد می‌رسد. سرانه بودجه ما برای فرهنگ تنها ۱۶ دلار است درحالی که در آمریکا این سهم ۱۸۴ دلار و در رژیم اشغالگر صهیونیستی ۷۲۶ دلار است، پس دولت‌ها برای فرهنگ خرج می‌کنند.

صالحی با اشاره بر جدی شدن حوزه اقتصاد فرهنگ و صنایع خلاق گفت: دولت‌ها مسئول حوزه فرهنگ هم هستند. اینکه ما چنین سهمی از بودجه کلان کشور داریم کار را سخت می‌کند. اگر ما می‌خواهیم اصحاب فرهنگ در مناسبات وفاق ملی سهم داشته باشند باید به کرامات آن‌ها توجه داشته باشیم.

صالحی گفت: نمی گویم که اصحاب فرهنگ و هنر قدیس هستند و اشتباه نمی‌کنند، اما مناسبات با اصحاب فرهنگ و هنر مناسبات خاص خود را دارد اگر می‌خواهیم آن هادر فضای دولت ملت و وفاق دولت - ملت عملیات انجام دهند نباید احساس تحقیر و تنگنایی کنند.

وی با اشاره به رسالت دوم دولت گفت: راهبرد دوم خروج از انزواست، دشمنان انقلاب سال‌ها تلاش کردند، ایران هراسی ایجاد کنند و ایران را منزوی کنند، صدای ایران شنیده نشود و پرچم آن بلند نشود.

وی ادامه داد: مزیت تاریخی ما در دنیا هنر و فرهنگ است، ایران را به شعر و هنر در جهان می‌شناسند. سند چشم انداز نظام و کشور که قرار بود تا سال ۱۴۰۴ محقق شود، یکی از ویژگی‌ها را اول شدن در بسیاری از حوزه‌ها برشمرده بود، امروز در بسیاری از موارد ما در حوزه فرهنگ و هنر حرف اول منطقه را می‌زنیم، به اعتبار این ظرفیت تاریخی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند مسیری را برای مقابله با ایران هراسی طی کند.

صالحی در پایان به نقش ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد و گفت: ایرانیان خارج از کشور پل میانجی خوبی هستند، در اینکه با اقتضائات دو طرف ما را در مسیر خروج از انزوا همراهی کنند.

در این مراسم علاوه بر معاون اول رئیس جمهور، سید رضا صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مصطفی میرسلیم، محمد حسین صفار هرندی، سید محمد حسینی، علی جنتی وزرای اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، سید محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ، سید عباس حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت، عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی، شبیر فیروزیان معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، امیرحسین سمیعی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی نادری مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی، سید مجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، حجت الاسلام کمال خداداه رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، امیر تاجیک خواننده، داریوش ارجمند بازیگر پیشکوست، جاهنگیر الماسی، ایرج راد، علی نصیریان، هوشنگ توکلی و جمع کثیری از هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه نیز حضور داشتند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ