بنگلادش به دنبال بازگرداندن نخست وزیر فراری خود از هند است

اقتصاد ایران: دادگاهی در بنگلادش فرایند بازگرداندن شیخ حسینه نخست وزیر سابق این کشور که به دنبال اعتراض‌های گسترده به هند گریخت را آغاز کرده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دادگاه جرایم بین‌المللی بنگلادش اعلام کرد که در حال انجام اقدام‌هایی برای تضمین بازگرداندن شیخ حسینه از کشور همسایه هند است.

دادستان این دادگاه گفت که فرایند قانونی بازگرداندن حسینه به بنگلادش بمنظور محاکمه برای به کارگیری خشونت مرگبار پیش از فروپاشی دولت او پس از اعتراض‌های گسترده، آغاز شده است.

حسینه در 5 اوت در میان اعتراضات استعفا داد و به هند رفت. تظاهرات کنندگان در این روز وارد محل سکونت او شده و شروع به غارت کردند.

نقطه شروع اعتراض‌های گسترده در بنگلادش زمانی بود که دولت سهمیه مشاغل دولتی را به بستگان و جانبازان سربازان شرکت کننده در جنگ چند دهه پیش با پاکستان و نخبگان سیاسی مربوط به آن نسل اختصاص داد.

با توجه به معضل بیکاری در بنگلادش، این سهمیه‌ها منجر به اعتراضات بین جوانان بخصوص دانشجویان شد. بیشتر این شغل‌های سهمیه‌ای دارای دستمزد و امنیت شغلی بالایی بودند.

منتقدان حسینه دولت او را به استفاده از زور بیش از حد علیه معترضان متهم کرده‌اند. اتهامی که توسط او و وزرایش رد شده است. 

براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، بنگلادش به عنوان یک کشور بسیار فقیر و دارای تراکم جمعیت بسیار بالا ظهور پیدا کرد؛ کشوری که وابستگی زیادی به تولید کشاورزی داشت، اما همچنان برای تأمین مواد غذایی کافی برای مردم خود ناتوان بود.

 بنگلادش در سال 1974 دچار یک قحطی بسیار شدید شد، گویی که این کشور با حمله اتمی روبه‌رو شده بود. اما این کشور در سال‌های بعدتر از تولیدات نساجی و پوشاک به عنوان جرقه‌ای برای بازگشت معجزه‌آسای اقتصادی و اجتماعی استفاده کرد.

در دهه پیش از همه‌گیری کووید-19، اقتصاد بنگلادش با رشد سالانه 7 درصدی همراه بود و تولید ناخالص داخلی این کشور نیز به حدود 2 هزار و 500 دلار به ازای هر فرد می‌رسید که در آن زمان بالاتر از هند بود. بنگلادش در سال 2022 میلادی، 20 درصد از کل تی‌شرت‌های نخی صادر شده در جهان را به ارزش 9 میلیارد دلار تولید کرد.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ