«هت‌تریک» اردنی‌ها در ۷۶ سال/ عملیات «الکرامه» چگونه رخ داد؟

اقتصاد ایران: عملیات اخیر الکرامه یادآور نبرد الکرامه در سال ۱۹۶۸ میان شهادت طلبان فلسطینی و ارتش اردن در برابر صهیونیست‌ها است که این واقعیت را نشان داد که مواضع ملت عربی با سران آنها تفاوت بسیاری دارد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل، الناز رحمت نژاد: همزمان با سیصد و سی و نهمین روز از جنگ در غزه و اصرار تل آویو برای حضور طولانی مدت در این باریکه، یک راننده کامیون اردنی صبح روز گذشته یکشنبه ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۴ حدود ساعت ۱۰ صبح سه صهیونیست را در گذرگاه النبی الکرامه در مرز اردن و کرانه باختری به هلاکت رساند. به گزارش رسانه‌های عبری، صهیونیستی‌های کشته شده در این عملیات همگی از عناصر امنیتی و نظامی سازمان گذرگاه‌های این رژیم جعلی هستند.

راننده کامیون مذکور ماهر ذیاب الجازی الحویطی نظامی ۳۹ ساله بازنشسته ارتش اردن از اهالی شهرک «اذرح» در شرق شهر البتراء در جنوب این کشور بود. او حدود ساعت ۱۰ صبح روز گذشته وارد گذرگاه الکرامه در نقاط مرزی فلسطین اشغالی شد و از فاصله صفر اقدام به تیراندازی به سمت کارکنان صهیونیستی در این گذرگاه کرد. وی بعد از به هلاکت سه نیرو صهیونیستی خودش نیز به ضرب گلوله نیروهای امنیتی به شهادت رسید.

«هت‌تریک» اردنی‌ها در ۷۶ سال/ عملیات «الکرامه» چگونه رخ داد؟

ینال فریحات عضو مجلس اردن: «همه مردم اردن بسیج شده اند تا بر پیام خود که از ۷ اکتبر (آغاز عملیات طوفان الاقصی) بیان کرده اند، تاکید کنند مبنی بر اینکه همه مردم اردن با مقاومت هستند چه در جنگ یا زمان مذاکره. پیام ما به مردم غزه این است دل ما با شماست و این پیام ما به نتانیاهو و اسموتریچ است که می‌خواهد کرانه باختری را حذف کند.» به دنبال این عملیات تیراندازی در مرز اردن و فلسطین اشغالی و کشته شدن سه صهیونیست، ارتش رژیم اشغالگر قدس علاوه بر مسدود کردن گذرگاه مورد اشاره از هر دو جهت، تعدادی از رانندگان کامیون اردنی را در گذرگاه الکرامه بازداشت کرد. نتانیاهو هم در واکنش به عملیات الکرامه گفت: «امروز روز سختی است و ما در محاصره هستیم.»

اردنی‌ها نیز پس از عملیات قهرمانانه راننده کامیون اردنی، ماهر الجازی و به هلاکت رسیدن سه صهیونیست به خیابان‌ها آمده، جشن گرفته و شیرینی توزیع کردند. یک زن اردنی در این جشن با دست نوشته: «هت‌تریک اردنی‌ها» در برابر اشغالگران صهیونیستی اشاره دارد.

هتریک( Hat trick ) یک اصطلاح ورزشی است که به موفقیت، امتیاز یا گل در ۳ بار که معمولاً متوالی و پی در پی است گفته می‌شود. با دیدن دست نوشته زن اردنی که در فضای مجازی هم در حال دست به دست شدن و باز نشر است این سوال پیش می‌آید که چرا اردنی‌ها از واژه هت تریک در برابر اشغالگران صهیونیست استفاده می‌کنند؟

این موضوع در واقع به وقایعی در نبرد با دشمن صهیونیستی اشاره دارد که در آن خاندان الجازی در اردن مشارکت داشته اند. «هارون الجازی» فرمانده نیروهای اردنی در شهر قدس در جنگ ۱۹۴۸، سپهبد «مشهور حدیثه الجازی» پدر ماهر الجازی از قهرمانان نبرد الکرامه در سال ۱۹۶۸ و «ماهر ذیاب الجازی» قهرمان امروز و حُرّ اردن است که خاندان الجازی ها در اردن را به قهرمان تبدیل کرده است.

«هت‌تریک» اردنی‌ها در ۷۶ سال/ عملیات «الکرامه» چگونه رخ داد؟

در فرصتی که دست داد به بررسی «فعالیت های سپهبد مشهور حدیثه الجازی» که ماهر الجازی به راه پرآوازه او را ادامه داده است پرداختیم که مشروح آن در ادامه گزارش می‌آید؛

جنگ ۱۹۷۶ و بیرون راندن ژنرال «گلوپ»

سپهبد مشهور حدیثه الجازی در سال ۱۹۲۸ میلادی در منطقه معان در جنوب اردن و در منطقه محل زندگی طایفه بزرگ الحویطات به دنیا آمد و در سال ۱۹۴۳ میلادی به ارتش اردن پیوست. او در سال ۱۹۷۰ میلادی رئیس ستاد و فرمانده کل ارتش شد. وی در جنگ سال ۱۹۴۸ شرکت کرد و زخمی شد. الجازی همچنین در سال ۱۹۵۶ مأمور بیرون راندن ژنرال «گلوپ» فرمانده ارتش عربی از اردن شد و در جنگ ۱۹۶۷ نیز شرکت کرده بود.

نبرد الکرامه ۱۹۶۸ و مقابله با صهیونیست‌ها

سپهبد الجازی فرمانده نبرد الکرامه بود که میان شهادت طلبان فلسطینی و ارتش اردن و از سوی دیگر ارتش صهیونیستی در سال ۱۹۶۸ روی داد. صبحگاه ۲۲ مارس ۱۹۶۸ توپخانه ارتش صهیونیستی همزمان با بمباران هوایی گسترده، خاک اردن را هدف قرار داد و به دنبال آن آتش جنگ شعله ور شد و توپخانه ارتش اردن هم به فرماندهی مشهور حدیثه الجازی با این حمله مقابله کرد.

این نبرد که به فاصله چند ماه پس از جنگ ژوئن به وقوع پیوست، بیش از ۱۴ ساعت به طول انجامید. این نبرد نخستین آزمایش توانمندی‌های دفاعی نیروهای عربی اردنی پس از شکست قبلی بود.

سرلشکر کاسب الجازی پسر عموی مشهور الجازی گفته است: «وقتی با او تماس گرفتم، متوجه افت صدایش شدم و از او پرسیدم: «از کجا صحبت می‌کنی؟» و او در پاسخ گفت: «از خط مقدم نزدیک مدرسه.» این خط مقدم کنار رود اردن بود و به حضور مشهور الجازی در خط مقدم مبارزه دارد.»

«هت‌تریک» اردنی‌ها در ۷۶ سال/ عملیات «الکرامه» چگونه رخ داد؟

رد درخواست آتش بس رژیم صهیونیستی

وقتی نخستین نشانه‌های درگیری میان دستگاه نظامی و دفتر پادشاهی در جریان نبرد الکرامه آشکار شد و نظام اردن قصد مهار جنگ را داشت، مشهور الجازی به عنوان فرمانده میدانی از کسی اجازه نمی‌گیرد و با اعلام اینکه تجاوزی صورت گرفته است و در این شرایط نباید منتظر دستور بود، تاکید می‌کند که من منتظر دستور کسی نمی مانم.

فرماندهان ارتش اردن طی تماسی تلفنی به مشهور الجازی اعلام می‌کنند که رژیم صهیونیستی خواهان آتش بس است، اما با این وجود، وی به حملات علیه تجمعات ارتش صهیونیستی ادامه می‌دهد تا اینکه آنها مجبور به ترک صحنه نبرد می‌شوند. الجازی به صراحت اعلام کرده بود که با وجود توقف بمباران‌های هوایی ارتش صهیونیستی، به آتش بس پایبند نمی‌ماند و در همین راستا، توپخانه ارتش صهیونیستی به حملات خود به محورهای محل جابجایی خودروهای نظامی یهودیان و مراکز اصلی در جبهه داخلی فلسطین اشغالی ادامه داد تا اجازه ندهد که آنها به سلامت عقب نشینی کنند و این عقب نشینی را تبدیل به یک ناکامی و شکست برای آنها کرد.

الجازی در یکی از مصاحبه‌هایش گفته است: «آینده نزدیک بد است، اما آینده دور به نفع امت رقم خواهد خورد که هرگز در پایان شکست نخواهد خورد. این امت با اصالت از لحاظ تاریخ و جغرافیا و دین و امکانات، تبدیل به امت بزرگی در این منطقه خواهد شد.»

مسئولیت مذاکره با شهادت طلبان فلسطینی

وی مسئول مذاکره با شهادت طلبان فلسطینی شد که قبل از حوادث سپتامبر سیاه سال ۱۹۷۰ چند هواپیما را ربوده بودند و توانستند گروگان‌هایی را که داخل هواپیماها بودند، قبل از انفجار هواپیماها به سلامت از آنها خارج کنند.

ایشان همچنین مسئول مذاکره با شهادت طلبانی بود که ۵۷ روزنامه نگار غربی را در هتل اینترکونتیننتال گروگان گرفته بودند و توانست همه گروگان‌ها را آزاد کند و رهبری مذاکره در عملیات اشغال اداره پست پایتخت به رهبری «طاهر دبلان» در سال ۱۹۷۰ را بر عهده داشت. این حادثه به فاصله کمی قبل از حوادث سپتامبر سیاه روی داد.

الجازی در نهایت در آستانه نبرد «سپتامبر سیاه» از فرماندهی ارتش و ریاست ستاد کل این نهاد کناره گیری کرد و در آن شرکت نکرد تا اینکه در سال ۲۰۰۱ در سن ۷۳ سالگی درگذشت.

«هت‌تریک» اردنی‌ها در ۷۶ سال/ عملیات «الکرامه» چگونه رخ داد؟

حوادث غزه؛ مورد توجه مسلمانان اردن

از زمان آغاز جنگ کثیف رژیم صهیونیستی در غزه در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۳، تظاهرات‌های ضدصهیونیستی در اردن ادامه دارد و تظاهرات کنندگان با سر دادن شعارهایی خواستار توقف اجرای توافقنامه‌های صلح میان اردن و رژیم صهیونیستی شده اند. شرکت کنندگان در راهپیمایی حمایت از مقاومت فلسطین با بیان اینکه اردن در معرض طرح‌های توسعه طلبانه صهیونیستی است، تاکید کردند که حوادث غزه و سراسر فلسطین همواره مورد توجه مسلمانان اردن است.

ینال فریحات عضو مجلس اردن گفته است: «همه مردم اردن بسیج شده اند تا بر پیام خود که از ۷ اکتبر (آغاز عملیات طوفان الاقصی) بیان کرده اند، تاکید کنند مبنی بر اینکه همه مردم اردن با مقاومت هستند چه در جنگ یا زمان مذاکره. پیام ما به مردم غزه این است دل ما با شماست و این پیام ما به نتانیاهو و اسموتریچ است که می‌خواهد کرانه باختری را حذف کند.»

ابوعبیده سخنگوی گردان‌های قسام شهید اردنی ماهر الجازی را یکی از شهدای طوفان الاقصی خواند و در پیامی تلگرامی گفت: «اسلحه این قهرمان اردنی در حمایت از مسجد الاقصی و ملت فلسطین، بسیار مؤثرتر و کارسازتر از ارتش‌های بزرگ و زرادخانه نظامی انباشته بود. مجاهدان فلسطینی در میادین نبرد و کمین‌ها در نوار غزه نماز غایب را بر روح این شهید قهرمان اقامه کردند.»

تفاوت موضع رسمی کشورهای عربی با مردم در قضیه فلسطین

وزارت کشور اردن در صورتی در بیانیه ای عملیات الکرامه را اقدامی فردی عنوان کرد که عملیات گذرگاه الکرامه یادآور نبرد الکرامه ۱۹۶۸ است و مردم اردن بر این باورند موضع رسمی کشورهای عربی با موضع و خواست مردم تفاوت دارد و این بی توجهی به خواست ملت‌های عربی در زمینه حمایت از فلسطین در صفحات تاریخ ثبت خواهد شد.

به گفته ناصر النواصره معاون رئیس سندیکای پیشین معلمین اردن، موضع حکومت‌های عربی و اسلامی در تاریخ ثبت خواهد شد، مواضعی که مخالف نظر مردم در قضیه فلسطین است. به رغم خواست مردم مسلمان، نظام‌های عربی هنوز با رژیم صهیونیستی روابط دوستانه ای دارند و به دنبال عادی سازی روابط با آن هستند.

مردم کشورهای عربی به خصوص اردن هنوز این سوال را در ذهن دارند که دولت‌های کشورهای عربی چه اندازه باید شاهد جنایت‌های جنگی نیروهای اشغالگر صهیونیستی علیه فلسطینیان باشند تا مواضع قاطعی برای قطع همه راه‌های عادی سازی با این رژیم جنایتکار اشغالگر اتخاذ کنند؟

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ