فواید برگه زردآلو را جدی بگیرید

اقتصاد ایران: برگه خوشمزه زردآلو می‌تواند فواید زیادی برای سلامت ما داشته باشد که در این مطلب ۸ مورد آن را بررسی کرده‌ایم

زندگی سلام: «برگه زردآلو» سرشار از پتاسیم، فیبر، آهن و ویتامین‌های A، C و E است. یک فنجان از این خوراکی خوشمزه حدود ۳۱۳ کالری و ۶۹.۵ گرم قند دارد. در حالی که یک فنجان زردآلوی تازه حاوی حدود ۷۴ کالری و ۱۴.۳ گرم قند است. فیبر موجود در برگه زردآلو در درمان یبوست نقش مهمی دارد. این میوه خشک، منبع خوبی از دو آنتی اکسیدانِ لوتئین و زآگزانتین است که به تقویت سلامت چشم کمک می‌کنند. برگه زردآلو همچنین اثرات مفیدی بر دیابت و التهاب دارد. بهترین زمان برای مصرف برگه زردآلو، صبح است. زیرا آهن و فیبر آن سریع جذب بدن می‎شود و چربی‌های اضافه را می‌سوزاند. در ادامه با خواص این خوراکی آشنا می‌شویم:

 ۱- محافظت از بدن در برابر سرطان

کارتنوئید نوعی آنتی اکسیدان است که در میوه‌ها وجود دارد. این آنتی اکسیدان علاوه بر خوش رنگی میوه‌ها (و حتی برخی جانوران دریایی) علیه اکسیداسیون‌های بدن مبارزه می‌کند. دلیل نام‌گذاری آنتی اکسیدان هم   همین   است. اکسیداسیون نوعی واکنش شیمیایی و عامل انتشار رادیکال‌های آزاد است که منجر به ایجاد واکنش‌های زنجیره‌ای می‌شود. این موضوع سبب آسیب رسانی به سلول‌های بدن می‌شود. یکی از بدترین پیامدهای آسیب به سلول‌ها، افزایش احتمال به سرطان است.

۲- کمک به دستگاه گوارش

میوه‌های خشک علاوه بر تامین کالری مورد نیاز بدن، مقدار زیادی فیبر برای بدن فراهم می‌کنند. برگه زردآلو هم از این قاعده مستثنا نیست. جویدن میوه‌های خشک به طور قابل توجهی از میوه‌های تازه سخت‌تر است؛ این مسئله به‌دلیل وجود مقدار زیادی فیبر در آن‌هاست. بنابراین فرایند گوارش این خوراکی نسبت به میوه‌های تازه آهسته‌تر است. پکتین و سلولز، دو ماده‌ای هستند که به عنوان فیبر و ملین عمل می‌کنند و از این طریق، باعث درمان یبوست و تعادل متابولیسم (سوخت و ساز) در بدن می‌شوند.

۳-   حفظ سلامت قلب

از دیگر فواید آنتی اکسیدان‌ها، کمک به کاهش سطح کلسترول بد یا LDL در بدن است. LDL عمدتا توسط رادیکال‌های آزادی ایجاد می‌شود که سعی دارند از طریق ربودن الکترون‌ها از چربی و پروتئین موجود در یک مولکول کلسترول (لیپوپروتئین)، کمبود الکترون‌های خود را جبران کنند. با افزایش رادیکال‌های آزاد در بدن، سلامت به خطر می‌افتد. در این وضعیت آنتی اکسیدان‌ها به کمک شما می‌شتابند.

۴- کمک به درمان کم خونی

کم‌خونی به دلیل کمبود آهن در بدن ایجاد می‌شود. بخش عمده‌ای از هموگلوبین موجود در گلبول‌های قرمز خون از آهن تشکیل می‌شود (تقریبا 70 درصد)، بنابراین کمبود آهن مساوی است با کمبود خون! زردآلو سرشار از آهن است. این میوه پرخاصیت، علاوه بر آهن، حاوی مس است. مس به جذب آهن در بدن کمک می‌کند. مصرف برگه زردآلو به طور مرتب می‌تواند به تولید هموگلوبین، به خصوص در زنانی که به خونریزی شدید دوره قاعدگی مبتلا هستند، کمک کند.

۵- کمک به کاهش وزن

برگه زردآلو سرشار از فیبر غذایی است. فیبر غذایی علاوه بر کمک به دستگاه گوارش، باعث می‌شود تا بعد از مصرف غذا، مدت طولانی‌تری احساس سیری کنیم. دلیل این اتفاق این است که فیبر به آهستگی هضم می‌شود؛ به همین دلیل اشتهای زیاد ما را به خوراکی‌ها کاهش می‌دهد.

۶-   محافظت از سلامت بینایی

کاروتنوئیدها، علیه سرطان مبارزه می‌کنند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند. علاوه بر این موارد، کارتنوئید‌ها به همراه ویتامین‌های A، C و E موجود در زردآلو، می‌توانند از چشم‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از نور آبی و اشعه‌ فرابنفش محافظت کنند. این خاصیت زردآلو برای افرادی که تمام روز با صفحه نمایش‌های نور آبی کار می‌کنند، بسیار مفید است.

۷- درمان سرماخوردگی و تب

همه ما با کوچک‎ترین نشانه‌ای از تب یا سرماخوردگی، به سراغ مصرف میوه‌هایی می‌رویم که سرشار از ویتامین C باشند. مزه‌ ترش و تازه این دسته از میوه‌ها به همراه ویتامین‌های موجود در آن سبب تسریع روند بهبود ما خواهد شد. هنگام سرماخوردگی کافی است مقداری برگه زردآلو را    با  آب و عسل ترکیب کنید. این معجون انرژی لازم را برای تجدید قوای بدن شما فراهم می‌کند.

۸- کمک به لخته شدن خون

لخته شدن خون در رابطه با بازیابی جراحات نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند و اصلی‌ترین نقش آن، پیشگیری از خونریزی زیاد است. برگه زردآلو حاوی بسیاری از ویتامین‌ها، نظیر ویتامین K است که عامل مهمی در انعقاد خون به شمار می‌آید. یک فنجان برگه زردآلو حدودا 4 میکروگرم ویتامین K دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ