وام بورسی‌ها و مدرک جعلی متقاضیان نمایندگی زیر ذره‌بین قوه قضاییه

اقتصاد ایران: رئیس قوه قضاییه پیرامون بررسی دقیق و روشنگری و رفع ابهام برای مردم در خصوص «اعطای وام به هیئت مدیره بورس» و «ادعای جعلی بودن مدرک تحصیلی بیش از ۱۰۰ متقاضی نمایندگی مجلس» دستوراتی صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای امروز دوشنبه (۱۹ شهریور) طی سخنانی در نشست شورای‌عالی قوه قضائیه، با اشاره به در پیش بودن ایام شهادت حضرت امام حسن عسکری (ع) و آغاز امامت حضرت ولی‌عصر (عج) ضمن تسلیت و تبریک این ایام، اظهار کرد: خداوند به ملل مسلمان توفیق دهد که با تعامل و همیاری و اتحاد، دستان متجاوز اشرار و ظلمه و مستکبران را قطع کنند؛ بدون‌تردید چنانچه ملل مسلمان، وحدت و تعامل همه‌جانبه داشتند، هیچگاه شاهد نبودیم که صهیونیست‌های غاصب در طول یازده ماه در باریکه غزه به نسل‌کشی و کشتار وسیع مبادرت ورزند.

رئیس قوه قضائیه در ادامه نشست امروز، با اشاره به برخی مطالب رسانه‌ای که سبب ایجاد ابهام و نگرانی در اذهان مردم می‌شود، بر روشنگری در باب این مطالب به منظور تنویر افکار و اذهان مردم تاکید کرد و در همین راستا گفت: خبری به نقل از مدیر کل امور دانش‌آموختگان سازمان امور دانشجویان در رسانه‌ها منتشر شده مبنی بر اینکه «بیش از صد نفر از متقاضیان اخیر نمایندگی مجلس شورای اسلامی مدرک تحصیلی جعلی داشتند»؛ نحوه انعکاس این خبر به گونه‌ای است که ممکن است در اذهان بخشی از مردم چنین نقش بربندد که بیش از صد تن از نمایندگان فعلی مجلس، دارای مدرک تحصیلی جعلی هستند.

اژه ای گفت: در حالی که این طور نیست موضوع مربوط به افراد متقاضی نمایندگی مجلس است، فلذا در این خصوص اولاً باید به دقت بررسی شود که آیا مدیرکل مربوطه چنین سخنی را اظهار داشته یا خیر؟ ثانیاً اگر این ادعا مقرون به صحت باشد، باید مراتب به دستگاه قضائی اعلام می‌شد تا بررسی‌های دقیق قضائی صورت گیرد؛ علی‌ایحال دادستان تهران به این موضوع ورود کرده است و قطعاً در این خصوص باید برای مردم روشنگری صورت گیرد.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به موضوع پرداخت وام به اعضای هیأت مدیره سازمان بورس اوراق بهادار، گفت: در خصوص موضوع پرداخت وام به اعضای هیأت مدیره سازمان بورس اوراق بهادار، چند نکته مطرح است که باید برای عموم مردم شفاف و روشن شود؛ نخست آنکه آیا پرداخت این وام، امری مسبوق به سابقه بوده است و در ادوار گذشته نیز چنین وامی با مصوبه شورای عالی بورس، به اعضای هیئت مدیره بورس پرداخت می‌شد یا خیر؟

وی ادامه داد: ثانیاً، اگر چنین امری مسبوق به سابقه بوده و شورای عالی بورس هم چنین اختیاری را برای تصویب پرداخت وام به هیئت مدیره داشته است، آیا مبلغ و نرخ و بازپرداختی که در این قضیه مطرح است نیز منطبق با قوانین و مقررات بوده است؟ ثالثاً، آیا این وام به همه کارکنان پرداخت شده یا صرفاً به هیئت مدیره پرداخت شده است؟ رابعاً، چه تضامین و وثایقی از آنها بابت این وام، اخذ شده و این تضامین و وثایق، نزد کدام بخش از سازمان بورس محفوظ است؟

اژه ای گفت: علی‌ایحال، دادستان کل موظف است به موضوع ورود کند و این قبیل مباحث و سایر مباحث مربوط به موضوع پرداخت وام به اعضای هیأت مدیره سازمان بورس را مورد بررسی دقیق قرار دهد؛ قطعاً در این قضیه چنانچه جرمی به وقوع پیوسته باشد، دستگاه قضائی برخورد مقتضی و قانونی را به عمل خواهد آورد و چنانچه تخلفی نیز رخ داده باشد، بخش‌های ذیصلاح، اقدامات لازم را اتخاذ خواهند کرد.

رئیس عدلیه افزود: علی‌الظاهر، دستورالعملی ناظر بر پرداخت وام و تسهیلات به کارکنان بورس وجود دارد که سقفی نیز برای آن درنظر گرفته شده است؛ موضوع دیگر در قضیه مزبور آن است که بر چه اساسی، نرخ ۴ درصد برای این وام در نظر گرفته شده است؟ ما قوانین و مقرراتی ناظر بر پرداخت وام و تسهیلات به منظور امور مختلف اعم از خرید مسکن، کار تولیدی، کشاورزی، تجاری و غیره داریم که هرکدام بر اساس سازوکارهای موجود، دارای نرخ‌های متفاوت هستند؛ اما در قضیه پرداخت وام به هیئت مدیره بورس، نرخ ۴ درصد تعیین شده که ضرورت دارد دلیل و توجیهش ذکر شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در ادامه بیان داشت: بر اساس مصوبه هیأت مدیره بورس مقرر بود این وام به کلیه کارکنان بورس پرداخت شود اما ظاهراً فقط به اعضای هیئت مدیره پرداخت شده است و همچنین سوالات دیگر نیز در همین راستا وجود دارد علی‌ایحال، ضرورت دارد دادستان کل به این موضوع با دقت ورود داشته باشد و تمامی ابعاد آن را بررسی و موشکافی کند.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: مجدداً تاکید می‌کنیم که اگر جرم و تخلفی در این قضیه رخ داده باشد، برخوردهای قانونی به عمل خواهد آمد؛ همچنین در این قضیه، باید یک آسیب‌شناسی نیز صورت گیرد؛ شورای‌عالی بورس نیز در این باب، روشنگری کند؛ به هر حال، فضای سنگینی ایجاد شده و ابهاماتی در اذهان مردم وجود دارد که ضروری است رفع شوند.

رئیس دستگاه قضا در ادامه نشست امروز، با اشاره به انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین احمدرضا عابدی به سمت ریاست دیوان عدالت اداری، ضمن قدردانی از وی به سبب پذیرش این مسئولیت خطیر، از زحمات و خدمات حجت‌الاسلام والمسلمین مظفری در دوران تصدی سمت مزبور تقدیر به عمل آورد و بر تعامل و همفکری و همکاری همه بخش‌های دستگاه قضائی با دیوان عدالت اداری و تقویت نقاط قوت و رفع ضعف‌ها و کمبودها در این دیوان در اسرع وقت تاکید کرد.

رئیس عدلیه در بخش دیگری از سخنانش در نشست امروز با اشاره به رخدادهایی که در طول دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مقطع شهریورماه به وقوع پیوسته است، گفت: در هفدهم شهریور سال ۵۷، پهلوی دوم که مستظهر به اجانب و مستکبران بود، مردم انقلابی ایران را به خاک و خون کشید اما پس از مدتی آواره شد و حتی حامیان سابقش نیز از پذیرش او سرباز زدند؛ در ۳۱ شهریور ۵۹ نیز صدام متجاوز، جنگ تحمیلی را آغاز کرد و دست به جنایاتی شنیع زد و عاقبت به دخمه‌ای خزید و سپس به جوخه اعدام سپرده شد. در مقطع دهه ۶۰ نیز تروریست‌های منافقین، جنایات بیشماری را علیه مردم و مسئولان نظام مرتکب شدند؛ از جمله آنکه در همین شهریورماه، شهیدان رجایی، باهنر، قدوسی، مدنی و لاجوردی را به شهادت رساندند؛ قطعاً عاقبت و سرنوشت منافقین نیز بدتر از شاه مخلوع و صدام خواهد بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای همچنین در جریان نشست امروز، افتخارآفرینی‌های ورزشکاران کشورمان در رقابت‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس را تبریک گفت و بیان داشت: پیروزی‌ها و قهرمانی‌های ورزشکاران غیور ایران اسلامی در رقابت‌های پارالمپیک که با خلق صحنه‌هایی شورانگیز و روح‌افزا نظیر حمایت از ملت مظلوم و مقتدر فلسطین و توسل و تمسک به ائمه اطهار صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین همراه بود را به ملت مؤمن و سربلند ایران اسلامی و همه این ورزشکاران و خانواده‌های محترم آنها و کلیه‌ی اهالی ورزش تبریک و تهنیت می‌گویم و برای آنها در همه عرصه‌های معنوی و مادی زندگی، توفیقات روزافزون را از خداوند متعال مسئلت دارم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ