محاکمه «ریاض سلامه» و شفاف‌سازی پرونده‌های فساد در لبنان

اقتصاد ایران: قاضی اول تحقیق در بیروت بعد از محاکمه دو ساعته رئیس سابق بانک مرکزی لبنان و شفاف سازی جرایم مالی متعدد وی، به شکل رسمی و حضوری حکم بازداشت او را صادر کرد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در حالی که چند روز قبل دادستانی عمومی لبنان حکم بازداشت «ریاض سلامه» رئیس سابق بانک مرکزی این کشور را به خاطر جرایم متعدد مالی صادر کرده بود، امروز دوشنبه رسانه‌های لبنانی گزارش دادند که «بلال حلاوی» قاضی اول تحقیق در بیروت بازجویی و محاکمه ریاض سلامه و شفاف سازی جرایم مالی وی در زمینه سرقت سپرده‌های مردم به شکل غیرقانونی، پولشویی، فرار مالیاتی، کلاهبرداری و ... را آغاز کرد.

قاضی حلاوی بعد از یک محاکمه 2 ساعته به صورت حضوری، حکم رسمی بازداشت ریاض سلامه را صادر کرد و قرار است جلسه بعدی به این منظور روز پنجشنبه آینده برگزار شود.

جلسه محاکمه ریاض سلامه در حالی برگزار شد که ده‌ها نفر از سپرده گذاران لبنانی در مقابل کاخ دادگستری بیروت تظاهرات می‌کردند و خواستار پس گرفتن اموال خود بودند.

ریاض سلامه 74 ساله که بسیاری او را به عنوان مرد شماره 1 آمریکا در لبنان می‌شناسند، از 30 سال قبل تا جولای 2023 به عنوان رئیس بانک مرکزی لبنان فعالیت می‌کرد و پرونده‌های سنگینی از دزدی، کلاهبرداری، فساد و اختلاس دارد.

سال گذشته حکم بازداشت بین‌المللی ریاض سلامه به اتهامات مختلف مانند اختلاس و پولشویی صادر شده بود، اما پرونده این مهره آمریکایی در لبنان در سایه تحولات اخیر این کشور به حاشیه رفت.

نگاهی به عملکرد بانک مرکزی لبنان طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد که این بانک اساسا سیاست مالی هدفمندی نداشته و تنها به شیوه‌هایی که در راستای سیاست‌های غرب و آمریکا بود عمل کرده و بانک مرکزی لبنان را تبدیل به نهادی وابسته به موسسات خارجی کرده که موجب شده همیشه به این موسسات بدهکار باشد.

ریاض سلامه همچنین در دوره ریاست خود در بانک مرکزی اهرم اجرایی اصلی آمریکا برای تحمیل تحریم‌های ناعادلانه علیه لبنان و مشخصا حزب‌الله محسوب می‌شد و به همین دلیل بسیاری از کارشناسان اقتصادی این کشور معتقدند که او صرفا یک مهره آمریکایی در لبنان بود تا پروژه‌های مخرب ارباب خود را در این کشور اجرا کند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ