برادر بزرگ اپتمیا و رقیب هیوندای آزرا به بازار می‌آید

اقتصاد ایران: عصر خودرو- بازار خودرویی جهان و به دنبال آن بازار ایران به سمت کراس‌اوور ها رفته است اما کلاس خودرویی سدان همچنان طرفداران خود را دارد.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این دوره جدید واردات نیز بخش قابل‌توجهی از محصولات واردشده به کشور در سگمنت های مختلف کراس‌اوور هستند اما در میان این‌همه شاسی‌بلند های کوچک و بزرگ کیا K8  به‌عنوان برادر بزرگ‌تر اپتیما آمده است تا جایگاه جدیدی در این بازار پیدا کند. شرکت کوشا خودرو به‌عنوان نماینده واردات و خدمات پس از فروش محصولات کیا در ایران، سدان K8 را در سامانه وارداتی ویژه جانبازان عرضه کرده است. در این مطلب نگاهی به این محصول خواهیم انداخت.

مقدمه
در کلاس‌بندی خودروهای سدان‌، ابعاد مختلفی روی این مدل خودروها تعریف می‌شود. سدان کوچک، متوسط، بزرگ و لاکچری ازجمله این کلاس‌بندی هستند. کیا بعد از توقف تولید کادنزا (K7) در سال 2021 تصمیم به عرضه سدانی بزرگ‌تر از این خودرو گرفت. سدان  K8اندکی از سدان‌های سایز متوسط بزرگ‌تر و از خودروهای لاکچری کوچک‌تر است. در بحث قوای محرکه K8 برخلاف K7 دیگر به موتور دیزلی مجهز نیست و خریداران در بازار جهانی قابلیت انتخاب از بین نمونه‌های بنزینی، هیبریدی و دوگانه‌سوز LPG دارند. همچنین نکته جالب در خصوص این خودرو این است که در بین تولیدکنندگان آن نام کشور چین به چشم نمی‌خورد و به‌جز کره جنوبی، ازبکستان دیگر مونتاژ کننده K8 است.

 

مشخصات فنی
کیا K8 در بازارهای جهانی دارای 3 مدل قوای محرکه است. کم‌حجم‌ترین نسخه 4 سیلندر 1600 هیبریدی، نسخه میانی 4 سیلندر 2500 سی‌سی با فناوری پاشش سوخت مستقیم و درنهایت پرقدرت‌ترین نسخه از یک موتور 6 سیلندر 3500 سی‌سی بهره می‌برند. نکته جالب در خصوص تیپ‌های فنی خودرو این است که نمونه LPG این خودرو با موتور 3500 سی‌سی در برخی از بازارها به فروش رسیده است. با توجه به یک سری محدودیت‌های واردات به‌احتمال‌زیاد شرکت کوشا خودرو این خودرو را با نمونه 1600 سی‌سی توربو هیبریدی وارد کشور می‌کند.

این سدان دیفرانسیل جلو در نمونه هیبریدی قدرتی معادل 180 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتن‌متری دارد و موتوربرقی آن 59 اسب بخار تولید می‌کند. گیربکس این خودرو در این مدل، 6 سرعته اتوماتیک است درحالی‌که در نمونه‌‎های بنزینی از گیربکس 8 سرعته اتوماتیک بهره می‌برد. شتاب 0-100 اعلامی کمپانی برای این سدان، 6.9 ثانیه است. مصرف سوخت K8 هیبریدی در هر 100 کیلومتر تنها 6.1 لیتر است که با توجه به باک 54 لیتری این خودرو عدد مناسبی به‌حساب می‌آید. سیستم تعلیق این سدان هیبریدی در جلو مستقل مک فرسون و در عقب مستقل مولتی لینک است.

امکانات ایمنی و رفاهی
کیا برای مدل K8 در بازارهای جهانی امکانات متنوعی را در نظر گرفته که با توجه به محدودیت‌های ارزی احتمالاً یک سری از این آپشن‌ها در نمونه وارداتی کوشا خودرو وجود نداشته باشد. 10 کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سنسور نور و باران، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین 360 درجه، مالتی مدیا 12.3 اینچی باقابلیت اندروید اتو و اپل کارپلی، درب صندوق برقی، تهویه سه کاناله اتوماتیک، شارژر وایرلس، تریم داخلی جیر، گرم‌کن و سردکن هر 4 سرنشین، هدآپ دیسپلی، سیستم دوربین نقاط کور و انواع رادارهای ADAS ازجمله امکانات نمونه فول آپشن این خودرو هستند.

طراحی بیرونی و داخلی
در نمای بیرونی با یک خودروی طویل رو‌به‌رو هستیم که طول آن بیش از 5 متر است. جلوپنجره یکپارچه با سپر طراحی‌شده است و نکته جالب اینکه چراغ‌راهنما گوشه سپرها به شکلی کاملاً جدید قرارگرفته است. چراغ‌های خودرو سعی شده باریک باشند تا نمایی خشن‌تر و جسورانه‌تر به نسبت خودروهای قبل‌تر این برند داشته باشند. در نمای جانبی طرحی ساده درعین‌حال پخته را شاهدش هستیم. آینه‌های جانبی به‌مانند اکثر محصولات کیا روی درب‌ها نصب‌شده‌اند و یک شیشه کوچک جهت کاهش نقطه کور روی درب نصب‌شده است.

در نمای عقب حالت خودرو شبیه به فست بک است درحالی‌که این خودرو سدان است و شیشه عقب با درب صندوق خودرو باز نمی‌شود. چراغ‌های عقب به‌مانند اکثر خودروهای امروزی متصل‌به‌هم هستند و تا روی سپر ادامه‌دارند.

داخل خودرو سعی شده تا حسی شبیه به خودروهای لوکس به سرنشینان القا شود. مالتی مدیا و کیلومتر شمار به هم متصل هستند، با این تفاوت که مالتی مدیا زاویه‌ای خم به سمت راننده دارد تا دید مناسب‌تری به راننده بدهد و از طرفی استفاده از آن حین رانندگی راحت‌تر باشد. روی کنسول سعی شده تا دکمه‌های فیزیکی کمتری کار شود. صندلی‌ها ارگونومی مناسب و ابعاد بزرگی دارند و سرنشینان را کامل در برمی‌گیرند.

کیا K8 به‌عنوان یک سدان بزرگ با امکاناتی مناسبی و با قوای محرکه هیبریدی می‌تواند گزینه مطمئن و مناسبی برای خانواده‌‎های پرجمعیت که نیاز به خودرویی بزرگ لوکس دارند، باشد و شاید در بازار کشورمان که رقیبی با مشخصات یکسان ندارد، بتواند این قسمت بازار را در دست بگیرد.

نوشته: محمد کمال‌پور

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ