ثبت احوال مرجع رسمی تولید و انتشار آمارهای انسانی است

اقتصاد ایران: سازمان ثبت احوال کشور به عنوان متولی نظام ثبت مدنی (ثبت احوال) و آمار حیاتی و بر اساس بند «ز» ماده (۱) قانون ثبت احوال مرجع رسمی تولید و انتشار آمارهای انسانی سراسر کشور و انتشار آن است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان ثبت احوال کشور در پی انتشار مطلبی با عنوان «ثبت ناخوش احوال» در یکی از روزنامه ها نوشت: سازمان ثبت احوال کشور به عنوان متولی نظام ثبت مدنی (ثبت احوال) و آمار حیاتی و بر اساس بند «ز» ماده (۱) قانون ثبت احوال مرجع رسمی تولید و انتشار آمارهای انسانی سراسر کشور و انتشار آن است.

یکی از مشکلات در این راه نبود رویه آماری منظم و منطبق با استانداردهای بین‌المللی (نظیر GSIM) بود. مساله دیگر، عدم استفاده از ابزارهای به‌روز دیداری سازی داده‌ها بود. که در دوره مدیریت فعلی سازمان با در نظر گرفتن این باور که تولید و انتشار آمارهای انسانی علاوه بر اینکه یکی از تکالیف قانونی سازمان بوده، از ضرورت‌های بسیار مهم در تحلیل وضعیت جمعیتی در کشور برای برنامه‌ریزی‌های مرتبط به این حوزه و رصد دقیق آن است.

لذا با بهره‌گیری از پایگاه‌های اطلاعاتی سازمان برای اولین بار در سال گذشته، ضمن ایجاد مرکز تخصصی رصد جمعیت کشور، که به تفصیل مولفه‌ها و شاخص‌های مهم تحولات جمعیتی بویژه رویدادهای ولادت، فوت، ازدواج، طلاق و مهاجرت را در بازه‌های زمانی و مناطق جغرافیایی مختلف رصد، پایش و تحلیل می‌کند، در سازمان ثبت احوال ایجاد و افتتاح گردید و در راستای آن درگاه آمارهای انسانی نیز به نشانی amar.sabteahval.ir ایجاد و خروجی‌های مرکز رصد را در قالب‌های نوین انتشار آمارها، در اختیار عموم مردم قرار داده است.

لازم به ذکر است، این درگاه، در بیش از زمان یک ساله‌ای که به بهره‌برداری رسیده است، همواره در معرض استفاده علاقمندان آمارهای انسانی بوده و هیچ‌گاه از دسترس خارج نشده است.

علاوه بر این، به میزبانی مرکز رصد جمعیت کشور، شاخص‌های مهم، در جلسات فصلی، در حضور رسانه‌ها، مورد بررسی و پایش متخصصین و نخبگان حوزه علوم اجتماعی و جمعیتی قرار می‌گیرد که گزارش آن در رسانه‌ها منعکس گردیده است و همچنین این امکان برای دستگاه‌های ذیربط وجود دارد تا بتوانند در قالب سرویس‌های الکترونیکی از اطلاعات بهره مند گردند.

یکی از اهداف ایجاد مرکز رصد جمعیت کشور، ایفای نقش تبیینی در آمارهای جمعیتی مرتبط با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و رصد مداوم تغییرات باروری کشور بوده است. در این راستا سازمان ثبت احوال کشور تلاش دارد علاوه بر رشد دانش عمومی در حوزه جمعیت، به تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان ملی نیز با توجه به اطلاعات مهم و دقیق موجود از روند تحولات رخ‌داده جمعیت کشور، کمک کند.

به عنوان یک گام اساسی، میزان کلی باروری، به تفکیک شهرستان، با استفاده از داده‌های پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور، برای اولین بار به روش ثبتی مبنا تولید و منتشر و در اختیار کلیه دستگاه‌های مرتبط قرار گرفت.

به‌روزرسانی آمار و داده‌های جمعیتی در بازه‌های زمانی تعریف شده (عموماً سالانه) یکی از اصول و توصیه‌های بین‌المللی در حوزه نظام ثبت احوال و آمار حیاتی است که در کلیه کشورهای دارای نظام ثبت احوال و آمار حیاتی منسجم و کامل اجرا می‌شود.

با این حال فرایند به روز رسانی آمار، در مواردی که تأخیر در زمان ثبت رویداد اتفاق می‌افتد، امری معمول محسوب می‌شود. همچنین در درگاه آمارهای انسانی، تعاریف و زمان به‌روزرسانی آمارها، مطابق با استاندارهای تعریف شده در کشور ارائه گردیده تا مورد ابهام و شبهه بهره‌برداران از جمله نویسنده محترم نگردد.

شایان ذکر است این سایت همواره در دسترس عموم بوده و بر اساس نیاز مشتریان در حال روزآمدسازی است.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ