بیش از ۷۶۰۰ مروج، وظیفه آموزش ۵ میلیون کشاورز را برعهده دارد

اقتصاد ایران: معاون آموزش و ترویج کشاورزی سازمان تات گفت: بیش از ۷۶۰۰ مروج با این سازمان همکاری دارند و در کنار این کارشناسان ۱۲ هزار تسهیلگر زن روستایی و ۳۷ هزار مددکار روستایی نیز مشغول آموزش هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ نشست خبری مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی در محل این مؤسسه برگزار شد. محمدمهدی قاسمی، معاون آموزش و ترویج کشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) در این نشست با اشاره به ضرورت تحول در حوزه کشاورزی گفت: وظیفه سازمان تات توسعه سرمایه‌های انسانی و اجتماعی است تا نفوذ دانش بنیان‌ها را در بخش کشاورزی سرعت دهد.

وی با بیان اینکه دانش بنیان شدن کشت مورد تاکید حاکمیت است، افزود: ثمره نفوذ دانش در تولید، افزایش بهره‌وری است که یکی از وظایف سازمان تات، در همین حوزه تعریف شده است.

قاسمی ادامه داد: ارتقا بهره‌وری و جهش تولید در اقتصاد تأثیر مثبت داشته و به تضمین امنیت غذایی کمک می‌کند.

فعالیت پژوهشی تات

معاون آموزش و ترویج کشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار کرد: این سازمان با در اختیار داشتن ۲۵۰۰ پژوهشگر در بخش کشاورزی کشور، مسئله‌یابی کرده و به پرسش‌های حوزه کشت پاسخ می‌دهند.

وی گفت: این کارشناسان با حضور در مزارع، مباحث را شناسایی کرده و مورد مطالعه قرار می‌دهند و در ادامه داده‌های به دست آمده از سوی مروجان در اختیار بهره برداران قرار می‌گیرد.

این مسئول دولتی با بیان اینکه بیش از ۷۶۰۰ مروج با این سازمان همکاری دارند، تصریح کرد: در کنار این کارشناسان ۱۲ هزار تسهیلگر زن روستایی و ۳۷ هزار مددکار روستایی نیز مشغول آموزش و کمک به حل مسائل کشاورزی هستند.

قاسمی یادآور شد: ۷۰ هزار کشاورز پیش رو نیز شناسایی شده و در کنار مروجان و تسهیلگران مجموعه‌ای را تشکیل داده‌اند که وظایف آموزش و ترویج بالغ بر ۵ میلیون بهره بردار را پیگیری می‌کنند تا بخش کشاورزی با سرعت بیشتر به سوی دانش بنیان شدن حرکت کند.

وی افزود: از دیگر ذخایر ارزشمند سرمایه انسانی سازمان تات، ۱۰ میلیون زن روستایی و ۵۰۰ هزار زن عشایری توانمند بوده که با مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی همراهی و همکاری دارند.

قاسمی در بخشی دیگر از سخنان خود عنوان کرد: در بعضی حوزه‌ها نیاز است که جامعه مصرف کننده هم آموزش‌هایی داشته باشد؛ به عنوان مثال اطلاع رسانی و ترویج سلامت و استاندارد محصولات تولیدی می‌تواند به اطمینان جامعه کمک کند.

۲۰۰ مزرعه نوآور امسال راه اندازی می‌شود

معاون آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اقدامات انجام شده در ۳ سال اخیر مؤسسه اظهار کرد: در حدود ۷ هزار پهنه کشاورزی فعالیت آموزشی و ترویجی انجام می‌شود و در هر پهنه یک کارشناس و آموزش دهنده حضور دارد.

تجمیع مراکز از دیگر اقدامات ما در چند سال اخیر است تا بهره‌وری فعالیت‌ها بهبود یابد.

وی ادامه داد: ۳۷ هزار داوطلب به عنوان مددکار به طور مستمر ساماندهی می‌شوند تا امور به بهترین نحو پیگیری و انجام شود. همچنین در طرح اقتصاد مقاومتی، ۷ هزار و ۶۸۰ طرح اقتصاد مقاومتی و بسیج سازندگی پیگیری شد.

وی اضافه کرد: ایجاد بانک دیجیتال و در اختیار قرار دادن دانش گردآوری شده به شکل رایگان، از دیگر امور انجام شده در ۳ سال اخیر است.

قاسمی با بیان اینکه ۴۴ هنرستان کشاورزی در کشور فعالیت دارد، بیان کرد: در حال حاضر ۲۷۰۰ هنرجو در این هنرستان‌ها مشغول آموزش هستند.

معاون آموزش و ترویج کشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در پایان سخنان خود به مزارع نوآور اشاره کرد و گفت: کشور ۱۵۰ مزرعه نوآور دارد که به این مجموعه ۲۰۰ مزرعه دیگر امسال اضافه خواهد شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ