گزارش بهار ۱۴۰۳ رگولاتوری؛ بعد از یک دوره کاهش، تعداد مشترکان اینترنت ثابت رشد کرد

اقتصاد ایران: تعداد مشترکان اینترنت پهن‌‌باند ثابت به بیش از ۱۱ میلیون و ۱۰۵ رسیده و تعداد مشترکین اینترنت سیار هم نزدیک به ۱۱۴ میلیون مشترک است.

گزارش‌های فصلی رگولاتوری از وضعیت شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در تمام طول سال ۱۴۰۲ کاهش در تعداد مشترکان و میزان ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند ثابت را نشان می‌داد. گزارش بهار ۱۴۰۳ رگولاتوری اما نشان می‌دهد که در اولین فصل از سال جاری بالأخره این میزان رشد کرده است.

تعداد مشترکان اینترنت ثابت از ۱۱ میلیون و ۵ هزار مشترک در بهار ۱۴۰۲ و ۱۱ میلیون و ۴۹ هزار مشترک در زمستان سال گذشته، در بهار امسال به بیش از ۱۱ میلیون و ۱۰۵ هزار مشترک افزایش پیدا کرده است. این افزایش، رشد ۰٫۹۱ درصدی مشترکان پهن‌باند ثابت نسبت به بهار ۱۴۰۲ را نشان می‌دهد.

تعداد مشترکین اینترنت همراه نیز همچنان رو به افزایش است و در بهار ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن رشد ۷٫۶۸ درصدی را تجربه کرده و تعداد کاربران از بیش از ۱۰۵ میلیون و ۸۲۴ هزار مشترک به بیش از ۱۱۳ میلیون و ۹۴۷ هزار مشترک رسیده است.

آمار گزارش بهار ۱۴۰۳ رگولاتوری
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

از مجموع مشترکان اینترنت همراه در کشور ۹۴ درصدشان به شبکه 4G متصل هستند و ۶ درصد هم از شبکه 3G استفاده می‌شود.

سهم بازار مشترکین پهن‌باند سیار نشان می‌دهد اپراتور همراه اول با در اختیار داشتن سهم بازار ۵۳ درصدی همچنان اولین اپراتور کشور است، ایرانسل ۴۳ درصد سهم بازار دارد و رایتل هم در این میان سهم ۴ درصدی را در اختیار دارد.

در بخش اینترنت پهن‌باند ثابت بیشترین سهم بازار به تفکیک تکنولوژی متعلق بهX-DSL  با ۷۲ درصد است، فناوری TD-LTE ۲۱ درصد و Wifi ۴ درصد سهم دارند. سهم نکنولوژی فیبر نوری از بازار مشترکین پهن‌باند ثابت نیز ۳ درصد است.

نمودار ارتباطات سیار فصلنامه بهار ۱۴۰۳ رگولاتوری
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

در این گزارش تعداد خانوارهای تحت پوشش فیبرنوری بیش از ۸ میلیون و ۶۹ هزار خانوار اعلام شده است. نسبت به گزارش زمستان ۱۴۰۲، گزارش مربوط به فصل بهار ۱۴۰۳ افزایش تعداد شهرهای تحت پوشش این فناوری را نشان می‌دهد.

تا پایان بهار امسال تعداد شهرهای دارای پوشش فیبرنوری تا پایان سه ماه اول سال جاری ۴۳۲ شهر بوده که از این تعداد ۲۱۰ شهر پوشش زیر ۳۰ درصد داشته‌اند. ۵۲ شهر به پوشش بین ۳۰ تا ۶۰ درصدی و ۱۷۰ شهر هم به پوشش بیش از ۶۰ درصدی رسیده‌اند.

نمودارهای مربوط به آمار فیبرنوری در بهار ۱۴۰۳
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

در بخش شاخص‌های کیفیت شبکه سیار، داده‌های رگولاتوری نشان می‌دهد سرعت انتقال داده مشترکین در شبکه 4G رایتل بیش از همراه اول و ایرانسل بوده؛ البته میزان قطعی سرویس داده نسل چهارم هم در رایتل هم بالا و به اندازه قطعی در اپراتور ایرانسل بوده است. همراه اول قطعی‌های کمتری در این سرویس داشته است.

شاخص‌های کیفیت شبکه سیار
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

در 3G سرعت انتقال داده اپراتور همراه اول بیشتر از دو اپراتور دیگر بوده است. رایتل از این نظر در رتبه دوم قرار دارد و این سرعت در ایرانسل کمتر از همه بوده است. میزان قطعی سرویس داده 3G رایتل بیش از همه بوده و پس از آن ایرانسل و در نهایت، همراه اول قرار دارد.

وضعیت شکایات ثبت‌شده در حوزه ثابت و سیار در سامانه ۱۹۵ نیز نشان می‌دهد همچنان ۷۵ درصد از شکایت‌های مشترکین به حوزه ثابت مربوط می‌‌شود و ۱۵ درصد از افراد هم برای حوزه سیار ثبت شکایت می‌کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ