میزان باسوادی جمعیت هدف سوادآموزی کردستان به ۹۷.۲۴ درصد رسید

اقتصاد ایران: سنندج_ معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان گفت: میزان با سوادی جمعیت گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال سوادآموزی استان به ۹۷.۲۴ درصد رسید.

گلبهار خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هم اکنون در استان هفت مرکز یادگیری محلی فعالیت دارد که پنج مرکز به صورت دولتی اداره می‌شود و دو مرکز نیز با همکاری اداره کل زندان‌های استان در شهرستان‌های سنندج و کامیاران به صورت مشارکتی مشغول ارائه خدمات با مخاطبان هستند.

وی تصریح کرد: مرکز یادگیری محلی سواد آموزی، واحد آموزشی است که بر اساس نیازسنجی محلی و به منظور ارائه خدمات آموزشی به افراد بی سواد و کم سواد شامل آموزش‌های سواد پایه، آموزش مهارت‌های زندگی، حقوق شهروندی و مهارت‌های اجتماعی در راستای توانمند سازی و ایجاد فرصت یادگیری مادام العمر فعالیت دارند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان بیان کرد: این مراکز با استفاده از ظرفیت‌های موجود از جمله مدارس، واحدهای آموزشی دولتی وابسته به وزارت آموزش و پرورش و یا از طریق مشارکت با سایر دستگاه‌ها، بخش‌های غیر دولتی سازمان‌های مردم نهاد و سایر مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی با هماهنگی شورای پشتیبانی سواد آموزی فعالیت دارند.

فعالیت ۸۰۰ آموزش دهنده در کردستان

خسروی به تعداد آموزش‌دهندگان سوادآموزی استان پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۸۰۰ نفر آموزش دهنده فعال در استان وجود دارد که در سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ اقدام به کلاس‌گذاری کرده و از طریق برون سپاری با سواد آموزی همکاری می‌کنند.

وی به آخرین وضعیت میزان با سوادی جمعیت استان پرداخت و افزود: ارتقا میزان با سوادی جمعیت گروه سنی ۶ سال و بالاتر استان به ۸۶.۱۰ درصد و ارتقا میزان با سوادی جمعیت گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال استان به ۹۷.۲۴ درصد در سال ۱۴۰۳ است.

وی به بخشی از موفقیت‌های این معاونت پرداخت و بیان کرد: کسب رتبه برتر کشوری در ارزیابی عملکرد سال ۱۴۰۱، کسب رتبه استان مؤثر در اجرای فراخوان بین المللی رسا (رهیافت‌های نوین سواد آموزی در زیست بوم جدید)، کسب رتبه هشتم کشوری در پوشش حجم ابلاغی دوره‌های سواد آموزی با ۹۵.۹ درصد در سال ۱۴۰۱ از جمله موفقیت‌های کسب شده است.

تدوین محتوای آموزشی مسابقات کتابخوانی ویژه سوادآموزان کردستان

خسروی اذعان کرد: راه اندازی یک مرکز یادگیری محلی مشارکتی در شهرستان کامیاران و یک مرکز یادگیری محلی دولتی جدید در شهرستان بانه، مشارکت استان در تدوین محتوای آموزشی مورد نیاز سواد آموزان از جمله تدوین محتوای آموزشی مسابقات کتابخوانی با محوریت شعار سال برای شرکت سواد آموزان دوره انتقال که در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز از دیگر اقدامات معاونت سوادآموزی کردستان در سنوات اخیر بوده است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان یادآور شد: محتوای مسابقات کتابخوانی یاد شده با همکاری استان کردستان تهیه شد و مؤلف کتاب‌های دو سال اخیر از استان بود که با همکاری سازمان نهضت سواد آموزی در شمارگان ۵۰ هزار جلد چاپ و برای استفاده به استان‌ها ارسال شده است تا در اختیار سواد آموزان کشور قرار گیرد.

پوشش ۶۶.۶ درصدی حجم ابلاغی اختصاص یافته به کردستان

وی همچنین به عملکرد سوادآموزی استان در سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ پرداخت و تصریح کرد: از مجموع ۱۴ هزار و ۴۴۹ نفر نفر حجم اختصاص یافته به استان در سال ۱۴۰۲ تعداد ۹ هزار و ۲۲۰ نفر تحت پوشش قرار گرفته و عملکرد استان ۶۶.۶ درصد است.

خسروی به پوشش حجم به تفکیک دوره‌های سوادآموزی استان پرداخت و بیان کرد: ۵ هزار و ۳۰۹ نفر در دوره سوادآموزی، ۵ هزار و ۱۲۱ نفر دوره انتقال و ۴ هزار و ۱۰ نفر حجم دوره تحکیم استان است.

وی مجموع کلاس‌های سوادآموزی را ۸۰۸ کلاس و مجموع سوادآموزان استان را ۹ هزار و ۱۲۶ نفر برشمرد و گفت: از این تعداد سوادآموز ۸ هزار و ۲۰۶ نفر زن و ۹۲۰ نفر مرد هستند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان گفت: با توجه به زمان آغاز کلاس‌ها و طول دوره‌های سواد آموزی، روند آموزش و امتحانات پایانی سواد آموزان در حال برگزاری است.

تقاضا محور نبودن سوادآموزی از مشکلات پیش رو است

خسروی به مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی سوادآموزی استان پرداخت و ادامه داد: عدم دسترسی کامل به آمار اسمی و مکانی افراد بی سواد و کم سواد باقی مانده در استان، پراکندگی بی سوادان باقی مانده در سطح مناطق شهری و به خصوص مناطق روستایی، عدم رغبت و انگیزه کافی سواد آموزان برای یادگیری، ثبت نام و شرکت در کلاس و مخالفت اعضای خانواده‌ها از حضور افراد بی سواد در کلاس‌ها، تقاضا محور نبودن سوادآموزی، حضور کم رنگ سواد آموزان در کلاس‌های درس و غیبت‌های مکرر و عدم شرکت سواد آموزان در امتحانات پایانی و مشکل نگه داشت سوادآموزان به خصوص در مناطق روستایی که زمان تشکیل کلاس و برگزاری امتحانات با فصل کاری مخاطبان همزمان شده است از مشکلات پیش روی سوادآموزی استان است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ