تلخ کامی در سواحل گیلان به وقت بی توجهی به هشدارها

اقتصاد ایران: رشت- بسیاری از تلخ کامی‌ها و غرق شدگی در سواحل گیلان ناشی از بی توجهی به هشدارها بوده که تاکنون ۱۷ خانواده را داغدار کرده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- بهرام قربانپور: گیلان با داشتن بیش از ۳۰۰ کیلومتر پهنه آبی به عنوان یکی از استان‌های ساحلی کشور به شمار می‌رود تا جایی که بسیاری از مسافران و گردشگران برای اینکه در سواحل گیلان قدم بزنند، چمدان سفرشان را به این استان می‌بندند.

سواحل پرجاذبه گیلان و یورش مسافران

جاده‌های گیلان در حالی روزهای تعطیلات به ویژه تابستان مملو از خودروهای پلاک غیربومی می‌شود که بخش قابل توجه این خودروها و مسافران به سواحل استان گسیل می‌شوند و سواحل خزر بی شک یکی از جذاب ترین و گردشگرپذیرترین اماکن گیلان است.

با اجرای طرح آزادسازی سواحل در دولت سیزدهم که با حرکت شتاب زده‌ای در گیلان هم صورت گرفت، محدودیت‌ها برای رفتن به سواحل در استان برداشته شد و در واقع ساحل به آغوش مردم بازگشت، اما این بازگشت اگرچه دستاوردهای مثبت و اثربخشی به ویژه در ارتقای نشاط اجتماعی و رونق گردشگری به همراه داشت اما در مقابل آبستن بسیاری از حوادث تلخ هم بوده است.

عدم برنامه محوری پس از اجرای طرح آزادسازی سواحل در استان‌های شمالی به ویژه گیلان سبب شد تا حجم گسترده‌ای از سواحل خزر بدون هیچ برنامه منسجمی در اختیار مردم قرار بگیرد و همین خود سبب بسیاری از حوادث تلخ و ناگوار در پهنه آبی خزر گیلان شده است، البته داخل پرانتز عرض کنم که در بخش‌هایی از سواحل گیلان برنامه‌های موقتی اجرا شده اما کافی نبوده است.

سواحل در کنار تمام زیبایی‌ها، طراوت دل انگیز و موج‌های روح نوازش، غروب غم انگیزی هم دارد که تاوان آن گاهاً تا پایان عمر نمی‌توان داد.

مرگ و میر دریایی در سواحل گیلان خطری است که گردشگران، مسافران و حتی بومیان منطقه را تهدید می‌کند. دریا همانقدر که زیبا، آرام و سخاوتمند است به همان اندازه هم بی رحم، کشنده و نامرد است و لحظه‌ای درنگ و غفلت در سواحل و دریا مخاطرات جبران ناپذیری به همراه دارد.

تلخ کامی در سواحل گیلان به وقت بی توجهی به هشدارها

شناسایی حدود ۴۰۰ نقطه خطرآفرین

گرمی هوای تابستان از یک طرف و دلپذیری آب و هوای ساحلی گیلان از سوی دیگر، طلب می‌کند که گردشگران و مسافران پس از دیدن ساحل، تنی به آب بزنند اما این شناهای دلفریبانه در سواحل خزر گاهاً به آخرین شنای فرد تبدیل می‌شود، آنطور که آمارها روایت می‌کنند در چند سال اخیر، مرگ و میر دریایی ناشی از غرق شدگی به عنوان یک چالش بزرگ برای استان‌های ساحلی تبدیل شده است.

آنطور که اسدالله عباسی استاندار گیلان گفته؛ در پهنه ۳۱۱ کیلومتری سواحل استان حدود ۴۰۰ نقطه خطرآفرین شناسایی شده که شنا کردن در آن نقاط «ممنوع» است.

اعلام «ممنوعیت» در نقاط ممنوعه و خطرآفرین در حالی از سوی مسئولان استان توصیه و تذکر داده می‌شود که برخی مسافران و بومیان منطقه بدون توجه به هشدارها به دل آب زده و خاطره تلخی از دریا و ساحل برای خانواده و هم نوعان شأن تصویرسازی می‌کنند.

سواحل امن در گیلان

«محمدمهدی نیازمند» مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طرح سالم سازی سواحل از ابتدای خرداد ماه در پهنه آبی گیلان شروع شده و تا پایان شهریور ادامه دارد.

به گفته وی، ستاد ساماندهی سواحل تحت عنوان سالم سازی سواحل با تشکیل کمیته‌های مختلف و با فعالیت جهادی ناجیان غریق در گیلان به کار خود ادامه داد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان با اشاره به اجرای ۱۸ طرح سالم سازی و ۲۴ طرح ساحلی در این استان گفت: امنیت در نقاط اجرای طرح سالم سازی و ساحلی برقرار بوده و عمده غرق شدگان ساحلی در گیلان در مناطق خطرآفرین و شنا ممنوع رخ داده است.

نیازمند با اشاره به غرق ۱۷ نفر در سواحل گیلان در ۴ ماهه گذشته افزود: از این تعداد ۴ غریق در ساعت‌های غیر شنا و شب اتفاق افتاده است.

تلخ کامی در سواحل گیلان به وقت بی توجهی به هشدارها

شنای شبانه ممنوع!

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان ادامه داد: ناجیان غریق از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب در سواحل گیلان مشغول فعالیت هستند و شنا در شب‌های ساحلی استان خطرآفرین بوده و ممنوع است و بدین ترتیب ۱۳ غریق در نوار ساحلی گیلان و در زمان قانونی شنا اتفاق افتاده است.

عدم توجه به تذکرات و هشدارهای ناجیان غریق یکی از مصائبی است که وی نسبت به آن گلایه کرد و از دلایل اصلی مرگ و میر ساحلی و غرق شدگی را شنا در نقاط ممنوعه، شرایط دریای طوفانی و مواج، شنا در شب و همچنین جدی نگرفتن تذکرات و هشدارهای ناجیان دانست.

بازگشت حدود ۲۰۰ نفر به زندگی

به گفته وی، ۸۰۰ نفر از امدادگران و ناجیان غریق در نقاط پرخطر سواحل گیلان مستقر هستند و از خردادماه تا کنون جان ۱۹۵ نفر را که در آستانه غرق شدن و خفگی بودند نجات داده‌اند.

پیشگیری از دریازدگی و ممانعت از شنا در نقاط و شرایط خطر آفرین در سواحل مساله مهمی است که آمار غریق و نجات یافته‌ها را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد، این طور آمارها روایت می‌کند تعداد غریق گیلان به نسبت دو سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته است.

طبق گفته نیازمند، کاهش تعداد نجات یافته‌های غریق گیلان به نسبت سال گذشته به دلیل فرهنگ سازی درست و نهادینه سازی فرهنگ احتیاط و پیشگیری است.

گلایه از بی مهری‌ها به ناجیان

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان اضافه کرد: امسال شاهد پدیده زشت برخورد نامتعارف با ناجیان در سواحل گیلان هستیم و این بی مهری‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که ناجیان غریق با جان و دل دنبال نجات مردم خودشان را به دل دریا می‌زنند.

نیازمند گریزی هم به بی احترامی و ضرب و شتم ناجیان غریق در آستارا و رضوانشهر در هفته‌های اخیر زد و افزود: حال عمومی ناجیان غریق خوب است اما ناجی آستارایی از ناحیه پا دچار آسیب جدی شده است.

وی همچنین اظهار کرد: حقوق ناجیان غریق گیلان در دو سال گذشته بدون هیچ کم و کاستی به صورت ماهانه پرداخت شده و هیچ معوقه ای در این بخش وجود ندارد.

توجه به هشدارهای نجات دهنده

در هفته‌های گذشته دو ناجی گیلان در آستارا و رضوانشهر در حالی که برای نجات هم نوع خود دل به دریا زده بودند ناجوانمردانه به باد کتک گرفته شدند به طوری که پای یکی از آنها به شدت آسیب دید و دیگری هم با چاقو راهی بیمارستان شد، اما همه این اتفاقات تلخ و اسف بار در حالی رخ می‌دهد که این ناجیان در کنار همه این بی مهری‌ها فقط به نجات می‌اندیشیدند.

توجه به هشدارهای ناجیان غریق در بحبوحه سرخوشی‌های ساحل و خنکای دلچسب آن بسیار اهمیت و ضرورت دارد تا خدای ناکرده فریب زیبایی خزر را نخورده و از طریق آب، اسیر خاک نشویم.

بسیاری از تلخ کامی‌هایی که در سواحل رخ می‌دهد به دلیل عدم توجه به هشدارها و موازین قانونی شناگاه ها بوده که با اجرای برنامه‌های فرهنگی و رسانه‌ای آموزنده می‌توان آمار مرگ و میر و غریق ساحلی را به صفر رساند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ