بهره‌برداری از ۱۵۳ پروژه نفتی به ارزش ۳۴ میلیارد دلار در دولت قبل

اقتصاد ایران: وزیر پیشین نفت گفت: درآمد ارزی کشور از محل فروش نفت خام و میعانات گازی ماهانه به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار تا ۳ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، جواد اوجی روز گذشته در آئین تودیع و معارفه محسن پاک‌نژاد، وزیر نفت، با یادآوری اینکه در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تولید نفت به پایین‌ترین سطح خود در دو دهه اخیر رسید و درآمد ارزی کشور از محل فروش نفت کمتر از ۹۰۰ میلیون دلار بود، بیان کرد: به همت کارکنان صنعت نفت و دیپلماسی انرژی، با وجود افزایش ۸۰۰ تحریم جدید در سه سال اخیر و به گواه سناتورهای آمریکایی، صادرات نفت ۶۵ درصد نسبت به زمان آغاز این دولت افزایش یافت و از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسید.

وی با تأکید بر اینکه درآمد ارزی کشور از محل فروش نفت خام و میعانات گازی ماهانه به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار تا ۳ میلیارد دلار رسیده است، افزود: به گواه مرکز آمار و بانک مرکزی در رشد اقتصادی، وزارت نفت در میان دستگاه‌های اجرایی بالاترین امتیاز را کسب کرد. در حوزه بهره‌وری و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز پارسال رتبه نخست را در میان دستگاه‌های اجرایی داشت، همچنین سال گذشته رشد اقتصادی گروه نفت ۲۰ درصد بود. در سال ۱۴۰۱ نیز رشد این بخش ۱۰ درصد ثبت شد که بالاترین رشد اقتصادی بین بخش‌های دیگر اقتصاد بود.

وزیر پیشین نفت با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم ۳۰۰ پروژه با ارزش سرمایه‌گذاری ۱۳۰ میلیارد دلار تعریف و بخشی از آن نیز تکمیل شد، گفت: در این سه سال عمر دولت مردمی، ۱۵۳ پروژه نفتی به ارزش ۳۴ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسید.

اوجی با اشاره به کارنامه موفق وزارت نفت در دولت سیزدهم افزود: در این دولت بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب در روز به ظرفیت تولید گاز ایران افزوده شد، همچنین ظرفیت فراورش گاز نیز ۵۵ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافت و تولید محصولات پتروشیمی نیز ۱۰ میلیون تن بیشتر شد.

وی با بیان اینکه اگر در بهینه‌سازی مصرف خوب کار کنیم، بخش اعظمی از ناترازی انرژی جبران می‌شود، گفت: ۳۶ میلیارد دلار پروژه در شورای اقتصاد برای بهینه‌سازی انرژی در بخش‌های مختلف داریم.

وزیر پیشین نفت با یادآوری اینکه در آغاز به‌کار دولت سیزدهم چالش‌های بزرگی همچون کاهش تولید نفت به مرز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه، ذخیره‌سازی ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی و ۲۵ میلیون بشکه نفت سنگین و فوق‌سنگین در شناورها، کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی و بی‌انگیزگی بالای سرمایه انسانی در صنعت نفت داشتیم، گفت: این مشکلات با همت کارکنان صنعت نفت و حمایت‌های همه‌جانبه رئیس‌جمهوری شهید و پشتیبانی معاون اول ریاست‌جمهوری حل شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ