سفر وزیر خارجه روسیه به عربستان سعودی

اقتصاد ایران: سرگئی لاوروف شب گذشته وارد عربستان سعودی شد و قرار است امروز در نشستی با همتایان خود از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بحران‌های منطقه‌ای، از جمله درگیری فلسطین و اسرائیل، اوضاع در سوریه، یمن، لیبی و البته درگیری اوکراین را بررسی کند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، شب گذشته، یکشنبه، وارد عربستان سعودی شد و قرار است امروز دوشنبه، در نشست وزیران گفتگوهای راهبردی بین روسیه و شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس شرکت کند.

سرگئی لاوروف در نشست گفتگوی راهبردی روسیه و شورای همکاری کشورهای عرب حوزه خلیج فارس شرکت می‌کند که در آن موضوعات مربوط به تقویت امنیت منطقه‌ای، حل و فصل بحران‌ها و وضعیت اقتصاد جهانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در حاشیه این رویداد، رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه چند دیدار دوجانبه نیز با همتایان خود خواهد داشت. انتظار می‌رود طرفین درباره وضعیت خاورمیانه، از جمله تشدید درگیری بین فلسطین و اسرائیل، بحران‌های سوریه، یمن و لیبی و همچنین مناقشه اوکراین بحث و تبادل نظر کنند.
علاوه بر این، در دستور کار این نشست، هماهنگی اقدامات روسیه و کشورهای عرب خلیج فارس در بازار انرژی، اجرای پروژه‌های مشترک، گسترش همکاری‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری و همچنین انرژی هسته‌ای قرار دارد.
افزایش فعالیت گفتگوی راهبردی دوجانبه در سایه تمایل جهانی به تقویت مراکز جدید رشد و توسعه خارج از حوزه نفوذ غرب صورت می‌گیرد.
به گفته وزیر امور خارجه روسیه، بسیاری از کشورهای جنوب و شرق جهانی به نتایج اقتصادی چشمگیری دست یافته‌اند، رویکردهای مستقل‌تری در سیاست خارجی اتخاذ کرده‌اند و عمدتاً بر منافع ملی، ارزش‌ها، سنت‌ها و مدل‌های توسعه خود تکیه می‌کنند.

راه‌حل‌هایی برای مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی

یکی از موضوعات اصلی مورد بحث، تشدید درگیری فلسطین و اسرائیل و وخامت فاجعه‌بار وضعیت انسانی در نوار غزه و نیاز فوری به توقف آتش‌بس خواهد بود. روسیه و کشورهای عربی از حل مسئله بر اساس راه‌حل دو کشوری و در چارچوب حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل حمایت می‌کنند.
لاوروف یادآور شد که هر بار که تصمیمات مثبتی اتخاذ می‌شود که امید را زنده می‌کند، کشورهای غربی از مواضع طرف اسرائیلی حمایت می‌کنند.
وی یادآور شد: «اسرائیل اغلب فقط بر اساس تفسیری که از منافع خود دارد، عمل می‌کند.» لاوروف از جامعه بین‌المللی خواست که به منافع فلسطینیان نیز توجه داشته باشند.

چالش‌های مشترک روسیه و کشورهای عرب خلیج فارس

یکی از بخش‌های مهمی که در روند توسعه و شکوفایی مشترک بین روسیه و کشورهای عربی مطرح می‌شود، مبارزه با تروریسم و ​​افراط‌گرایی و قطع منابع مالی آنهاست. همچنین مقابله با گسترش ایدئولوژی تروریستی در اینترنت و تهدیدات سایبری در حال افزایش است.
وزرای امور خارجه شرکت کننده در نشست روز دوشنبه در خصوص تقویت تدابیر اعتمادساز، امنیت دریایی و مسیرهای آبی منطقه و همچنین از بین بردن تهدیدات علیه مسیرهای حمل و نقل و تجارت بین‌المللی و تأسیسات نفتی در منطقه خلیج فارس تبادل نظر خواهند کرد.
در زمینه امنیت غذایی نیز انتظار می‌رود که مشکلات مربوط به دسترسی غلات و کودهای روسیه به بازارهای جهانی در جهت منافع کشورهای نیازمند مورد بحث قرار گیرد.

پیشتر، در اواسط جولای، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، مذاکرات تلفنی با محمد بن سلمان آل سعود، ولیعهد عربستان سعودی، انجام داد. دو طرف بر اهمیت تداوم هماهنگی نزدیک اقدامات در چارچوب اوپک پلاس برای حفظ ثبات در بازار انرژی و قیمت نفت جهانی تأکید کردند.

انتهای پیام/ 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ