هشدار اقتصاددانان درباره مرگ تدریجی صنعت آلمان

اقتصاد ایران: اقتصاددانان از مرگ تدریجی مشاغل در بسیاری بخش‌های صنعت آلمان ابراز نگرانی کرده و در این باره هشدار می‌دهند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، لغو ضمانت شغلی توسط شرکت فولکس واگن و تعطیلی احتمالی کارخانه در آلمان ضربه بزرگی برای حدود 110000 کارمند این گروه است. اما ممکن است این آخرین شوک در بازار کار آلمان نباشد.

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز در مطلبی نوشت تغییرات اساسی نگران کننده‌ای برای مشاغل با درآمد خوب در تولید و بسیاری از زمینه های دیگر در آلمان وجود دارد.

بر اساس اطلاعات آژانس کار فدرال آلمان پس از اینکه نرخ بیکاری در جمهوری فدرال آلمان در بهار 2019 به پایین ترین سطح تاریخی 4.9 درصد رسید، اکنون به 6.1 درصد افزایش یافته است. در برلین این نرخ در حال حاضر 9.9 درصد و در برمن حتی 11.3 درصد است.

البته نرخ 6.1 درصد هنوز درست کمتر از میانگین منطقه یورو یعنی حدود 6.4 درصد است و تنها نیمی از مقادیر ثبت شده در ابتدای قرن است. اما اقتصاددانان هشدار می دهند که وضعیت بسیار بدتر از آن چیزی است که تیترها نشان می دهند.

اقتصاددانان هشدار می دهند که این ارقام کاهش مشاغل تولیدی با مهارت بالا و دستمزد خوب را پنهان می کند و مشکلات بیشتری در پیش روی غول های صنعتی قرار می دهد زیرا آنها با قیمت های بالای انرژی، صادرات ضعیف و تغییرات فناوری دست و پنجه نرم می کنند. "کارستن برزسکی"، اقتصاددان ارشد بانک هلندی ING، در این باره می گوید: بازار کار زمانی پر رونق آلمان از مرگ هزاران شغل رنج می‌برد.

در ادامه این مطلب آمده است: نه فقط گروه فولکس‌واگن بلکه کل صنعت خودروسازی آلمان برای زنده ماندن از روند تغییر خودروهای باطری‌دار تلاش می‌کند. حتی قبل از اینکه الیور بلوم، مدیرعامل این شرکت در روز دوشنبه تعطیلی احتمالی کارخانه‌ها را اعلام کند، مشخص شد که ممکن است بیش از 1000 شغل در بزرگترین کارخانه خودروهای برقی اروپا در زویکاو که متعلق به فولکس واگن است، در پایان سال 2025 از بین برود.

طبق نظرسنجی شرکت مشاوره مدیریت Horváth در بین مدیران این صنعت، بیش از هر دو شرکت یکی در صنعت خودرو در آلمان در حال برنامه ریزی برای کاهش مشاغل در پنج سال آینده است - و برای انجام این کار در خارج از کشور شغل ایجاد می کند. اشتغال در بخش خودرو از زمان اوج خود در سال 2018 تاکنون 6.5 درصد کاهش یافته و به 780000 کارمند در سال 2023 رسیده است.

در ادامه این گزارش آمده است: این ارقام احتمالاً به کاهش خود ادامه خواهد داد زیرا رقابت خارجی و به‌ویژه چینی خودروسازان آلمانی را به چالش می‌کشد و بیشتر و بیشتر تامین‌کنندگان خودرو مانند Recaro ورشکست می‌شوند.

در این شرایط کانتیننتال، سومین تامین کننده بزرگ آلمان و شرکت تولیدکننده قطعات خودروهای سبک و سنگین در کشور آلمان با فروش سالانه 41.4 میلیارد یورو، تصمیم گرفته است از تجارت قطعات خودرو خارج شود و بر لاستیک تمرکز کند. اخیراً، شرکت شولر، شرکت مهندسی آلمانی در بادن ووتمبرگ که در زمینه ساخت ابزار و ماشین‌آلات بُرش و برش لیزری، دستگاه‌های پرس و سامانه‌های خودکارسازی کارخانجات فعالیت دارد از کاهش مشاغل خبر داد و اعلام کرد که 500 کارمند به دلیل ادامه بحران در صنعت خودرو آسیب دیده اند.

روندهای مشابهی هم برای مدتی در صنایع انرژی بر مانند مواد شیمیایی مشهود بوده است. به عنوان مثال، BASF به طور گسترده در حال کاهش تولید در لودویگشافن است و حداقل 4200 شغل را از امسال به منظور صرفه جویی در هزینه کاهش می دهد. همزمان این غول شیمیایی آلمانی در حال سرمایه گذاری ده میلیارد یورویی در یک کارخانه جدید در چین است. شرکت شیمیایی Covestro نیز با کاهش شغل مواجه است. و شرکت تخصصی مواد شیمیایی Evonik قصد دارد حدود 2000 شغل را کاهش دهد که بیشتر آنها در آلمان هستند.

غول نرم افزاری SAP آلمان هم می خواهد تا 10000 شغل را کاهش دهد و Miele حدود 1300 شغل را برای این روند کاهشی مد نظر دارد. دیگر غول های صنعتی مانند Thyssenkrupp و BASF در حال مذاکره با اتحادیه ها در مورد تعداد نامعلومی از اخراج هستند. بر اساس نظرسنجی شرکت نرم افزاری پرسونیو مونیخ، 60 درصد از کارفرمایان به طور کلی اظهار می کنند که در حال برنامه ریزی برای اخراج در دوازده ماه آینده هستند. "برند فیتزنبرگر"، مدیر موسسه تحقیقات بازار کار و شغلی (IAB)، وضعیت را "بسیار نگران کننده" توصیف می کند.

اخیرا، اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان با یک کلاه ایمنی بر روی سر خود، 3000 شغل را در کارخانه کشتی سازی مایر با اطمینان از حمایت فدرال از این کارخانه که برای موجودیت خود در تلاش بود، "نجات داد". این اقدام فردی باعث سردرگمی و نگرانی کارشناسان با تجربه شد. هاینر فلاسبک، اقتصاددان و نویسنده در مصاحبه با برلینر این انتقاد را وارد کرد که هر ماه ده‌ها هزار شغل در آلمان از دست می‌رود، که مشخصاً به آن اهمیتی داده نمی شود.

اولریش سیتارد، شریک شرکت حقوقی Freshfields Bruckhaus Deringer، که به برخی از بزرگترین شرکت‌های کشور مشاوره می‌دهد، نیز به فایننشال تایمز گفت که کار او در زمینه تعدیل نیرو در دو سال گذشته دو برابر شده است. وی تاکید کرد: به نظر من، کاهش شغل در میان شرکت‌های بلو چیپ آلمان به بالاترین حد خود از زمان بحران مالی رسیده است.

تاکنون واکنش اندکی از سوی دولت ائتلافی موسوم به چراغ راهنمایی به این تحول صورت گرفته است. رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان اخیراً در مورد تهدید اخراج کارکنان فولکس‌واگن گفت که فولکس‌واگن به‌عنوان یک خودروساز مسئولیت بزرگی بر عهده دارد، زیرا کارفرمایی برای ده‌ها هزار کارمند، محرک رونق در مناطق سراسر کشور و محرک نوآوری در فراسوی مرزهای صنعت است. بنابراین هابک خواستار این شد که همه افراد درگیر به مسئولیت خود در قبال کارمندان در مکان ها عمل کنند.

در گذشته، رابرت هابک به دلیل پیشنهاد این که شرکت‌های در حال مشکل باید به جای اعلام ورشکستگی، به سادگی عملیات خود را تعطیل کنند به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. این که آیا واقعا وزیر امور اقتصادی از گستردگی این مشکل آگاه است یا خیر، جای سوال دارد؟

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ