چند توصیه مهم تغذیه‌ای برای شاغلان

اقتصاد ایران: داشتن تغذیه سالم در محل کار بر سلامت و عملکرد کارمندان تأثیر بسزایی دارد.

سلامت‌نیوز: داشتن تغذیه سالم در محل کار بر سلامت و عملکرد کارمندان تأثیر بسزایی دارد. امروزه سطح فعالیت مردم، با افزایش مدت زمان پشت میزنشینی و استفاده از وسایل نقلیه بسیار کاهش یافته است؛ به علاوه مواد غذایی که اغلب در محل کار مصرف می شود، با توصیه های علم تغذیه هماهنگی و تناسب ندارد. تغذیه نامناسب نیز می تواند به واسطه اثرگذاشتن بر تمرکز و سطح انرژی، بر عملکرد ما در محل کار تأثیر بگذارد.

به طور کلی اکثر کارمندان دست کم یک میان وعده و یک وعده اصلی را در محیط کار مصرف می کنند. اغلب غذاهایی که در محیط بیرون طبخ می شود به دلیل داشتن چربی و نمک زیاد، می تواند زمینه ساز ابتلا به بیماری های غیر واگیر شود. امروزه چاقی و اضافه وزن از مشکلات عمده تغذیه ای کشور ما به شمار می رود که یکی از دلایل آن، الگوی نامطلوب مصرف مواد غذایی است. مصرف مواد غذایی چرب، سرخ کردنی و پر نمک زمینه ساز بروز چاقی، پرفشاری خون، کلسترول بالا و سایر بیماری های غیرواگیر است، اما با پیروی از یک الگوی تغذیه ای سالم در محل کار، می توان تا حدودی از بروز این مشکلات پیشگیری کرد.

توصیه های تغذیه ای در محل کار

توصیه می شود کارمندان به بهانه کمبود وقت، صبحانه را حذف نکنند؛ چرا که حذف صبحانه فرد را نسبت به افزایش وزن آسیب پذیر می کند.

برای صبحانه از پنیر کم چرب و کم نمک، تخم مرغ، عدسی و لوبیا گرم، کره بادام زمینی و مواردی از این دست استفاده و مصرف کره، خامه و موارد مشابه محدود شود.

با توجه به اینکه کار نشسته و بدون تحرک می تواند موجب اختلال در عملکرد دستگاه گوارش و ایجاد یبوست شود، بهتر است از نان کامل (سبوس دار) استفاده شود.

در میان وعده ها، به جای مصرف مواد قندی مانند شیرینی ها، انواع کیک و بیسکوئیت، بهتر است انواع سبزی های تازه و میوه ها مانند خیار، گوجه فرنگی، کاهو، هویج، سیب، خرما و سایر میوه های فصل استفاده شود.

مصرف یک چهارم لیوان از انواع آجیل و مغزهای خام و بدون نمک برای میان وعده در محل کار توصیه می شود.

کم آبی می تواند منجر به کاهش بهره وری، کم شدن توانایی های شناختی و بدخلقی شود؛ بنابراین بهتر است کارمندان با نوشیدن آب کافی سطح آب بدن را تأمین و مصرف نوشیدنی های کافئین دار را محدود کنند.

با توجه به تعدد دفعات مصرف چای در محل کار، بهتر است چای بدون قند و شکر مصرف شود.

به خاطر داشته باشید که پیروی از یک الگوی غذایی سالم در محیط کار، نه تنها موجب پیشگیری از بروز اضافه وزن و چاقی، بیماری های قلبی عروقی، دیابت یا سایر بیماری ها می شود، بلکه با بهبود عملکرد مغز و افزایش بازده کاری، زمینه بهبود کارایی را نیز فراهم می کند.

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ