جزئیات جشنواره «اتقان» تشریح شد/ شکل‌گیری جریان فرهنگی رسانه‌ای

اقتصاد ایران: نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره فرهنگی هنری «اتقان» یکشنبه ۱۸ شهریور در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره فرهنگی هنری «اتقان» با محمد چکشیان معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمدرضا باقری دبیر جشنواره «اتقان» و مصطفی ساجدی مدیر روابط عمومی جشنواره برگزار شد.

در ابتدای این نشست چکشیان با اشاره به اینکه جشنواره از اردیبهشت آغاز شده است، اظهار کرد: ما در ابتدای حرکت در این گستره برای آن‌که ببینیم فرهنگ کار و تلاش چه نسبتی با موضوعات اساسی کشور دارد، یک‌سری مطالعات کتابخانه‌ای، میدانی و گفت‌وگوهای نخبگانی ایجاد کردیم تا مساله فرهنگ کار را به عنوان مساله موشکافی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه موضوع فرهنگ کار و تلاش در سال‌های اخیر به عنوان اولویت جدی در وزارت تعاون کار و رفاه امور اجتماعی مطرح و مورد توجه بوده است، گفت: ما در اولین مرحله چرایی، چیستی و چگونگی فرهنگ کار را مطرح کردیم که طی مطالعات انجام شده ۲۴ مؤلفه مانند؛ وجدان کاری، مسئولیت‌پذیری، اتقان‌کاری، تعاون و کار گروهی، یادگیرندگی و … احصا شد که هر کدام از این ها قسمتی از فرهنگ کار را مورد توجه خود قرار می‌دهد.

این مقام مسئول، عوامل مؤثر در ارتقای مؤلفه‌ها را به عنوان مبحث بعدی مطرح کرد و افزود: عواملی چون رابطه بین درآمد و مخارج، رابطه بین درآمد و تلاش، رابطه بین سبک رهبری مدیران، رابطه احساس و هویت شغلی در فرهنگ کار داشتن و بسیاری از موضوعات موثر دیگر جزء عوامل موثر در حوزه فرهنگ کار است که این‌ها و خیلی مسائل دیگر می‌توانند سبب ارتقا یا افول عوامل فرهنگ کار شوند.

وی به پیامدهای فرهنگ کار اشاره و بیان کرد: اگر فرهنگ کار محقق شود جهش اقتصادی رخ می‌دهد که در پی آن بسیاری از مشکلات اساسی کشور، که اغلب به موضوع اقتصادی ارتباط دارد، حل می‌شود.

چکشیان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که یکی از مسائل اصلی کشور را مسائل اقتصادی نام برده بودند، اظهار کرد: برای حل این مسئله اقتصادی مهمترین راهبرد، تولید و مشارکت مردم است و یکی از مهمترین موضوعاتی که مردم، کارآفرین و کارگر را در موضوع و جهش تولید، مشارکت می دهد، مسئله و مولفه‌های فرهنگ کار و تلاش است.

وی گفت: خود کار نیز موضوعیت دارد و باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی و موجب رشد و تربیت فرد می‌شود و اثرات تربیتی بر افراد و جامعه دارد در نتیجه بر اساس نظریه‌هایی دریافتی از نظریه‌پردازان، مدل مفهومی اولیه‌ای بر اساس سند فرهنگ کار و تلاش به شورای فرهنگ عمومی کشور توسط وزیر کار ابلاغ شد که این سند دارای چند بخش عمده و چهار راهبرد است.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: مساله دیگر ارزش و منزلت کار است، که اینکه کارخانجات چگونه می‌تواند به نیروی کار انگیزه بدهند، لذا اشتغال پذیری مساله اصلی است.

چکشیان توضیح داد: در بحث سند فرهنگ کار که در واقع شورای فرهنگ عمومی به کل سازمان‌ها و دستگاه‌ها ابلاغ کرد چهار راهبرد ارائه شد، یکی از این راهبردها تقویت پشتوانه‌های فکری نظری حوزه فرهنگ کار است، اینکه چه عوامل و شاخصه‌هایی می‌توانند مؤثر واقع شوند. دومین مساله ظرفیت‌سازی و شبکه‌سازی است که در این راستا سایت فرهنگ کار طراحی کردیم، موضوع خانه‌های فرهنگ کار را دنبال کردیم، سومین مساله جریان‌سازی فرهنگی هنری و رسانه‌ای است، یعنی اینکه با تولید محتواهای رسانه‌ای و هنری با موضوع فرهنگ کار بتواند مخاطب عام، مردم و جامعه را با این مساله آشنا کند. چهارمین موضوع و راهبرد الگوسازی است، یعنی باید نمونه‌های موفق فرهنگ کار از ذهنیت به عینیت تبدیل شود یعنی مفاهیم موفق را باید معرفی کرد تا آن فضای ذهنی نظری مطرح و قابل دیدن شود.

وی تاکید کرد: در این راستا، برگزاری جشنواره فرهنگی هنری «اتقان» کمکی به تولید محصولات هنری رسانه‌ای می‌کند تا با اکران، توزیع و ترویج آنها بتوانیم اثری روی جامعه، نخبگان و هنرمندان ایجاد کنیم. لذا بر این مبنا کار مشترکی را با دوستان حوزه هنری انقلاب اسلامی آغاز کردیم که ۲۰ مرداد آخرین مهلت ارسال آثار بود و اکنون در مرحله داوری و جمع‌بندی برای برگزاری آیین اختتامیه هستیم.

در ادامه، محمدرضا باقری دبیر جشنواره فرهنگی هنری «اتقان» نیز با اشاره به تقویم اجرایی جشنواره گفت: هفته آخر اسفند ماه فراخوان جشنواره منتشر شد که به دلیل شهادت رئیس جمهور و همراهان‌شان آخرین مهلت ثبت نام و ارسال آثار با مقداری جابه‌جایی در تقویم اجرایی برنامه همراه بود، که طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته آیین اختتامیه این جشنواره ۲۶ شهریور ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۰ در تالار سوره حوزه هنری برگزار خواهد شد، اما چند مورد برنامه نیز در راستای این جشنواره برگزار می‌شود که «در حلقه رندان» یکی از آن برنامه‌هاست که در آن طنزپردازان حوزه نظم و نثر با موضوع تخصصی فرهنگ کار به ارائه آثار خود می‌پردازند.

وی عنوان کرد: افتتاح نمایشگاه تجسمی همزمان با معرفی آثار برگزیدگان، نشست تخصصی داستان‌نویسی در سالن صفارزاده، همچنین عصر شعر اتقان در سالن هراتی حوزه هنری، اجرای نمایش‌های خیابانی و صحنه‌ای در تماشاخانه مهر و ماه و محوطه حوزه هنری از جمله برنامه‌های مهم این جشنواره خواهد بود.

باقری بیان کرد: افتتاح نمایشگاه تجسمی همزمان با معرفی آثار برگزیدگان، نشست تخصصی داستان‌نویسی در سالن صفارزاده، همچنین عصر شعر اتقان در سالن هراتی حوزه هنری، اجرای نمایش‌های خیابانی و صحنه‌ای در تماشاخانه مهر، ماه و محوطه حوزه هنری از جمله برنامه‌های مهم این جشنواره خواهد بود.

وی در معرفی مدیران بخش‌های هنری؛ در بخش پوستر محمدصابر شیخ رضایی، در بخش کارتون محمدرضا زنگنه، در بخش عکس سیدشهاب واجدی، در بخش طنز عباس حسین‌نژاد، در بخش شعر کاظم رستمی، در بخش داستان و داستانک سارا عرفانی و در بخش هنرهای نمایشی مریم شعبانی را نام برد.

وی افزود: در بخش پوستر مسعود نجابتی، کوروش پارسانژاد و محمد صمدی، در بخش کارتون سیدمسعود شجاعی طباطبایی، بهرام عظیمی و محمدعلی خلجی، در بخش عکس کمال‌الدین شاهرخ، محمود عبدالحسینی و مهدی قاسمی، در بخش داستان کوتاه و داستانک احسان عباس‌لو، تیمور آقامحمدی و فرزانه فخریان، در بخش شعر طنز محمدکاظم کاظمی و امید مهدی‎‌نژاد، در بخش نثر طنز محمدرضا رفیع‌زاده و مهرداد صدیقی، در بخش استندآپ کمدی کاوه مهدوی، محسن طاهری و سیدحسام‌الدین شریفی، در بخش شعر میلادعرفان‌پور، فاطمه نانی‌زاده و حسن جمشیدی، در بخش هنرهای نمایشی شهرام کرمی، کوروش زارعی و لیلی عاج داوران بخش‌های مختلف بودند.

باقری در پایان نشست گفت: در نهایت و پس از داوری، در بخش پوستر ۳۷ اثر، در بخش کارتون ۶۲ اثر، در بخش عکاسی ۶۰ اثر تک عکس و ۷ مجموعه اثر به بخش نهایی راه یافتند که آثار راه یافته به بخش تجسمی به سازمان زیباسازی شهرداری تهران و مترو جهت نمایش در سطح شهر ارسال خواهند شد و به همت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در واحدهای تولیدی و کارخانه‌ای سطح کشور نیز به نمایش گذاشته خواهد شد. همچنین در بخش داستان کوتاه و داستانک ۱۵ اثر از هر بخش؛ در بخش شعر طنز ۳ اثر، در بخش استندآپ کمدی ۵ اثر به بخش نهایی راه یافتند که در ویژه برنامه «در حلقه رندان» اجرا خواهند شد و در آن برنامه هیئت داوران اثر برگزیده را معرفی خواهند کرد. در بخش شعر نیز ۳ اثر و در بخش تئاتر خیابانی هم ۱۲ اثر از آثار راه یافته در کارخانه‌ها اجرا خواهند داشت. در بخش تئاتر صحنه‌ای نیز ۱۲ اثر در تماشاخانه مهر و ماه اجرا خواهد شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ