تلاش سیا برای تعدیل پیش نویس مذاکرات

اقتصاد ایران: در سایه بدبینی بسیاری از محافل نسبت به دستیابی به توافق در رابطه با غزه، یک رسانه عبری زبان از تلاش‌های رئیس سیا برای تغییر در متن پیش نویس پیشنهادی آمریکا خبر داد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند، احتمال دستیابی به توافق بسیار ضعیف شده است واللا نیوز در گزارشی که شامگاه یکشنبه منتشر کرد، خبر داد، کاخ سفید در حال بازنگری در راهبرد خود در قبال مذاکرات مبادله اسرا است.

باراک راوید خبرنگار این رسانه در گزارشی اعلام کرد مسئولین عالی رتبه آمریکایی نسبت به تقدیم پیشنهاد جدیدی طی روزهای آینده ابراز شک و تردید هستند، در حالی که ایالات متحده همچنان در حال رایزنی با قطر مصر برای تهیه پیشن نویس به روز رسانی شده‌‌ای در این رابطه است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که روزنامه هاآرتص ساعاتی قبل از آن اعلام کرده بود، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مذاکراتی را با اسرائیل، قطر و مصر برای ایجاد تعدیل‌‌هایی در جزئیات پیش نویس پیشنهادی آمریکا در رابطه با غزه انجام داده است.

این در حالی است که در گزارش واللا نیوز تاکید شده است که کاخ سفید در حال بازنگری در استراتژی مذاکراتی خود در رابطه با توافق مبادله اسرا و اتش بس در نوار غزه است.

این رسانه همچنین فاش کرد، بایدن شخصا پرونده اسرا را دنبال و به دنبال فشار بیشتر برای دستیابی به توافق است، گرچه مشاوران کاخ سفید نگران این مسئله هستند که هر پیشنهاد جدیدی هم در این رابطه در حال حاضر زیر آوار اختلافات موجود مدفون خواهد شد.

همین نگاه باعث شده است تا اختلاف نظری بین مسئولین آمریکایی در این رابطه به وجود‌ آید و در شرایطی که بلینکن وزیر خارجه و برنز رئیس سیا در روزهای اخیر از تقدیم پیشنهاد جدید و به روز شده‌ای سخن بگویند برخی دیگر از مسئولین آمریکایی انجام چنین امری را دور از ذهن بدانند.

واللا نیوز همچنین به نقل از مسئولین عالی رتبه آمریکایی خبر داد، مشاوران بایدن طی هفته گذشته به ارزیابی شرایط مذاکرات پرداخته و به این جمع بندی رسیدند که شانس دستیابی به توافق در آینده نزدیک بسیار ناچیز است.

این مسئولین همچنین فاش کردند یکی از دلایل بن بست در مذاکرات آن است که بایدن هم نمی‌خواهد در این مذاکرات هیچ امتیازی به حماس داده شود.

از اینرو در حال حاضر تمام امید کاخ سفید آن است که از طریق مصر و قطر فشارها بر سنوار بیشتر شده و او را وادار به پذیرش (توافق تحمیلی) نمایند، گرچه طی چند روز اخیر هیچ پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.

در همین راستا شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی هم شامگاه یک شنبه در خبری اعلام کرد، در آینده نزدیک نباید منتظر تحقق یک توافق باشیم.

این رسانه به نقل از یک عضو بارز در تیم مذاکره کننده اسرائیلی که با شماری از خانواده اسرا گفتگو می‌کرد به آنها خبر داد، تنها راه دستیابی به توافق، توقف جنگ است از اینرو به آنها توصیه کرد فعالیت خود را برای همراه کردن افکار عمومی برای اتخاذ این تصمیم ادامه دهند.

خبرنگار این شبکه از این نشست خبر داد، یکی از اعضای تیم مذاکره کننده با زبان خود اعتراف کرد که در آینده نزدیک منتظر توافق نباشند و حتی گام اول این توافق هم محقق نخواهد شد.

شماری از خانواده اسرا که طی روزهای اخیر با این مسئول دیدار کرده بودند، خبر دادند که او تاکید کرده است، تنها راه امضای توافق توقف جنگ است از اینرو آنها باید همراهی جامعه و افکار عمومی را برای آتش بس به دست آورند.

شبکه 12 در این گزارش که در خبر اصلی شامگاهی خود پخش شد به نقل از مسئولین اسرائیلی شرکت کننده در مذاکرات اعلام کرد، آنها به شدت به دستیابی به توافق بد بین هستند و اطمینان دارند که ایالات متحده هم به رغم تمامی قول‌ها و اظهارات مسئولینش چارچوب کلی این مذاکرات را وضع نخواهد کرد.

یک مسئول شرکت کننده در مذاکرات هم که خواست نامش فاش نشود هم به این رسانه گفت: ظاهرا ابتکار فعلی روزنه‌ای برای موفقت ندارد، در حال حاضر هیچ شانسی برای دستیابی به توافق حتی چند مرحله‌ای هم نیست و این به آن معنی است که خبری از آزادی قریب الوقوع اسرا هم نخواهد بود.

دولت بایدن هم به شماری از خانواده‌های اسرائیلی‌های اسیر دو تابعیتی که تابعیت مضاعف آمریکایی هم دارند، خبر داده است که خبری از گشایش نیست، گرچه آنها تسلیم شرایط نشده و همچنان به تلاش خود ادامه خواهند داد.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ