معماری استثنایی یک «کلبه کوهستانی» برای تماشای گوزن‌ها

اقتصاد ایران: این پروژه با احترام عمیق به محیط طبیعی خود و با هدف استتار ماهرانه در کوه هُودِنوتِن که بر فراز روستای هُودِن قرار دارد، طراحی شده است.

فرادید: کلبه یک‌روزه‌ی هُودِنوتِن که استودیوی معماری آکسِنت آرکیتکتر آن را طراحی کرده، نتیجه‌ی تلاش مشترک بین شهرداری شهر Bykle و SVR است؛ سازمانی که بر مناظر وحشی محافظت‌شده در سراسر نروژ نظارت دارد. این پروژه با احترام عمیق به محیط طبیعی خود و با هدف استتار ماهرانه در کوه هُودِنوتِن که بر فراز روستای هُودِن قرار دارد، طراحی شده است.

پله‌هایی کوهستانی که به تازگی تکمیل شده‌اند به این کلبۀ منحصر به فرد منتهی می‌شوند و نقش مهمی در هدایت بازدیدکنندگان به قله هُودِنوتِن دارند. از این نقطه، منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی هُودِن که چراگاه زمستانی گوزن‌های شمالی است، کاملاً قابل‌مشاهده است. این کلبه‌ی سنگی با نمای شیشه‌ای فراگیرش، چشم‌انداز بی‌نظیری برای ارتباط با این منظره و در عین حال، لذت بردن از تجربه معماری متفکرانه را به بازدیدکنندگان می‌دهد.

تیم معماران برای طراحی این کلبه از دیوارهای حایل سنتی یا باکمور که معمولاً در مناطق تپه‌ای نروژ یافت می‌شوند، الهام گرفته است. از این دیوارها برای پله‌پله کردن زمین‌های شیب‌دار استفاده می‌شود، مفهومی که در ساخت کلبه بازسازی شده است. پالت مواد اولیه پیشنهادشده توسط شهرداری شامل سنگ، فولاد و شیشه میشد که هر یک به دلیل اهمیت نمادین و کاربردی‌شان انتخاب شدند. سنگ نمایانگر موقعیت کوهستانی است و به دلیل دوام و اتصال با چشم‌انداز انتخاب شد. فولاد که ابتدا برای نشان دادن تاریخ استخراج آهن هودن انتخاب شده بود، در نهایت پس از گفتگو با سهامداران محلی با چوب جایگزین شد. شیشه نیز به عنوان نماد مدرنیته و ایجاد ارتباط بین فضای داخلی و نماهای خارجی حفظ شد.

معماری استثنایی یک «کلبه کوهستانی» برای تماشای گوزن‌ها

انتخاب مواد نهایی برای کلبه شامل بتنی میشد که با دیوار سنگی، تیرهای چوبی، ستون‌ها و سقف، همراه با یک نمای شیشه‌ای پوشیده شده است. سقف با چمن جمع‌آوری‌شده از محیط اطراف پوشانده شده که تضمین می‌کند سازه از نظر بصری با محیط خود ادغام می‌شود. داخل کلبه، ریخته‌گری بتنی روی دیوارهای سنگی با قالب چوبی برای تأکید بر تعامل میان سازه چوبی و بتنی انتخاب شده است. این ترکیب از مواد نه تنها یکپارچگی ساختاری، بلکه هماهنگ ماندن کلبه با محیط طبیعی را تضمین می‌کند.

معماری استثنایی یک «کلبه کوهستانی» برای تماشای گوزن‌ها

فرم کلبه نیز طوری طراحی شده که امتدادی از زمین به نظر برسد و اثر آن بر چشم‌انداز کاملا حداقلی باشد. به علاوه، شکل آیرودینامیکی کلبه مقاومت در برابر باد را کاهش می‌دهد که با توجه به شرایط آب و هوایی سخت در هودنوتن، یک ملاحظه بسیار مهم است. شکل خاص کلبه شبیه چشمی طراحی شده که به مناظر زل زده و فرصت تماشای نماهای پانوراما از زیستگاه گوزن شمالی وحشی را برای بیننده فراهم کرده و این عناصر طبیعی را به نقطه کانونی برای بیننده تبدیل کرده است.

معماری استثنایی یک «کلبه کوهستانی» برای تماشای گوزن‌ها

نمای عقب کلبه که ورودی را در خود جای داده، عمداً بسته شده و تضاد کاملی با منظره‌ی پانورامایی گسترده‌ای دارد که هنگام ورود به بازدیدکنندگان خوشامد می‌گوید. این انتخاب طراحی، زیستگاه گوزن شمالی وحشی را قاب‌بندی کرده و بر نقش کلبه به عنوان یک نقطه دید به جای یک پناهگاه ساده تأکید کرده است. از نظر هندسی، کلبه از تقاطع ساده‌ی سه عنصر (سقف، نمای جلو و نماهای عقب) تشکیل شده است. با وجود سادگی این مفهوم، هر ستون و تیر چوبی درون سازه منحصربه‌فرد است و گواه مهارت دقیق در ساخت کلبه است.

معماری استثنایی یک «کلبه کوهستانی» برای تماشای گوزن‌ها

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ