حفاظت و احیای بافت تاریخی شیراز بدون تغییر کالبدی

اقتصاد ایران: شیراز- مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز گفت: مرمت‌های اصولی حفاظت و احیا این منطقه بدون تغییر کالبدی آن به صورت جدی دنبال می شود تا رونق دوباره به این بافت برگردد.

به گزارش خبرگزاری مهر، هاجر عسکری با تاکید بر لزوم مدیریت یکپارچه در بافت تاریخی شیراز و تقویت هم‌افزایی درون و میان سازمانی با ارگان‌های ذی‌ربط، گفت: برند سازی بافت تاریخی شیراز با رویکرد گردشگری خلاق، احیای میراث ناملموس بافت با کمک جامعه محلی، اهتمام در تقویت مؤلفه‌های حس تعلق به مکان در بافت تاریخی و غنا بخشی به آن از جمله اقداماتی است که باید در این منطقه صورت گیرد.

وی با مثبت ارزیابی‌کردن پروژه‌های سرمایه‌گذاری گردشگری در این بافت ملی گفت: خوشبختانه طی سال‌های اخیر سرمایه‌گذاران در قالب پروژه‌های گردشگری چون ایجاد بوم‌گردی، هتل سنتی و بوتیک هتل و حتی کافه گالری اقدامات خوبی در بافت تاریخی شیراز انجام دادند.

عسکری افزود: ضروری است نه‌تنها بستری برای احیا هویت منطقه بلکه کمک به اقتصاد مردم بافت فراهم شود تا با پویایی و توسعه گردشگری در این منطقه جامعه محلی نیز منتفع گردد.

مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز با تأکید بر ضرورت فرهنگ باز زنده‌سازی بناها و ایجاد حس تعلق در بافت تاریخی شیراز افزود: تا زمانی که حس تعلق به بافت تاریخی در بین مردم و ساکنین این منطقه ایجاد نشود شاهد پویایی و توسعه و رونق در بافت نخواهیم بود.

وی ادامه داد: بازگشت ساکنین اصلی به بافت تاریخی، مرمت‌های اصولی آثار ارزشمند و تاریخی و باز زنده‌سازی بناها به‌جای بازسازی و اجرای برنامه‌های فرهنگی و خلاقانه در بافت تاریخی شیراز در کنار پروژه‌های سرمایه‌گذاری چون ایجاد تأسیسات خدماتی و رفاهی می‌تواند رونق به این بافت را برگرداند.

عسکری با بیان اینکه حس تعلق در افراد از کودکی شکل می‌گیرد و هم اکنون برنامه‌های گسترده و خلاقانه‌ای برای کودکان و نوجوانان در بافت تاریخی داریم افزود: بی‌تردید با اجرای این برنامه‌ها نه‌تنها بافت تاریخی حفاظت می‌شود و از گزند آسیب‌ها درامان می‌ماند؛ بلکه شاهد پویایی آن خواهیم بود.

مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز در ادامه به برگزاری نشست‌ها و دوره‌های آموزشی باهدف معرفی و حفاظت اصولی از بناهای ارزشمند این بافت برای گروه‌های سنی خاص و جامعه محلی و همچنین فعالان حوزه گردشگری و علاقه‌مندان به مباحث میراث‌فرهنگی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: برای نمونه به‌صورت هفتگی در خانه تاریخی نصیرالملک (پایگاه بافت تاریخی شیراز) کارگاه‌های آموزشی مرتبط با مباحث میراث‌فرهنگی برگزار می‌شود که می‌توان به برگزاری یکی از این برنامه‌ها در روز پنج‌شنبه گذشته اشاره کرد که علاقه‌مندان و شرکت‌کنندگان در این برنامه با مباحث نگارگری مکتب شیراز آشنا شدند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ