برآورد ۱۶ همت اعتبار برای اجرای ۴میلیون هکتار آبخیزداری

اقتصاد ایران: مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی گفت: برای اجرای ۴ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در عرصه‌های کشور در سال نخست برنامه هفتم، به ۱۶ همت اعتبار نیاز است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید نوری، مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی گفت: برای اجرای ۴ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در عرصه‌های کشور در سال نخست برنامه هفتم، به ۱۶ هزار میلیارد تومان (همت) اعتبار نیاز است.

وی افزود: در برنامه هفتم توسعه اجرای آبخیزداری و آبخوان‌داری در سطح ۲۰ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی در مدت ۵ سال هدف‌گذاری شده که در مجموع نیاز به ۱۳۳ هزار میلیارد تومان اعتبار و برنامه‌ریزی جامع و هوشمند مناسب دارد.

وی ادامه داد: با اعتبار مصوب ۲ هزار میلیارد تومانی امسال می‌توان در سطح ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور انجام داد در حالی که عرصه‌های اولویت‌دار و بحرانی مطالعه شده در کشور به ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در چارچوب یک برنامه جامع، ماموریت‌گرا و سلامت‌محور قابل اجراست.

نوری اظهار کرد: این میزان اعتبارات برای تحقق اهداف کمی برنامه هفتم رشد، کافی نیست هرچند این اطمینان در فضای دولت وجود دارد که علاوه بر اعتبارات تملک دارایی در سطح ملی، در سطح استانی نیز اعتباراتی برای آبخیزداری و آبخوان‌داری در نظر گرفته می‌شود و بخشی دیگر از اعتبارات با مشارکت مردم و از طریق مسئولیت‌های اجتماعی صنایع، معادن و خیرین تأمین می‌شود.

وی با بیان این که عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری باید در سطح حدود ۹۰ میلیون هکتار از اراضی باقیمانده در عرصه‌های منابع طبیعی کشور برای کاهش تخریب سرزمین، ارتقای پوشش گیاهی و برای مدیریت خشکسالی‌ها، کم‌آبی‌ها و نیز فرسایش و سیلاب‌ها اجرا شود، تصریح کرد: نزدیک به ۲۰ میلیون هکتار از این سطح برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری مطالعه شده و ۷۰ میلیون هکتار دیگر نیز باید مورد مطالعه تفصیلی اجرایی و به ویژه با رویکردهای نوین و لحاظ الگوی مدیریت پایدار سرزمین و مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز قرار گیرد.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی کشور، اعتبار مورد نیاز برای اجرای آبخیزداری و آبخوان‌داری در ۹۰ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی در طول برنامه‌های هفتم و هشتم توسعه را حدود ۷۳۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۲ با توجه به اعتبار تأمین شده، ۶۰ درصد در اجرای آبخیزداری و آبخوان‌داری در عرصه‌های منابع طبیعی پیشرفت فیزیکی داشته‌ایم.

نوری گفت: عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری تاکنون در سطح حدود ۳۲ میلیون هکتار از مساحت عرصه‌های منابع طبیعی کشور انجام شده است.

وی بر مشارکت مردمی در پیشبرد طرح‌های آبخیزداری در کشور تاکید و اذعان کرد: راهی به جز مشارکت مردم، صنایع و خیرین برای تحقق اهداف و برنامه‌های آبخیزداری نداریم.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی کشور ادامه داد: اگر بتوانیم نظام‌نامه مردمی‌سازی را که سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تدوین کرده، اجرا کنیم و از طریق دستورالعمل و آئین‌نامه ابلاغی آن که شرایط ورود مردم و مشارکت آنها به این عرصه‌ها را نشان داده؛ محور برنامه‌های سازمان را مشارکت و همراهی مسئولانه مردم قرار دهیم، سرعت پیشرفت اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری بیشتر خواهد شد و فاصله موجود جبران می‌شود.

وی در همین حال توضیح داد: یک بخشی از آبخیزداری مربوط به عملیات سازه‌ای و بیومکانیکی و مکانیکی است و بخش دیگر آن که بسیار کلیدی و مؤثرتر است، مربوط به فعالیت‌های مدیریتی و هم‌افزایی و همسویی برنامه‌های جامع است.

نوری افزود: با توسعه آموزش و توانمندسازی جوامع محلی و راه‌اندازی و تقویت تعاونی‌ها، اتحادیه‌ها و صندوق‌های حمایتی از مردم، عشایر و روستاییان می‌توان با هزینه کمتری، اثربخشی بیشتری در حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری و حفاظت از خاک و منابع طبیعی به دست آورد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ