ریل گذاری صحیح اقتصادی برای توسعه خراسان جنوبی

اقتصاد ایران: بیرجند- مدیرکل امور اقتصادی خراسان‌جنوبی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در خصوص ریل گذاری صحیح اقتصادی برای توسعه استان گفت: باید برنامه‌ریزی ها منطبق با داده‌های اقتصادی استان باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی ذاکریان مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی پیش از ظهر یکشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان اظهار کرد: با توجه به رویکردی که همه کشورها در جذب منابع کشورهای دیگر دارند موضوع جذب سرمایه‌گذار خارجی دارای اهمیت است.

وی تصریح کرد: از مهمترین دلایل این امر تأمین مالی می‌باشد اما مقاصد دیگری وجود دارد که جذب سرمایه‌گذاران خارجی را برای کشورها دارای اهمیت می‌کند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی ادامه داد: جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشورها می‌تواند زبان مشترکی بین جوامع ایجاد کند و منافع فی ما بین آنها به واسطه این موضوع تحت تأثیر قرار می‌گیرد و همچنین می‌تواند علاوه بر موضوعات اقتصادی در سایر مباحث از قبیل حوزه‌های سیاسی و نظامی نیز تأثیرگذار باشد.

ذاکریان با اشاره به اینکه در استان با توجه به اهمیت این موضوع مقوله سرمایه‌گذاری خارجی به عنوان یکی از رویکردهای اصلی مد نظر است، گفت: امروز می‌توانیم با افتخار اعلام کنیم که در طول مدت سه ساله اخیر پروژه‌های فعال ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: از ابتدای تأسیس استان تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد ۹ پروژه سرمایه‌گذاری خارجی در استان وجود داشته و در طی ۳ ساله اخیر نیز ۹ پروژه در این حوزه در استان داشته‌ایم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی ادامه داد: این پروژه‌ها جزو پروژه‌هایی هستند که به هیچ عنوان از منابع تسهیلاتی بانک‌ها استفاده نکرده و تمام آورده آن مربوط به سرمایه‌گذاران خارجی بوده است.

ایجاد ۸۵۵ نفر اشتغال با اجرای ۹ پروژه سرمایه گذاری خارجی

ذاکریان بیان کرد: تسهیلگری بر اساس آنچه که وزارتخانه بر عهده ما قرار داده و همچنین تأمین زیرساخت‌ها و تسهیل در امور اداری جزو اقداماتی بوده که برای جذب سرمایه‌گذاری انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌هایی که طی سه ساله اخیر در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی استان افتتاح شده جزو پروژه‌های با اهمیتی بوده که اشتغال بالایی داشته است، یادآور شد: در ۱۸ پروژه سرمایه‌گذاری خارجی فعال در استان برای یک هزار و ۳۰۰ نفر به طور مستقیم و دو هزار و ۶۰۰ نفر به طور غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده که ۶۶ درصد اشتغال مربوط به پروژه‌های سه ساله اخیر بوده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی ادامه داد: در ۹ پروژه سرمایه‌گذاری خارجی که در سه ساله اخیر به بهره برداری رسیده برای ۸۵۵ نفر به طور مستقیم و برای دو هزار و ۳۴۰ نفر به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است.

ذاکریان با اشاره به اینکه یکی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی فعال در استان مربوط به الیاف شیشه خضری بوده که در کمتر از یک سال به نتیجه رسید و در فاز اول برای ۲۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه تولیدات این کارخانه برای صنایع هایتک مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: این پروژه باعث شده تا از خام فروشی جلوگیری و حداکثر ارزش افزوده برای استان ایجاد شود و محصولات آن نیز صادرات محور است.

وی ادامه داد: بنا بر اعلام سرمایه گذار چینی اگر مشکلات زیرساختی از قبیل گاز و برق رفع شود تا تعداد ۲۰ سوله راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی افزود: سعی کرده‌ایم تا سرمایه‌گذاران را به جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده حداکثری سوق دهیم.

خراسان جنوبی استان سی ام در تأمین درآمدهای عمومی کشور

ذاکریان در خصوص روند تحقق تعهدات درآمدی استان گفت: به لحاظ بضاعت درآمدی مردم، استان در جایگاه سی تا سی‌یکم کشور قرار دارد اما در گذشته به لحاظ وصول درآمدی استان در رتبه‌های ۲۰ تا ۲۱ کشور بوده است.

وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای انطباق داده‌های اقتصادی استان با واقعیت‌های اقتصادی استان یادآور شد: در سال ۱۴۰۱ سهم استان از تأمین کل درآمدهای کشور ۰.۳۴ درصد در سال گذشته ۰.۲۹ درصد و در سال جاری به ۰.۲۸ درصد رسیده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی بیان کرد: امسال خراسان‌جنوبی به لحاظ تأمین درآمدهای کشور استان سی‌ام کشور است.

ذاکریان با اشاره به موضوع مولدسازی افزود: در سال ۱۴۰۱ تعهد درآمدی استان از محل مولدسازی دارایی‌های دولت در استان ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که با پیگیری‌های صورت گرفته و اقناع مرکز این رقم به ۱۶ میلیارد تومان در سال جاری رسیده است.

پرداخت ۸۵۲ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸

وی در زمینه تبصره ۱۸( پرداخت تسهیلات به فعالان اقتصادی) گفت: میانگین پرداخت این تسهیلات در کشور ۶۲ درصد بوده که در استان این میزان ۱۶ درصد بیش از میانگین کشوری بوده است.

به گفته وی طی سال جاری ۸۵۲ میلیارد تومان در قالب تسهیلات تبصره ۱۸ در استان پرداخت شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در کنار این موضوعات بحث حمایت از تولیدات داخلی نیز در استان مدنظر بوده است، بیان کرد: در این راستا تمام دستگاه‌های اجرایی موظف شده‌اند تا از تولیدات و خدمات داخل استان که بیش از یک هزار مورد در این راستا احصا شده استفاده کنند و نظارت‌ها بر این امر وجود دارد.

ذاکریان یکی از اتفاقات خوب دولت سیزدهم را راه‌اندازی درگاه ملی مجوزها عنوان کرد و گفت: این سامانه از شهریورماه ۱۴۰۱ آغاز به کار کرده و تاکنون ۷۷ هزار درخواست از سوی مردم استان در این سامانه ثبت شده است.

وی ادامه داد: در این سامانه مدارک مورد نیاز، زمان صدور مجوز و همچنین هزینه‌ها مشخص بوده و بنابراین در این راستا شفاف‌سازی لازم صورت گرفته است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: ۹۰ درصد مجموع درخواست‌های ثبت شده در درگاه ملی مجوزها توسط مردم استان منجر به صدور مجوز شده است.

ذاکریان عنوان کرد: علاوه بر این موضوعات رویکرد ارتقای پژوهشی و علمی در حوزه اقتصادی استان مدنظر بوده و تاکنون ۱۱ جلد کتاب به چاپ رسیده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ