مهمترین چربی سوز چه خواص درمانی دارد؟

اقتصاد ایران: نوشیدنی‌های طبیعی نظیر چای، قهوه و آب کرفس در چربی سوزی مؤثر هستند، اما به باور متخصصان تغذیه تاثیر این نوشیدنی‌ها از ادویه جات کمتر است. اما بهترین چربی سوزها کدام هستند و مهمترین چربی سوز چه خواص درمانی دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، دکتر منصور رضایی، متخصص تغذیه درباره موثرترین چربی سوز بیان کرد: تنها چربی سوز مطمئن در عالم پزشکی، ماده‌ای است به نام ال کارنیتین که بدن در کبد و کلیه می‌سازد. این ماده از پپسید ساخته می‌شود. در واقع آمینو اسید است. عدم تولید ال کارنتین در بدن بیماران دیالیزی و کلیوی حاد که کلیه‌ها و کبد آن‌ها ال این ماده مکمل را نمی‌سازد باعث تجمع چربی‌های اضافی در مناطقی از شکم و باسن و ران می‌شود و ظاهر فرد را از ریخت می‌اندازد. به همین دلیل است که خیلی است که خیلی از ورزشکارها و خیلی از افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند. از مکمل ال کارنیتین که در داروخانه‌ها موجود است استفاده می‌کنند. آیا این مکمل برای همه سودمند است؟ خیر، این مکمل برای بیمار دیالیزی و کبدی یا آن دسته از افرادی که بدنشان توانایی ساخت ال کارنیتین را ندارد، مفید به فایده است. مصرف این مکمل می‌‍‌تواند چربی‌های اضافی را کاهش دهد.

او درباره نحوه عملکرد ال کارنیتین گفت: این ماده یک پپسید داخلی است که در کبد و کلیه‌ها تولید می‌شود و چربی‌های بلند زنجیر را به میتوکندری یا موتورخانه بدن و محل سوخت و ساز سلول‌ها منتقل می‌کند. از طریق این انتقال سوخت و ساز چربی‌ها تسهیل می‌شود. یک سری داروهایی هستند مانند اورلی استات، ونوستات و زنیکا که همه آن‌ها بک کاربرد دارند و مانع از جذب چربی‌های خوراکی در یک وعده غذایی می‌شوند یا به اصطلاح آنزیم لیپاز را مهار می‌کنند. در پی خوردن این داروها یک سوم از چربی‌ها یک وعده غذایی وارد مدفوع شده و از بدن دفع می‌شوند این روند مانع ذخیره شدن چربی‌ها می‌شود. اما این قرص‌ها چربی سوز نیستند. با این حال عوارض زیادی دارند که از جمله عوارض آن بی اختیاری مدفوع است به همین دلیل خیلی از مردم ار ادامه خوردن این قرص‌ها امتناع می‌کنند.

نوشیدنی‌های چربی سوز

این متخصص تغذیه درباره نوشیدنی‌های چربی سوز عنوان کرد: ما نوشیدنی‌های چربی سوز به آن شکل نداریم، یکی از چیزهایی که داریم ادویه‌جات هستند. زردچوبه، فلفل، زنجبیل و دارچین که طبع آن‌ها گرم است. این ادویه جات سوخت و ساز و متابولیسم را بالا می‌برند و انرژی غذایی را در آن وعده به حرارت تبدیل می‌کند. زمانی که فلفل زیاد می‌خورید خیس عرق می‌شوید برای همین اهالی جنوب ایران، بندرعباسی‌ها، اهوازی‌ها و سیستان و بلوچستانی‌ها، پاکستانی‌ها، هندی‌ها و بنگلادشی‌ها همیشه غذاهای پر ادویه می‌خورند که این انرژی غذا تبدیل به حرارت شده و از بدن خارج شود، زمانی که حرارت به صورت عرق از بدن خارج می‌شود، داخل بدن خنک می‌شود.

قهوه و شکلات به یک شرط لاغر می‌ کنند

رضایی درباره تاثیر برخی از نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها در لاغری توضیح داد: چای، قهوه و شکلات، اندکی متابولیسم را بالا می‌برند و اشتها را کاهش می‌دهند. البته به شرطی که این مایعات شیرین نباشند و تاثیرشان هم اندک است. منظور قهوه یا شکلات شیرین هم نیست. چای، قهوه و شکلات در زمره مواد دارای تری متیل گزانتین‌ها (نام شیمیایی کافئین) هستند. زمانی که چای می‌خورید بدن عرق می‌کند که این نشان‌دهنده این است که سوخت و ساز بدن بالا رفته است. در واقع باعث کاهش ذخیره چربی و از بین رفتن میزان اندکی از آن می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ