محلات حاشیه‌نشین ۳۰ درصد شهرها را تشکیل می‌دهد

اقتصاد ایران: زنجان-رئیس کارگروه حاشیه نشین و مناطق حاد و بحرانی وزارت کشور گفت: محلات حاشیه‌نشین ۳۰ درصد شهرها را تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم نورمحمدی، ظهر یکشنبه در جلسه شورای اجتماعی استان زنجان اظهار کرد: سال گذشته ۱۰ میلیارد بودجه اختصاص دادیم تا اقدامات انجام شده در خصوص کنترل آسیب‌های اجتماعی را مستندسازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه رشد شهرنشینی در سال ۱۳۷۵ تا سال ۱۳۹۷ از ۶۱ درصد به ۷۲ درصد افزایش یافت، ابراز کرد: در این مدت بافت‌های ناکارآمد به ۲۵ درصد رسید که فقدان فرصت‌های شغلی در روستاها و توزیع غیرعادلانه منابع ثروت از علل آن بود.

رئیس کارگروه حاشیه‌نشینی و مناطق حاد و بحرانی، رشد شهرنشینی از سال ۸۷ تا کنون را از ۷۲ درصد به ۷۴ درصد عنوان کرد و گفت: بافت‌های ناکارآمد نیز ۳۰ درصد شده است. وی تصریح کرد: افزایش هزینه‌های زندگی در مراکز کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ و گرانی غیرمتعارف خرید و اجاره مسکن از علل و شرایط افزایش بافت‌های ناکارآمد در این سال‌ها به‌شمار می‌رود.

نورمحمدی تصریح کرد: درباره تعداد حاشیه‌نشینان کشور ارقام متفاوتی از ۱۱ میلیون تا ۲۸ میلیون مطرح شده و علاوه بر بافت‌های تاریخی و فرسوده، بیش از ۶ میلیون نفر در سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه شهرها زندگی می‌کنند. وی با اشاره به اینکه برای بررسی وضع موجود حاشیه‌نشینی ۱۱۲ شهر مورد مطالعه قرار گرفت، خاطرنشان کرد: در این شهرها ۴۳ درصد مساحت و ۱۴.۶ درصد از جمعیت محلات حاشیه‌نشین بودند.

رئیس کارگروه حاشیه‌نشینی و مناطق حاد و بحرانی کم توجهی به مسائل و مشکلات مبدا و پایین بودن شاخص‌های توسعه در مناطق مبدا، کم‌توجهی به بخش کشاورزی، خشکسالی و کاهش بهره‌وری بخش کشاورزی، گرانی غیرمتعارف مسکن و اجاره در بافت‌های اصلی شهرها و عدم تعادل و توازن بین رشد شهرنشینی و توسعه صنعتی را از علل وقوع حاشیه‌نشینی برشمرد.

وی ادامه داد: بی‌ثباتی در متغیرهای کلان اقتصادی، ضعف برنامه‌های مؤثر برای پاسخگویی به نیازهای سرپناه اقشار کم‌درآمد، کم‌توجهی به عوامل تشدیدکننده مهاجرت و عدم تعادل منطقه‌ای در کشور و توزیع غیرعادلانه منابع قدرت و درآمد از دیگر عوامل است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ