انتقاد عارف از حملات سایبری یکسان به سیستم توزیع بنزین در سال‌های گذشته

اقتصاد ایران: عارف: به سیستم توزیع بنزین کشور حمله شد و ضربه خورد؛ حمله سال دوم عین سال اول بود؛ چه کسی باید پاسخگو باشد؟

معاون اول رئیس جمهور با انتقاد از ضربه‌پذیری سیستم توزیع بنزین و بروز حملات هکری یکسان در سال‌های گذشته، از وزیر نفت خواست که مقابله با حملات سایبری را پیگیری کند.

 محمدرضا عارف در آیین تکریم و معارفه محسن پاک‌نژاد، وزیر نفت گفت: «به سیستم توزیع بنزین کشور حمله شد و ضربه خورد؛ حمله سال دوم عین سال اول بود؛ چه کسی باید پاسخگو باشد؟»

او با تأکید بر اینکه در این بخش غفلت شده است، از وزیر نفت خواست که در کل بخش صنعت نفت مقابله با حملات سایبری را به‌طور جدی دنبال کند.

عارف ادامه داد: «ما ظرفیت پاسخگویی به این موضوع را در کشور داریم و با تعامل و همکاری با بخش‌های ذی‌ربط، از نظر علمی در کشور این مسائل قابل حل است. می‌گویند آدم عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود اما در یک سال دو  حمله مشابه اتفاق افتاد. آقای پاک‌نژاد این مسأله را به‌طور جدی دنبال کند.»

اشاره‌ی معاون اول رئیس جمهور به حملات سایبری در سال ۱۴۰۲ است:

در مورد اول صبح ۲۷ آذر امسال، شمار زیادی از جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور از دسترس خارج شدند. در اثر این حمله سایبری خرید بنزین سهمیه‌ای در بسیاری از جایگاه‌ها از مدار خارج شد و گستردگی آن چنان بود که فعالیت ۶۰ تا ۷۰ درصد پمپ بنزین‌های کشور را مختل کرد. با آفلاین‌شدن سامانه سوخت‌رسانی، بنزین سهمیه‌ای از مدار خارج و سوخت‌گیری با نرخ آزاد در برخی سکوها آغاز شد.

با اینکه سخنگوی انجمن سوخت این اختلال را به مشکلی فنی نسبت داده بود، درنهایت وزیر وقت نفت تایید کرد که گروه هکری اسرائیلی به نام «گنجشک درنده» عامل این حمله است؛ این گروه پیش از این مدعی حمله سایبری به کارخانه‌های بزرگ فولاد هم شده بود.

حمله‌ی دوم هم نهم دی به همین شکل انجام شد. اما پیش از این در  آبان ۱۴۰۰، حمله سایبری گسترده‌تری همه جایگاه‌های سوخت را از کار انداخت. در آن زمان سه روز طول کشید که وضعیت به حال عادی برگردد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ