نگاه راوی «سیطره» به اخراج گروهک تروریستی کومله از عراق

اقتصاد ایران: سران کومله به اقلیم کردستان دل خوش کرده بودند و باور نداشتند اقلیم کردستان آنها را اخراج کند تا اینکه قباد طالبانی و مقامات امنیتی آسایش اقلیم کردستان آب پاکی را روی تروریست ها ریخت.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: کتاب «سیطره» شامل خاطرات هفت سال نفوذ نادر کیانی از نیروهای انقلابی ایران به قلب گروهک کومُله چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ در حوزه هنری رونمایی شد. «سیطره» نکات تاریخی، سیاسی و اطلاعاتی جالبی دارد که می‌تواند برای مخاطب جالب باشد. اما یکی از موضوعات مهم خاطرات کیانی در این کتاب، موضوعات اجتماعی هستند که یکی از زیرشاخه‌هایش مربوط به زنان و دختران است. بخشی از خاطرات کیانی درباره وضعیت زنانی است که فریب شعارهای جذاب آنها را خورده و به امید رسیدن به اروپا یا زندگی بهتر وارد اردوگاه‌های دموکرات، کومله، پ‌پ‌ک یا هر سازمان جدایی‌طلب دیگر می‌شوند.

نادر کیانی یک‌جوان شیعه کُرد از اهالی بوکان است که پدری شیعه و مادری اهل سنت دارد. او از ابتدای جوانی قصد ورود به فعالیت‌های اطلاعاتی و خدمت به ایران را داشته و برای رسیدن به هدفش، این مسیر را به‌تنهایی و بدون کمک دیگران طی کرده است.

پیش‌تر در قالب یک‌پرونده ۴ قسمتی مطالب و خاطرات «سیطره» را مرور کردیم که در پیوندهای زیر قابل دسترسی هستند:

* «گزارشی از وضعیت اسفناک زنان و دختران فریب‌خورده کومله و دموکرات / زن و مرد فرقی ندارند!»

* «مسوول پذیرش کومله: حرفی از خدا و دین نزن!»

* «عملیات نفوذ کومله به سقز و سردشت چگونه لو رفت؟ / تلاش برای درگیری با سپاه و جلب توجه رسانه‌ها»

* «وقتی نفوذی ایران درکومله مشاور ارشد شد/ مهتدی پول تقلبی توزیع می‌کرد»

نگاه راوی «سیطره» به اخراج گروهک تروریستی کومله از عراق

طی این‌روزها به دستور دولت مرکزی عراق و با همکاری اتحادیه میهنی کردستان، فرایند اخراج کامل گروهک تروریستی کومله از اقلیم عراق استارت خورده است. نادر کیانی راوی «سیطره» در این‌باره یادداشتی نوشته که برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته است.

مشروح متن این‌یادداشت در ادامه می‌آید؛

سال گذشته و در چنین روزهایی بود که سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق گفت نیروهای امنیتی این کشور اجرای توافقنامه امنیتی با ایران را آغاز کرده‌اند.

تحسین الخفاجی، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق، به رسانه های عراقی گفت؛ نیروهای امنیتی این کشور روند اعمال قانون و حاکمیت نظام بر تمام نقاط مرزی عراق با ایران را آغاز کرده‌اند.

به گفته سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق، هدف عراق از اجرای توافقنامه امنیتی با ایران، جلوگیری از تبدیل عراق به سکویی برای حمله به کشورهای همسایه است که در قانون اساسی عراق به آن تاکید شده است.

سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق همچنین اظهار کرده بود؛ نیروهای عراق توانایی نظامی لازم را برای کنترل نوار مرزی عراق و ایران دارند؛ ضمن این که در این زمینه هماهنگی سطح بالایی با دولت محلی اقلیم کردستان عراق وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه عراق کاملا به اجرای توافقنامه امنیتی با ایران متعهد است، گفته بود: این امر به نفع امنیت ملی عراق است.

در شهریور سال گذشته یکی از اعضای «اتحادیه میهنی کردستان» غیاث السورجی ، اعلام کرد: عراق عملا اجرای توافقنامه امنیتی با ایران را جهت از بین بردن گروه‌های مخالف مستقر در مرز ایران و عراق (گروه‌های تروریستی) آغاز کرده است و بسیاری از این گروه‌ها از مرز دور و خلع سلاح شده‌اند.

وی تاکید کرد: هماهنگی میان بغداد و اربیل برای اجرای این توافقنامه که مسئولیتش بر عهده طرفین است، وجود دارد.

اما متاسفانه این وعده و وعیدها طول کشید و یک سال از این وعده ها گذشت تا اینکه خبر رسید طی روزهای گذشته، هیئتی از گروهک تروریستی کومله با قباد طالبانی معاون نخست وزیر اقلیم کردستان دیدار کرده و از وی خواسته اند تا قید توافقنامه امنیتی را بزنند!

سران گروهک کومله وقتی به خواسته خود نرسیدند از طالبانی درخواست فرصت بیشتری با هدف وقت کشی را کردند اما قباد طالبانی به صراحت به هیئت کومله اعلام کرد تا پایان ماه سپتامبر سالجاری میلادی باید اردوگاه های زرگویز، زرگویزله و بانه گه وره را ترک کرده و به کمپ های سورداش و بالیسان منتقل شوند

ایران نیز در نتیجه امضای توافقنامه امنیتی، اعلام کرده حملات خود را به خاک عراق متوقف خواهد کرد.

نگاه راوی «سیطره» به اخراج گروهک تروریستی کومله از عراق

طبق خبرهای موثقی که به دستم رسیده، روند انتقال گروهک کومله آغاز شده و در روزهای گذشته تعداد زیادی وانت بار با هدف انتقال پیشمرگان و خانواده هایشان به کمپ های تعیین شده، در اردوگاه های کومله مستقر شده اند و با این اوصاف طی روزهای آینده شاهد انتقال هر ۳ شاخه کومله به مناطق دیگر در داخل عراق خواهیم بود(سورداش و بالیسان). از آنجا که اعضای گروهک تروریستی کومله براساس قوانین بین‌الملل و سازمان ملل برای پناهندگان در عراق حضور دارند، این روند زیر نظر سازمان ملل انجام خواهد شد.

بر اساس توافقنامه امنیتی، نقاط مرزی مشترک با ایران از گروه‌های تروریست و تجزیه طلب کردی نیز پاکسازی شده است.

عراق و ایران در اسفندماه سال ۱۴۰۱ از امضای توافقنامه امنیتی میان ۲ کشور خبر دادند که براساس آن عراق متعهد شد تا گروه‌های تروریستی حاضر در مرز عراق با ایران را خلع سلاح کرده و آنها را به اردوگاه‌های پناهندگان تحت نظارت سازمان ملل منتقل کند.

طبق توافقنامه، ایران تا ۲۸ شهریورماه سال ۱۴۰۲ به عراق مهلت داده بود تا گروهک های تروریست کرد ایرانی مستقر در خاک اقلیم را خلع سلاح و اردوگاه های نظامی آنان را تعطیل کنند.

این توافقنامه امنیتی در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ میان علی شمخانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ایران و قاسم الاعرجی مشاور شورای امنیت ملی عراق و با حضور محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق امضا شد.

تحویل دادن افراد تحت تعقیب که در عضویت گروهک های تروریست کردی هستند نیز بخشی از توافقنامه امنیتی میان تهران و بغداد است.

همچنین در بخش دیگری از این توافقنامه امنیتی، دولت عراق ملزم شده از ورود عوامل گروهک های تروریست کردی به خاک کشورمان جلوگیری به عمل بیاورند.

سران گروهک های تروریست کردی در مصاحبه‌های مختلف اعلام کره بودند که خلع سلاح خط قرمز آنان است و از این موضع خود کوتاه نمی آیند و اردوگاه ها را هم ترک نمی کنند.

سران کومله به اقلیم کردستان دل خوش کرده بودند و باور نداشتند اقلیم کردستان آنها را اخراج کند تا اینکه قباد طالبانی و مقامات امنیتی آسایش اقلیم کردستان آب پاکی را روی تروریست ها ریخته و اعلام کردند، تا پایان سپتامبر باید از اردوگاه ها خارج شوید و بالاخره گرچه با تاخیر زیاد اما در نهایت به پایان فعالیت های مسلحانه گروهک های تروریست کردی رسیدیم.

با توجه به شروع پروسه اخراج گروهک تروریستی کومله، به پیشمرگان و خانواده هایشان توصیه اکید می شود هر چه سریع تر از این گروهک جدا شده و به آغوش خانواده هایشان بازگردند، جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته با عطوفت با فریب خوردگان برخورد خواهد کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ