پزشکیان چرا تهران را اصلا دوست ندارد؟

اقتصاد ایران: روز گذشته مسعود پزشکیان در یک سخنرانی اعلام کرد که تهران به عنوان پایتخت کشور با مشکلاتی دست به گریبان است و هیچ راه‌حلی جز انتقال مرکزیت وجود ندارد.

برترین‌ها: روز گذشته مسعود پزشکیان در یک سخنرانی اعلام کرد که تهران به عنوان پایتخت کشور با مشکلاتی دست به گریبان است و هیچ راه‌حلی جز انتقال مرکزیت وجود ندارد. رئیس جمهور خاطرنشان کرد: کمبود آب، نشست زمین، آلودگی هوا و امثال آن با تداوم سیاست‌ها و اقداماتی که تا به حال اتخاذ و اجرا شده‌اند، فقط تشدید شده و راه‌حل اساسی جابجایی مرکزیت سیاسی و اقتصادی کشور است. انتقال مرکزیت سیاسی و اقتصادی هم به این شکل که ما خودمان در تهران بنشینیم و به مردم بگوییم جابجا شوند، مقدور و ممکن نیست، باید ابتدا خودمان برویم تا مردم هم دنبال ما بیایند.

رویایی که از دهه 60 وردِ زبان همه دولت‌ها بوده را پزشکیان هم مطرح کرد. اما روسای جمهور قبلی وقتی با هزینه‌های سرسام‌آور این تصمیم مواجه شدند، پشیمان شده و دیگر حرفی به میان نیاوردند. وجود مشکلات ساختاری در تهران نظیر افزایش بی‌رویه مهاجرت، کمبود آب، سرانه آموزشی، ورزشی و ... مورد قبول همه هست اما این صحبت‌ها فقط پاک کردن صورت مسئله است تا از زیر بار حل مشکلات پایتخت شانه خالی کنند و به گردن قبلی‌ها بیندازند.

پزشکیان چرا تهران را اصلا دوست ندارد؟

این چند جمله کافی بود تا پزشکیان مورد نقد سیاسیون و کاربران عادی در فضای مجازی قرار بگیرد. برخی همراهان سیاسی قالیباف نظیر کرباسچی این حرف را شعار نامید که عملی نخواهد شد. برخی‌ها اعتقاد دارند این تصمیم در صورت اجرا هم دردی از شلوغی تهران دوا نمی‌کند. البته این ماجرا تا زمانی ادامه دارد که در استان‌های دیگر شرایط کار و اشتغال فراهم شود تا معضل مهاجرت به تهران حل شود و شرکت‌های بزرگ هم تصمیم به خروج از تهران بگیرند که قطعا هزینه‌های جابجایی آنقدر سنگین است که مطمئنا هیچ کس راضی به این کار نخواهد شد.

یک مشکل بزرگ در تهران هم وجود میلیون‌ها مهاجر غیرقانونی افغان است که باعث شلوغی، افزایش شدید هزینه‌های اجاره و کاهش اشتغال شده که واجب است آقای رئیس جمهور قبل از صحبت‌های بیهوده درباره مسائل تخیلی، فکری به حال خروج اتباع غیرقانونی از کشور کند.

پزشکیان چرا تهران را اصلا دوست ندارد؟

در این میان برخی نظرات دایی‌جان ناپلئون گونه وجود دارد که شاید از شنیدنش تعجب کنید: برخی می‌گویند چون رای جلیلی در تهران نزدیک به پزشکیان بوده و رئیس‌جمهور بیشتر رای خود را در استان‌های مرزی کسب کرده، از مردم پایتخت دلخور است و دیگر اینکه شاید این حرف‌ها زمینه‌ای برای خیلی بیشتر گران کردن زندگی در تهران باشد تا خیلی‌ها را مجبور به ترک شهر کند، امری که پیشتر هم توسط برخی‌ها نظیر کرباسچی و مرعشی در زمانی که کاندیدای شهرداری تهران در سال 97 بود، مطرح شده بود. البته برخی نشانه‌ها هم در این زمینه وجود دارد. در این باره ویدئویی از صحبت‌های سیدحسن موسوی‌فرد (کارشناس مسائل اقتصادی) درباره فرزانه صادق مالواجرد (وزیر راه دولت چهاردهم) مطرح شده که قابل توجه است. او گفته: خانم صادق مالواجرد که به تازگی وزیر راه و شهرسازی شده، مورد عجیبی است، او نه موافق توسعه افقی شهر است نه توسعه عمودی شهر. او معتقد است باید تهران را آنقدر گران کرد که مردم از تهران بروند. 

در پایان باید یادآور شد در مورد انتقال پایتخت، مانند بسیاری از تصمیمات بزرگ سیاسی و اقتصادی، موفقیت و شکست نسبی بوده است، به عوامل مختلفی بستگی داشته است و نمی‌توان یک پاسخ قطعی برای همه کشورها ارائه داد. بسیاری از کشورها با انتقال پایتخت به اهداف خود رسیده‌اند و برخی دیگر با چالش‌های جدی مواجه شده‌اند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ