طراحی صنعتی ساختمان‌ها باید بومی و مطابق با اقلیم هر منطقه باشد

اقتصاد ایران: یک فعال صنعت ساختمان گفت: در فرآیند ساخت مسکن در قالب صنعتی سازی باید از تهیه نقشه‌های تیپ پرهیز شود و طراحی صنعتی باید مطابق اقلیم و زیست بوم منطقه باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شهریار یقینی یک فعال صنعت ساختمان با اشاره به سابقه انبوه سازی مسکن در کشور، گفت: انبوه سازی مسکن تا دهه ۹۰ به صورت محدود و با طرح‌های موضعی و موردی و با روش‌های نیمه صنعتی در ایران اجرایی شده است و سیاست‌های تشویقی برای ورود و استفاده از فناوری‌های نوین ساختمانی در این دوره رواج یافت.

وی گفت: در فاز بعدی برای حل مشکل مسکن و جبران کمبود آن که به واسطه رشد جمعیت، افزایش مهاجرت به شهرهای بزرگ و فرسودگی سکونتگاه‌های قدیمی شهرها به وجود آمده بود، برنامه مسکن مهر و سپس طرح نهضت ملی مسکن در دوران اخیر تدوین شد؛ کارشناسان حوزه ساختمان و مسکن رشد صنعتی سازی ساختمان برای جبران سریع بخشی از این کمبود و ارتقای کیفی ساخت و ساز را نیاز صنعت ساختمان می‌دانند.

این کارشناس مسکن ادامه داد: در برخی کشورها نظیر کشورهای کمونیستی انبوه سازی ناموفق بود چرا که با دستورهای برنامه‌ای دولتی رخ داد؛ بنابراین در کشور ما برای پرهیز از تکرار تجربیات تلخ جهانی انبوه سازی صنعتی ساختمان ضروری است ساختارهای نظام تولید صنعتی ساختمان و متناسب با نیازهای جامعه ایرانی ایجاد شود.

یقینی افزود: در این نظام جدید نقش معماران به عنوان راهبر و طراح پروژه‌ها باز تعریف شود. الزام طراحی مجموعه‌های مسکونی جدید بر اساس ویژگی‌های اقلیمی، اجتماعی و فرهنگی هر منطقه مورد توجه قرار گیرد و از نفشه‌های تیپ برای کل کشور اجتناب شود و همچنین تولید مصالح و اجزای ساختمانی با رعایت استانداردهای مربوطه و در چارچوب نظام هماهنگ‌های الزامی تشویق و توسعه یابد و استفاده از آنها در ساختمان‌های تولید شده با روش‌های صنعتی الزامی شود.

وی گفت: در همین حال لازم است آموزش‌های لازم در دانشکده‌های معماری و مهندسی ارائه شود و با برپایی دوره‌های باز آموزی برای مهندسین و مدیران اجرایی به ترویج صنعتی سازی ساختمان اهتمام ورزیده شود.

یقینی با اشاره به لزوم تدوین آئین نامه‌ها و ضوابط ساخت‌وساز متناسب با این روند تصریح کرد: ضروری است سیستم‌های ساختمانی مطرح در دنیا متناسب با امکانات و نیازهای کشور مطالعه شده و تاییدیه‌های لازم از مراکز تحقیقی و علمی کشور و با حذف مراحل تشریفاتی و دست و پاگیر اخذ شود تا امکان استفاده از آنها در پروژه‌های انبوه سازی صنعتی عملی شود و از سوی دیگر ضروری است ساختار مدیریتی و مالی متناسب با تولید صنعتی ساختمان تهیه شود تا بر پایه آن طرح و اجرای پروژه‌های بزرگ انبوه سازی صنعتی قابلیت اجرا و تحقق یابند.

وی همچنین خاطر نشان ساخت: در همین حال اصل کسب سود متناسب ساخت با حفظ حقوق مصرف کننده و بهره بردار و تولید کننده در فضایی رقابتی برای توسعه گران ساخت و ساز باید مورد توجه و تاکید قرار گیرد.

وی تاکید کرد: علاوه بر این توجه به بهبود شرایط محیط زیست با رعایت صرفه‌جویی در مصرف انرژی و پرهیز از تولید انواع آلودگی‌های زیست محیطی در مدت زمان اجرا و بهره برداری ساختمان از اولویت‌های مهم صنعتی سازی ساختمان است. با تدوین مقررات و قوانین متناسب و رصد کردن مداوم رعایت شدن آن، به بهبود شرایط زیستی محیط پیرامونی پرداخته شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ