چگونگی مواجهه با چالش‌های نوجوانی محور اصلی آثارم است

اقتصاد ایران: اصفهان- یک نویسنده کتاب گفت: همیشه نگاه روشن و پر از امیدی به نوجوان دارم و اغلب آثارم به چگونگی مواجهه با چالش‌های دوره نوجوانی پرداخته است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- ریحانه شهبازی: دوره حساس نوجوانی و چالش‌های مختلفی که با آنها روبرو هستند یکی از محوری‌ترین دغدغه‌های امروزه‌ی نویسندگان به شمار می‌رود که بتوانند به وسیله بیان تجربه‌های متفاوت و داستان‌گونه، آنها را نسبت به واقعیت‌های زندگی و چگونگی مواجهه با آسیب‌های احتمالی آشنا کنند تا با بهترین روش ممکن، وقایع را مدیریت کنند و با نقش‌آفرینی مستقیم تبدیل به قهرمان زندگی خود شوند.

فاطمه نفری یکی از نویسندگانی است که به صورت تخصصی از سال ۸۸ شروع به نویسندگی کرده که اغلب آثارش مربوط به نوجوانان است. او اخیراً کتاب «یلدا کنار تو» را توسط «انتشارات مهرستان» روانه بازار کرده است. این رمان داستان دختر نوجوانی به نام یلداست که با خانواده‌اش در شهر مشهد زندگی می‌کنند، مادرش پزشک است و پیشنهاد ریاست یکی از بیمارستان‌های بزرگ نیشابور را دارد. پدرش هم مدیر یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشهد است و به همین سبب اختلاف بین والدینش شروع می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با این نویسنده و آثارش گفت و گویی را انجام دادیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید؛

آثار شما اغلب در چه موضوعاتی منتشر می‌شود و در چه سبک ادبی قلم می‌زنید؟

همیشه سبک واقع‌گرایی و ترکیبی از داستان‌های اجتماعی، تاریخی و عاشقانه را کار می‌کنم و سعی کردم محوریت داستان‌ها حول محور ایجاد انگیزه و امید باشد، به نوعی می‌توان گفت که آثارم در حیطه‌ی انگیزشی قرار دارند. همچنین در برخی آثارم نگاه ویژه به اساطیر و فولکلر داشته‌ام؛ اما به صورت عمده به معضلات نوجوان امروز و گذشته می‌پردازم تا زندگی معمولی و عادی نوجوانان را نشان بدهم که در مقابل این مشکلات چگونه تبدیل به قهرمان‌هایی می‌شوند که برای آرزوهای خود و اهدافشان می‌جنگند.

کتاب «یلدا کنار تو» با چه هدف و شیوه‌ای به رشته تحریر درآمده است؟

این کتاب اثری است که چند خط داستانی را پیش می‌برد، اول اینکه داستان نوجوان ۱۴ ساله‌ای است که اهدافی دارد و به موانعی برای رسیدن به آنها برمی‌خورد، در این راه افرادی هستند که به یلدا کمک می‌کنند و افرادی هم مانند ضد قهرمان، سد راه او می‌شوند و در این میان یلدا باید مسیر خود را پیدا کند.

در کنار اینها به خانواده‌ی یلدا پرداختم که پدر و مادر در آستانه‌ی جدایی هستند و معضلاتی که او و خواهر کوچکترش در فراق پدر و مادر دچار آن می‌شوند در آسیب‌شناسی طلاق مطرح شده است. در این میان ارتباط و پیوند نوجوان امروزی با مذهب و اهل بیت (ع) موضوع محوری این رمان قرار گرفت که به جهت اقلیمی که یلدا در آن ساکن است و در مشهد زندگی می‌کند به چگونگی شکل‌گیری ارتباط او با امام رضا (ع) پرداخته شده است. سعی کردم با همه این مسائل در کنار هم که زندگی یلدا را در روزهای پر تشویشی ساخته است، نوری را در زندگی او قرار دهم که ناامید نباشد و راهش را پیدا کند.

چگونگی مواجهه با چالش‌های نوجوانی محور اصلی آثارم است

چه ضرورتی را احساس کردید که به این موضوع برای نوشتن کتاب پرداختید؟

احساسات و دغدغه‌های نوجوانان برای من اهمیت زیادی دارد، اینکه آنها در مقابل مشکلات زندگی چه واکنشی نشان می‌دهند، آیا به شخصیت کنش‌گر یا منفعل و فسرده تبدیل می‌شوند یا مسیر زندگی خود را پیدا می‌کنند. در اغلب رمان‌ها به نوعی سعی کردم که راهکار را به وسیله داستان به نوجوانان نشان دهم و اینکه آنها می‌توانند قهرمان زندگی خود باشند.

ارتباط معنوی نوجوان‌های امروز با خدا و اهل بیت (ع) از دیگر ضرورت‌های نگارش این رمان بود که به دور از اصطلاحات شعارگونه به درستی به این مسئله بپردازم که تا حد زیادی این امر در کتاب «یلدا کنار تو» رخ داد. مسئله طلاق هم بسیار فراگیر است و آسیب‌های آن برای نوجوانان بیشتر از پدر و مادرهاست و در واقع فرزندان، قربانی اصلی هستند که پرداختن به آنها باعث می‌شود، آگاهی نسبت به این آسیب افزایش یابد و هم تلنگری برای نوجوانان باشد که اگر در چنین موقعیت‌هایی قرار گرفتند، بدانند چه واکنش‌هایی داشته باشند. در واقع کتاب «یلدا کنار تو» علاوه بر اینکه یک کتاب برای نوجوانان است، می‌تواند برای والدین نیز کتاب مفیدی باشد که آسیب‌های وارده را بشناسند و نگاه متفاوتی داشته باشند.

نوع آثار شما با چه نگاهی به مباحث نوجوان پرداخته است؟

همیشه یک نگاه روشن و پر از امیدی به نوجوان دارم و معتقدم که می‌تواند نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در آینده‌ی جامعه و زندگی موفق خود داشته باشد. در تمام آثارم نوجوانانی را به تصویر کشیدم که اگر ضعف‌هایی داشتند بر آنها فائق آمدند تا نوجوان‌هایی را که از خمودگی، افسردگی و عدم واکنش به چالش‌ها رنج می‌برند، ترغیب و تشویق کنم که تنها خود آنها می‌توانند نقش مؤثر و تعیین‌کننده در خروج از معضلات را داشته باشند.

جایگاه ادبیات نوجوان در بازار کتاب را چطور ارزیابی می‌کنید؟

همانطور که در جربان هستید بازار کتاب‌های ترجمه در بخش نوجوان داغ است و علت‌های مختلفی دارد که خواننده نوجوان گرایش بسیاری به آنها دارد. سود ناشران، ضعف نویسندگان داخلی و… از جمله دلایل آن است که باید ریشه‌یابی شود. من معتقدم که کار خوب در صورتی که نویسنده تمام تلاشش را کرده باشد و توسط ناشر حمایت شود، دیده و خوانده خواهد شد. همه چیز بستگی به نویسنده ایرانی دارد و به نوعی با خوب بودن و عالی بودن آثار، سایر موانع را حذف و خواننده نوجوان ایرانی را می‌توان در مشت خود نگه داشت.

گفتنی است کتاب یلدا کنار تو در ایام شهادت امام رضا (ع) توسط نشر مهرستان روانه بازار کتاب شده است که علاقه مندان به رمان نوجوان می‌توانند با مراجعه به نشانی Book.Mehrestan.ir یا کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور آن را تهیه کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ