آخرین تقلای روستای شانه‌تراش برای حفظ بافت قدیمی

اقتصاد ایران: روستای شانه تراش تنکابن آخرین تقلاها را برای نگهداری از خانه های قدیمی می کند چون با شیب تند ساخت و سازهایی که در این روستا انجام می‌شود، این خانه‌ها جای خود را به آپارتمان داده‌اند.

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ شانه تراش نام روستایی در منطقه دو هزار تنکابن است. آخرین روستای مسیر دهستان دوهزار از بخش کوهستان که باید برای سفر به آن از شهر تنکابن ۴۰ کیلومتر راه را در مدت ۵۰ دقیقه طی کرد. اگر گردشگری تا به حال به اینجا نرفته ارزشش را دارد تا روستا برود چون در مدت کوتاهی همان چند خانه باقی مانده در روستا که قدیمی و زیبا بودند هم از بین می‌رود و می‌تواند آخرین تصاویر از خانه‌های این روستا را بگیرد!

آخرین تقلای روستای شانه‌تراش برای حفظ بافت قدیمی

شدت ساخت و ساز در این روستا زیاد است. شاید به دلیل اعتبارات زیادی که برای نوسازی به آن تعلق گرفته است البته این اعتبارات از آنجایی به روستا داده شد که زاده یکی از مسئولان کشوری است. اما این اعتبار به نوسازی روستا تعلق گرفت نه بهسازی و حتی مرمت خانه‌های باقی مانده.

آخرین تقلای روستای شانه‌تراش برای حفظ بافت قدیمی

با این حال تنها ورودی روستای شانه تراش زیباست. هر بازدیدکننده ای یا هر غریبه ای خیال می‌کند با روستایی مواجه خواهد شد که سرتاسر خانه‌هایش همگی چوبی و کاهگلی با سقف شیروانی است. اما همان چند خانه اول است که باقی مانده و کسی در آن زندگی نمی‌کند تا بلکه صاحبانش بتوانند آنها را خراب کرده و مثل باقی مردم روستا آپارتمان به جایش بسازند.

موج آپارتمان سازی به آخرین روستای دو هزار هم رحم نکرده و پیش رفته است تا جایی که خانه‌هایی با نمای بیگانه جای خانه‌های قدیمی را گرفته است و آپارتمان‌ها قد می کشند آنقدر قد آپارتمان‌ها بالا رفته که حالا صدای اعتراض اهالی روستا درآمده و به همین دلیل الان کسی بیشتر از دو طبقه نمی‌تواند بسازد. هر چند تصمیمی دیرهنگام بوده است اما هنوز هم ولع ساخت و ساز باقی است.

آخرین تقلای روستای شانه‌تراش برای حفظ بافت قدیمی

برای این روستا که در انتهای یک جاده کوهستانی است موزه‌ای ساخته‌اند که بنای آن شبیه به خانه‌های قدیمی روستاست در این موزه پیرمردها در گوشه‌ای می‌نشینند و گردشگرانی که به اینجا می آیند را تماشا می‌کنند و گاهی هم کلام می‌شوند. خودشان یک جاذبه هستند برای اینکه گردشگران بدانند چرا اینجا شانه تراش است و فرهنگ قدیمی روستا چه بوده و مردم در زمان قدیم وقتی برف و باران زیاد می‌بارید، چطور زندگی می‌کردند.

روستای شانه تراش آب و هوای مطلوبی دارد و بسیاری از ساکنانش در زمانی که گردشگر بیشتری به روستا می‌رود، با هر آنچه در توان دارند، درآمدزایی می‌کنند از پخت غذای محلی گرفته تا بافتن عروسک و لیف و آماده کردن سبزیجات محلی و فروش مربا و ترشی جلوی در خانه‌ها.

آخرین تقلای روستای شانه‌تراش برای حفظ بافت قدیمی

پیش از این حسینی پور استاندار سابق مازندران از این روستا دیدن کرده و گفته بود که باید فرهنگ‌های بومی محلی در روستاهای مازندران احیا شود تا مانع نفوذ فرهنگی غیر بومی در مازندران باشیم. همچنین استانداران دیگر نیز هر یک از این روستا دیدن کرده‌اند چون این روستا به عنان روستای پایلوت بوم گردی شناخته شده است اما هیچیک از استانداران تا کنون اعلام نکرده‌اند که این روستا با وجود ساخت و سازهایی که انجام می‌شود چطور می‌تواند پایلوت بوم گردی با تکیه بر خانه‌های قدیمی باشد!

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ